Pantaulai Aku Dengan Emailmu:

Total Pageviews

Ramai Yang Meminati: Anda bagaimana pula?

Pages

Kenalilah dunia ciptaan sahabat-sahabatku:

Jika langit di duniamu runtuh, berhijrahlah ke duniaku.

Salam segunung rindu untuk kekasih di hujung talian:

Kasih manusia sering bermusim, madah helahnya tiada bertepi;
Dengan harapan kubina impian,
kau sentuh runtuh tinggal kenangan.
Biarpun hatiku retak seribu,
kau tetap kukunci di dalam hatiku.

Love me but, leave me not,
Kiss me but, miss me not,
Hit me but, hate me not,
Remember me but, forget me not.

Teman!
Di taman ini aku menantimu bersama segunung rindu yang sarat. entahkan bila ketemu penawarnya. Aku kehilangan, yang tinggal hanyalah kerinduan.
Di sini, akumengukir syair di atas air, meniti buih mengejar pelangi. Beralaskan mimpi syahdu kelmarin, kini menjadi igauan siangku. rindu ini di manakah noktahnya? Cinta ini bilakah ajalnya?
Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang. seucap janji membuat kita percaya. sekecil luka akan membuat kita kecewa. tetapi, sebuah persahabatan akan selamanya bermakna."
rinduku padamu tak bisa pudar, kasihku padamu belum tercemar.

Pelangi! Kau ciptaan Allah yang sungguh istimewa.

Terimalah madah pujangga dari: Michael Jordan Quotes

There was an error in this gadget

Apakah yang anda cari?

Friday, July 30, 2010

Gua Damai di Batu Caves.

Uji lasak di Gua Damai

Oleh Suliati Asri

TERLETAK berhampiran Batu Caves, Gua Damai adalah lubuk bagi penggemar aktiviti lasak 'rock climbing' dan memanjat gunung sebagai pusat latihan.

Dibangunkan Wira Adventure Consultant dan Gerakan Belia 4B kampung Wira Damai sejak 2002, Gua Damai itu sangat mesra kepada pengunjung yang baru berjinak-jinak dengan aktiviti lasak kerana ia dipenuhi batu kapur. Bahagian dindingnya mempunyai batu kapur yang rata. Laluan lebih keras gred 6C dan di atasnya boleh dijumpai pada cerun kedua atau ketiga dan ia sangat mencabar pendaki termasuk yang berpengalaman.

Gua Damai adalah yang pertama dan satu-satunya tempat di Malaysia menawarkan aktiviti 'Base Jumpers' setinggi 316 kaki dari puncak Gua Damai dan mendarat di padang bola sepak yang luas.

Ia adalah satu platform yang selamat terutama dibina khas untuk aktiviti ini. Yang pasti, platform ini juga menyajikan pemandangan kampung dengan bumbung yang berwarna warni dan bukit yang menakjubkan.

Selain Base Jumpers, Gua Damai juga adalah lokasi abseiling, rapelling dan menerokai keunikan gua yang terbaik.

Aktiviti abseiling pula menawarkan tiga pilihan ketinggian kepada anda yang mahu melakukan aktiviti lasak itu. Ketinggian itu antaranya dari ketinggian 70 kaki bagi Gua Damai Front, diikuti 100M untuk Gua Damai Top dan 80 meter untuk Komando Wall.

Bagi aktiviti meneroka Gua Damai itu, pengunjung pastinya teruja melihat kepelbagaian batu kapur dalam gua itu.

Selepas dinaik taraf, Gua Damai boleh dikunjungi bukan saja bagi mereka yang mahu melakukan aktiviti lasak, tetapi juga yang mahu beriadah bersama keluarga.

Ini kerana, Gua Damai ini dilengkapi dengan pelbagai kemudahan asas seperti taman permainan untuk kanak-kanak, laluan berjoging dan berbasikal, tempat letak kereta, tandas awam dan lampu untuk memanjat pada sebelah malam.

Selain itu, Gua Damai ini juga adalah lokasi bermain 'Paintball' dengan lokasinya yang masih di kelilingi dengan kehijauan tumbuh-tumbuhan. Pastinya pertempuran kedua pihak akan memberi cabaran yang tersendiri.

Tidak lama lagi kawasan ini akan menyediakan tempat berkhemah yang suasananya seperti di kawasan kampung.

Untuk keterangan lanjut mengenai Gua Damai dan pakej yang disediakan, bolehlah menghubungi Mustapa Al-Bakri di talian 012-4812005 atau melayari www.guadamai.blogspot.com

Click Here

Thursday, July 29, 2010

Tip Menyimpan Makanan di Dalam Peti Ais.

    Tip Menyimpan Makanan Dalam Peti Ais

1. Kapasiti

Jangan isi peti ais terlalu penuh sehingga mengganggu aliran udara di dalamnya. Jika telalu penuh, peti ais tidak akan dingin secara optimum.

Secara ideanya isikan sebanyak 85 peratus sahaja dan 15 peratus lagi untuk pengaliran udara.

2. Makanan Kering

Tidak perlu menyimpan makanan kering dalam peti ais. Ikan masin dan keropok umpamanya, cukup sekadar disimpan dalam bekas tertutup,

diletakkan di tempat yang kering dalam suhu bilik.

3. Daging

Daging boleh tahan selama sebulan jika disimpan dalam peti ais. Potong daging, masukkan dalam bekas plastik dalam jumlah yang memadai

untuk sekali masak, ikat rapat-rapat dan simpan dalam ruang dingin beku. Ini memudahkan anda ketika memasak, hanya ambil yang berkenaan, cairkan kembali dan terus memasak. Jika anda simpan dalam jumlah besar sekali gus, katakan dua kilogram tetapi anda hanya perlukan setengah kilogram, untuk dimasak, anda perlu mengeluarkan semuanya sekali dan menunggu ia cair dahulu, sebelum menyimpan bakinya. Proses ini boleh menyebabkan daging tercemar dan mengurangkan gizinya. Ini kerana ketika mencairkannya, zat mungkin dicairkan sekali bersama ais.

4. Ikan


Sebelum disimpan, ikan harus dibersihkan, buang insang, isi perut dan sisik. Kemudian bungkus rapat-rapat dan simpan dalam ruang dingin beku. Udang biasanya akan mempunyai bercak-cak hitam jika terlalu lama disimpan dalam ruang dingin beku.

5. Sayur-sayuran


Ruang sayur-sayuran biasanya terletak bahagian paling bawah. Sayur-sayuran mempunyai sifat yang cepat layu. Kalau ingin lebih segar, sayur-sayuran boleh dibungkus rapat dalam plastik. Jangan simpan sayur di ruang dingin, seperti chiller di bawah ruang dingin beku. Ia akan menyebabkan dinding sel-sel pecah kerana ia tidak dapat menahan cairan.

6. Makanan

Ada makanan yang harus disimpan dalam bekas bertutup rapat untuk mengelakkan berbau. Susu misalnya antara makanan yang mudah tercemar. Makanan dalam tin yang sudah dibuka boleh dipindahkan ke dalam gelas atau bekas melamin, ditutup rapat kemudian disimpan dalam peti ais.

jangan disimpan dalam tinnya kerana ia boleh mengakibatkan pengoksidaan. Makanan yang dibolehkan adalah buah-buahan dalam tin.

7. Sos dan kicap


Botol sos dan kicap yang sudah dibuka lebih baik disimpan dalam peti ais. Namun pastikan botolnya bertutup rapat.

8. Sisa Roti

Roti tawar tidak tahan lama jika disimpan dalam suhu bilik, apatah lagi pada musim hujan yang lembap. Bungkus rapat-rapat dengan plastik,

simpan dalam peti ais. Jika hendak dimakan, anda boleh mengukusnya selama satu minit dengan mendidihkan air terlebih dahulu. Jika terlalu lama, roti akan lembik terkena wap air.

9. Kebersihan

Bersihkan peti ais sekali dalam sebulan. Defrostkan supaya ais dalam ruang dingin beku dan chiller mencair. Matikan aliran elektrik.

Lap seluruh dinding dengan air suam-suam kuku yang dicampurkan sedikit soda untuk menghilangkan bau. Keluarkan semua rak, cuci dengan sabun, bilas, keringkan dengan baik sebelum dipasangkan semula. Periksa secara berkala bekas takungan air di bahagian belakang atau bawah peti  ais.

.

Jika penuh, segera kosongkan supaya tidak menjadi tempat nyamuk membiak.

Tuesday, July 27, 2010

Kapal TLDM di Museumkan.

Assalammualaikum!
Kini kita berpeluang melihat kapal TLDM di daratan. Jom berkunjung ke Museum Melaka!

Sesiapa yang nak tengok kapal TLDM atas daratan bolehlah pergi Muzium TLDM di Melaka. Muzium TLDM dilengkapi juga dengan Kapal Ex-Kd Sri Terengganu yang disumbangkan oleh Kementerian Pertahanan dan TLDM. Kapal ronda yang ditauliahkan pada 16 Disember 1963 telah beroperasi selama 31 tahun
dan belayar sejauh 68,926 batu nautika di bawah pimpinan 24 orang Pegawai Pemerintah. Kapal ini pernah terlibat dalam menjaga keamanan semasa konfrontasi Indonesia dan operasi rondaan di Pantai Timur Semenanjung.
Kapal Ex-Kd Sri Terengganu merupakan sebuah kapal ronda Tentera Laut Di Raja Malaysia (TLDM) dari kumpulan pertama yang ditempah khas oleh Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu dari Syarikat Vosper Limited, Portsmouth England dalam tahun 1961.
Pada tahun 1994, TLDM telah bersetuju untuk menyerahkan kapal ini kepada Perbadanan Muzium Melaka (PERZIM) sebagai melengkapkan lagi koleksi Muziurn TLDM untuk tatapan masyarakat tempatan dan pelancong asing.
PERZIM telah melantik syarikat perkapalan Naval Dockyard Sdn. Bhd. untuk membaik-pulih kapal yang menelan belanja sebanyak RM160,000 ini sebelum di bawa ke Melaka.
Pada 6 Januari 1996, kapal ini telah selamat di bawa ke Melaka melalui jalan laut oleh Megalith Sdn. Bhd. dengan kerjasama pegawai dan anak kapal TLDM sendiri.
Antara objektifnya adalah:
Untuk melengkapkan koleksi Muzium TLDM yang sedia ada di samping menghayati sejarahnya semasa konfrantasi dengan Kerajaan Indonesia pada tahun 1963.
Untuk mempamerkan salah sebuah kapal ronda Di Raja yang digunakan untuk mempertahankan kedaulatan negara di samping menghayati suasana di atas kapal bersama peralatan yang digunakan.
Sumber : http://www.perzim.gov.my/kapal_exkd.htm
Koleksi gambar KD Sri Terengganu di http://amkns.blogspot.com/2010/07/kapal-tldm-yang-dimuziumkan.html

Saturday, July 24, 2010

Berok Main Bola?

Beruk main bola gamatkan Dewan Rakyat
KUALA LUMPUR - Persidangan Dewan Rakyat digamatkan dengan cadangan Datuk Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas) agar satu pertandingan bola sepak melibatkan beruk diadakan di Bukit Jalil.
Ketika mencelah ucapan penggulungan Rang Undang-undang Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 oleh Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Douglas Uggah Embas, beliau berkata, selain bertujuan melatih dan menjinakkan haiwan berkenaan, ia juga mampu menarik kedatangan pelancong ke negara ini.
“Kita tahu bahawa semua binatang walaupun liar tetapi sudah terbukti boleh dijinakkan dan boleh dilatih. Saya nak tahu adakah kementerian bercadang memberikan subsidi atau apa-apa jua bentuk bantuan kepada rakyat atau mana-mana pihak untuk menjinakkan binatang seperti gajah, beruk dan monyet.
“Contohnya macam gajah, beruk dan monyet ini boleh dilatih main bola. Saya percaya bila dah pandai main bola, boleh dieksport atau boleh dijadikan tarikan pelancongan. Mana tahu esok-esok ada pertandingan beruk Kelatan lawan beruk Selangor di Bukit Jalil,” katanya yang mengundang ketawa Ahli Parlimen yang ada.
Nasib spesies haiwan itu turut menjadi tumpuan Datuk Mohamad Aziz (BN-Sri Gading) yang membangkitkan isu berhubung kezaliman manusia terhadap kera sehingga ada yang sanggup memakan otak haiwan itu yang masih hidup semata-mata percaya ia mampu memanjangkan umur serta meningkatkan syahwat untuk lelaki.
:Isu kera dan monyet dibahaskan panjang lebar oleh beberapa Ahli Parlimen sehingga Timbalan Speaker, Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar menasihatkan mereka menghentikannya dan mengesyorkan agar kementerian mengadakan sesi khusus untuk berbincang mengenainya.
:Uggah, yang menggulung perbahasan itu, secara berseloroh berharap suatu hari nanti beruk di Selangor dan beruk di Kelantan boleh bertanding.
“Mungkin kita boleh mulakan di Pasir Mas dahululah...ada beruk ke di Pasir Mas?” katanya yang disambut cadangan daripada Lim Lip Eng (DAP-Segambut) supaya Ibrahim menjadi jurulatih haiwan berkenaan, yang kemudian mendapat sorakan Ahli Parlimen lain. – Bernama.

http://www.sinarharian.com.my/com/content/story7953535.asp

Friday, July 23, 2010

Taman Reflesia di Jerik.

Taman Rafflesia Gerik

Teks dan Gambar Yahya Awang

TAMAN Rafflesia, Gerik adalah antara kawasan terpelihara yang menempatkan koloni bunga Rafflesia termasuk beberapa spesies yang hampir sama dengan gelaran bunga terbesar itu.

Di sini, pengunjung berpeluang melihat spesies Rafflesia Azlanii, nama sempena Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Pengurusnya, Rostam Mohamed, berkata pengunjung boleh berjalan kaki selama 45 minit untuk tiba ke destinasi yang menempatkan koloni spesies itu.

"Taman seluas lapan hektar ini menempatkan 10 koloni spesies Rafflesia termasuk lapan daripadanya Rafflesia Azlanii dan dua lagi Rafflesia Cantleyi," katanya.

Beliau berkata, bunga Rafflesia Azlanii kali pertama dijumpai di Sungai Halong oleh Datuk Prof Dr Abdul Latif Mohamad pada 1993.

"Dua spesies lain yang terdapat di negeri ini ialah Rafflesia Kerii dan Hasseltii," katanya.

Sementara itu, orang ramai yang berminat mengunjungi taman ini perlu memaklumkan kepada pihak pengurusan 24 jam sebelum waktu lawatan bagi membolehkan membuat persiapan awal.

Jumlah minimum pengunjung dihadkan empat orang dan bagi kumpulan yang besar.

"Kanak-kanak di bawah umur 10 tahun tidak digalakkan ke taman ini memandangkan bentuk muka buminya mencabar dan lasak.

"Kami turut melarang mereka yang menghidap darah tinggi, lemah jantung dan kencing manis serta penyakit serius lain," katanya.

Mereka yang berminat melawat taman ini boleh menghubungi Rafflesia Azlanii Tour di alamat No 7, Tingkat 1, Jalan Tun Bija DiRaja, Gerik di talian 05-7917279 atau e-mel rafflesiagarden@yahoo.com.

Click Here

C19505_1.gif

1265184685953_468x60.gif   

Anak kecil yang takut api neraka.a

ANAK KECIL YANG TAKUT API NERAKA

Dalam sebuah riwayat menyatakan bahawa ada seorang lelaki tua sedang berjalan-jalan

di tepi sungai, sedang dia berjalan-jalan dia terpandang seorang anak kecil sedang

mengambil wuduk' sambil menangis.

Apabila orang tua itu melihat anak kecil tadi menangis, dia pun berkata,

"Wahai anak kecil kenapa kamu menangis?"

Maka berkata anak kecil itu,

"Wahai pak cik saya telah membaca ayat al-Quran sehingga sampai kepada ayat yang

berbunyi, "Yaa ayyuhal ladziina aamanuu quu anfusakum"

yang bermaksud,

" Wahai orang-orang yang beriman, jagalah olehmu sekalian akan dirimu."

Saya menangis sebab saya takut akan dimasukkan ke dalam api neraka."

Berkata orang tua itu,

"Wahai anak, janganlah kamu takut, sesungguhnya kamu terpelihara dan kamu tidak akan

dimasukkan ke dalam api neraka."

Berkata anak kecil itu,

"Wahai pak cik, pak cik adalah orang yang berakal, tidakkah pak cik lihat kalau orang

menyalakan api maka yang pertama sekali yang mereka akan letakkan ialah ranting-ranting

kayu yang kecil dahulu kemudian baru mereka letakkan yang besar. Jadi tentulah saya

yang kecil ini akan dibakar dahulu sebelum dibakar orang dewasa."

Berkata orang tua itu, sambil menangis,

"Sesungguh anak kecil ini lebih takut kepada neraka daripada orang yang dewasa maka

Julaibib Yang Bertuah.

Julaibib, begitu dia biasa dipanggil. Kata ini sendiri mungkin sudah menunjukkan ciri fisiknya; kerdil. Julaibib. Nama yang tak biasa dan tak lengkap. Nama ini, tentu bukan ia sendiri yang menghendaki. Tidak pula orangtuanya. Julaibib hadir ke dunia tanpa mengetahui siapa ayah dan yang mana bundanya. Demikian pula orang-orang, semua tak tahu, atau tak mau tahu tentang nasab Julaibib. Tak dikenal pula, termasuk suku apakah dia. celakanya, bagi masyarakat Yatsrib, tak bernasab dan tak bersuku adalah cacat sosial yang tak terampunkan.

Julaibib yang tersisih. Tampilan fisik dan kesehariannya juga menggenapkan sulitnya manusia berdekat-dekat dengannya. Wajahnya jelek terkesan sangar. Pendek. Bunguk. Hitam. Fakir. Kainnya usang. Pakaiannya lusuh. Kakinya pecah-pecah tak beralas. Tak ada rumah untuk berteduh. Tidur sembarangan berbantalkan tangan, berkasurkan pasir dan kerikil. Tak ada perabotan. Minum hanya dari kolam umum yang diciduk dengan tangkupan telapak tangan. Abu Barzah, pemimpin Bani Aslam, sampai-sampai berkata tentang Julaibib, "Jangan pernah biarkan Julaibib masuk diantara kalian! Demi Allah jika dia berani begitu, aku akan melakukan hal yang mengerikan padanya!"

Demikianlah Julaibib.

Namun jika Allah berkehendak menurunkan rahmatNya, tak satu makhluq pun bisa menghalangi. Julaibib menerima hidayah, dan dia selalu berada di shaf terdepan dalam shalat maupun jihad. Meski hampir semua orang tetap memperlakukannya seolah ia tiada, tidak begitu dengan Sang Rasul, Sang rahmat bagi semesta alam. Julaibib yang tinggal di shuffah Masjid Nabawi, suatu hari ditegur oleh Sang Nabi saw. "Julaibib", begitu lembut beliau memanggil, "Tidakkah engkau menikah?"

"Siapakah orangnya Ya Rasulullah", kata Julaibib, "yang mau menikahkan putrinya dengan diriku ini?"

Julaibib menjawab dengan tetap tersenyum. Tak ada kesan menyesali diri atau menyalahkan takdir Allah pada kata-kata maupun air mukanya. Rasulullah juga tersenyum. Mungkin memang tak ada orang tua yang berkenan pada Julaibib. Tapi hari berikutnya, ketika bertemu dengan Julaibib, Rasulullah menanyakan hal yang sama. "Julaibib, tidakkah engkau menikah?". Dan Julaibib menjawab dengan jawaban yang sama. Begitu, begitu, begitu. Tiga kali. Tiga hari berturut-turut.

Dan di hari ketiga itulah, Sang Nabi menggamit lengan Julaibib dan membawanya ke salah satu rumah seorang pemimpin Anshar. "Aku ingin", kata Rasulullah pada si empunya rumah, "menikahkan putri kalian."

"Betapa indahnya dan betapa barakahnya", begitu si wali menjawab berseri-seri, mengira bahwa sang Nabi lah calon menantunya. "Ooh.. Ya Rasulullah,ini sungguh akan menjadi cahaya yang menyingkirkan temaram di rumah kami."

"Tetapi bukan untukku", kata Rasulullah, "ku pinang putri kalian untuk Julaibib"

"Julaibib?", nyaris terpekik ayah sang gadis

"Ya. Untuk Julaibib."

"Ya Rasulullah", terdengar helaan nafas berat. "Saya harus meminta pertimbangan istri saya tentang hal ini"

"Dengan Julaibib?", istrinya berseru, "Bagaimana bisa? Julaibib berwajah lecak, tak bernasab, tak berkabilah, tak berpangkat, dan tak berharta. Demi Allah tidak. Tidak akan pernah putri kita menikah dengan Julaibib"

Perdebatan itu tidak berlangsung lama. Sang putri dari balik tirai berkata anggun, "Siapa yang meminta?"

Sang ayah dan sang ibu menjelaskan.

"Apakah kalian hendak menolak permintaan Rasulullah? Demi Allah, kirim aku padanya. Dan demi Allah, karena Rasulullah yang meminta, maka tiada akan dia membawa kehancuran dan kerugian bagiku". Sang gadis yang shalehah lalu membaca ayat ini :

"Dan tidaklah patut bagi lelaki beriman dan perempuan beriman, apabila Allah dan RasulNya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan lain tentang urusan mereka. Dan barangsiapa mendurhakai Allah dan RasulNya maka sungguhlah dia telah sesat, sesat yang nyata" (QS. Al Ahzab : 36)

Dan sang Nabi dengan tertunduk berdoa untuk sang gadis shalihah, "Ya Allah, limpahkanlah kebaikan atasnya, dalam kelimpahan yang penuh barakah. Jangan Kau jadikan hidupnya payah dan bermasalah.."

Doa yang indah.

***

Kita belajar dari Julaibib untuk tidak merutuki diri sendiri, untuk tidak menyalahkan takdir, untuk menggenapkan pasrah dan taat pada Allah dan RasulNya. Tak mudah menjadi Julaibib. Hidup dalam pilihan-pilihan yang sangat terbatas.

Memang pasti, ada batas-batas manusiawi yang terlalu tinggi untuk kita lampaui. Tapi jika kita telah taat kepada Allah, jangan khawatirkan itu lagi. Ia Maha Tahu batas-batas kemampuan diri kita. Ia takkan membebani kita melebihi yang kita sanggup memikulnya.

Urusan kita sebagai hamba memang taat kepada Allah. Lain tidak! Jika kita bertakwa padaNya, Allah akan bukakan jalan keluar dari masalah-masalah yang di luar kuasa kita.

Urusan kita adalah taat kepada Allah. Lain tidak!

***

Maka benarlah doa sang Nabi. Maka Allah karuniakan jalan keluar baginya. Maka kebersamaan di dunia itu tak ditakdirkan terlalu lama. Meski di dunia sang istri shalehah dan bertaqwa, tapi bidadari telah terlampau lama merindukannya. Julaibib telah dihajatkan langit mesti tercibir di bumi. Ia lebih pantas menghuni surga daripada dunia yang bersikap tak terlalu bersahabat padanya.

Saat syahid, Sang Nabi begitu kehilangan. Tapi ia akan mengajarkan sesuatu kepada para sahabatnya. Maka ia bertanya diakhir pertempuran. "Apakah kalian kehilangan seseorang?"

"Tidak Ya Rasulullah!", serempak sekali. Sepertinya Julaibib memang tak beda ada dan tiadanya di kalangan mereka.

"Apakah kalian kehilangan seseorang?", Sang Nabi bertanya lagi. Kali ini wajahnya merah bersemu.

"Tidak Ya Rasulullah!". Kali ini sebagian menjawab dengan was-was dan tak seyakin tadi. Beberapa menengok ke kanan dan ke kiri.

Rasulullah menghela nafasnya. "Tetapi aku kehilangan Julaibib", kata beliau.

Para sahabat tersadar.

"Carilah Julaibib!"

Maka ditemukanlah dia, Julaibib yang mulia. Terbunuh dengan luka-luka, semua dari arah muka. Di seputarannya menjelempan tujuh jasad musuh yang telah ia bunuh. Sang Rasul, dengan tangannya sendiri mengafani Sang Syahid. Beliau saw menshalatkannya secara pribadi. Dan kalimat hari berbangkit. "Ya Allah, dia adalah bagian dari diriku. Dan aku adalah bagian dari dirinya."

Di jalan cinta para pejuang, biarkan cinta berhenti di titik ketaatan. Meloncati rasa suka dan tidak suka. Melampaui batas cinta dan benci. Karena hikmah sejati tak selalu terungkap di awal pagi. Karena seringkali kebodohan merabunkan kesan sesaat. Maka taat adalah prioritas yang kadang membuat perasaan-perasaan terkibas.

Tapi yakinlah, di jalan cinta para pejuang, Allah lebih tahu tentang kita. Dan Dialah yang akan menyutradarai pentas kepahlawanan para aktor ketaatan. Dan semua akan berakhir seindah surga. Surga yang telah dijanjikanNya..

dia adalah bagian dari diriku
dan aku adalah bagian dari dirinya

Therapi Awet Muda!

Terapi awet muda

Oleh NORAINON OTHMAN
norainon@hmetro.com.my
2010/06/27

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

SUHU bilik berkenaan lebih panas daripada suhu demam iaitu 43° Celsius. Ketika kaki mula memijak jubin lantai yang lebih panas, sekitar 47 hingga 48° Celsius, spontan penulis terasa ingin melompat. Panasnya membuatkan tapak kaki seolah-olah melepuh terpijak bara api sebelum mampu menyesuaikan diri.

Tiada apa yang kelihatan pada bilik yang bahan binaannya serba-serbi didatangkan dari Jepun itu, cuma bangku kecil yang digunakan untuk mengalas kepala ketika berbaring.

Jubin lantai dan dinding serta cat digunakan untuk bilik terapi Jepun berkenaan bukan sebarangan, sebaliknya agen antioksida. Jubin dinding berperanan menyerap air dalam udara bagi mengekalkan kelembapan udara dalam bilik berkenaan. Jika terlalu kering, jubin berkenaan akan membebaskan air.

Pusat terapi awet muda antioksida Jepun seperti Ecoparadise bukan pusat terapi biasa. Tanpa sebarang ubat, pelanggan cuma perlu berbaring di atas lantai panas itu selama 40 minit.

Walaupun suhu bilik berkenaan panas, badan tidak berpeluh, sebaliknya suam. Pelanggan yang menjalani terapi di atas lantai itu mampu tidur lena sepanjang sesi terapi. Satu bilik mampu memuatkan empat pelanggan dalam satu masa. Ada dua bilik khusus untuk wanita selain bilik untuk pasangan.

Pakar Perunding Ecoparadise, Dr Chua Hui Yen berkata, pihaknya tidak menjual makanan tambahan atau vitamin, tetapi udara. Cat istimewa yang menyaluti dinding bilik terapi membebaskan ion negatif, menjadikan udara lebih segar dan bersih. Ion negatif penting kerana ia memperlahankan proses pembiakan bakteria.

“Tubuh kita umpama enjin kereta. Jika tiada penyelenggaraan, ada fungsi yang tidak dapat berjalan dengan baik. Radikal bebas ialah atom yang mempercepatkan proses penuaan. Ia atom yang tidak stabil.

“Setiap hari, berlaku proses semula jadi sama ada pada udara, makanan dan tubuh yang akan mengeluarkan radikal bebas. Jika terlalu banyak, radikal bebas akan menyerang sel dalam badan dan terapi ini membantu melambatkan proses itu,” katanya.

Konsep baru untuk kehidupan sihat itu dilihat lebih berkesan berbanding pengambilan antioksida melalui makanan kerana tubuh cuma menyerap kurang 10 peratus. Kulit ialah organ paling besar dalam tubuh. Jadi lebih banyak antioksida mampu diserap melalui kulit.

“Secara semula jadi ion negatif ada di air terjun, pantai, hutan malar hijau dan gunung. Sebab itu jika seseorang hendak bercuti, mereka pilih tempat berkenaan yang dipenuhi udara segar iaitu penuh dengan antioksidan yang dihasilkan secara semula jadi,” katanya.

Menurutnya, banyak faedah ditawarkan pusat terapi awet muda antioksida itu, antaranya membantu merehatkan tubuh dan memulihkan tenaga, membantu melancarkan pengaliran darah, meningkatkan kadar metabolisme serta tekanan darah dan mengurangkan tahap kolestrol.

Di samping itu, ia membantu meningkatkan sistem imunisasi badan dan membantu melegakan alahan, selesema dan sembelit.

Untuk pesakit kencing manis, sesi terapi anti oksida yang berulang untuk mereka akan membantu merendahkan tahap kandungan gula dalam darah ke tahap normal. Terapi itu juga mampu membantu mengurangkan kesakitan dan memperbaiki kesihatan pesakit kanser.

Laporan menunjukkan pencapaian positif dalam kesihatan pesakit kanser selepas menjalani sesi terapi awet muda antioksida yang berulang.

Oleh kerana bakteria tidak mampu tumbuh dalam persekitaran yang mempunyai banyak ion negatif, semakin banyak bahan binaan yang meluahkan ion negatif dihasilkan, antaranya jubin, cat, plastik, cermin, kayu, gentian, logam dan simen.

http://cdn.media.innity.net/201007_2713/11013/C19505_1.gif  

Click Here

“Di Jepun, ada cecair istimewa yang boleh dicampurkan dengan bahan binaan bagi menghasilkan bahan yang mempunyai antioksida. Ujian dijalankan menunjukkan telur yang diletakkan dalam bilik dipenuhi ion negatif selama satu bulan tidak busuk, manakala roti yang biasanya cepat berkulat masih elok walaupun masuk hari kelapan,” katanya.

Dr Chua turut menunjukkan baldi plastik antioksida yang boleh digunakan untuk pelbagai perkara, memasukkan air atau buahan untuk proses penapaian. Buah naga yang diperam dalam baldi berkenaan mempunyai rasa seperti tapai.

“Jika cara tradisional digunakan, proses penapaian mengambil masa lama iaitu memasukkan buahan, air dan gula dalam botol kaca selama satu atau dua bulan, tetapi menggunakan baldi ini proses berkenaan cuma mengambil masa lima hari,” katanya.

Untuk keterangan lanjut layari www.ecoparadise.my.

http://img6.cdn.adjuggler.com/images/Client280675/1265184685953_468x60.gif  

Thursday, July 22, 2010

Tips Mengelak Kecurian.

Assalammualaikum!

Berikut adalah beberapa tips yang diberikan oleh rakan2 dari yahoogroups untuk mengelakkan kecurian di rumah samada pada waktu malam atau waktu ketiadaan tuan di rumah. Apapun yang kita lakukan, bertawakal dan berserahlah pada Yang Maha Berkuasa. Kadangkala kejadian sesuatu musibah itu adalah akibat dari diri kita sendiri. Cubalah periksa diri, samada kemungkinan kita kurang bersedekah, atau mungkin kurang mengeluarkan zakat atau tidak pernah merasa bersalah memakan rezki dari sumber yang haram.

1. Jangan biarkan anak-anak tidur di ruang tamu seorang diri. (mereka mungkin menggunakan anak sebagai tebusan). Biarkan kucing jer tidur situ
2. Kunci atau sorokkan semua pisau2 yang terdapat di dapur sebelum tidur. (kesemua kes kecurian didapati pisau hilang dan menurut polis mereka akan mencari pisau dahulu sebelum mencuri bertujuan untuk melindungi diri mereka). Seelok-eloknya jangan gunakan pisau dirumah
3. Sekiranya terdengar/terlihat paip air di luar rumah terbuka pada tengah malam (pukul 12 ke atas), jangan keluar rumah untuk menutup paip tersebut kerana ini adalah taktik terbaru mereka dimana mereka telah menunggu diluar pintu rumah untuk masuk (kes terbaru berlaku di Dungun). Alternatif lain...bukak paip dalam rumah pulak biar pencuri konfius
4. Beritahu anak-anak sekiranya hendak ke tandas (jika tandas jauh) di waktu tengah malam,kejutkan ibubapa untuk bersama mereka.

5. Jangan simpan barang-barang kemas di dalam almari baju (cara lama...) Simpan barang kemas di luar rumah
6. Bawa kunci alarm kereta bersama semasa tidur, in case terjaga tengah malam, cuba on and offkan balik untuk menakutkan pencuri (menandakan kita sentiasa alert). Kalau alarm Proton tu jangan heran kalau sometimes alarm tu tak berbunyi
7. Tekan button merah alarm kereta anda jika anda suspect pencuri sudah masuk ke dalam rumah. Bagi jiran semua terjaga! dan marah anda.
8. Sekiranya terlihat orang-orang yang agak aneh dan asing dikawasan rumah anda, sila dapatkan plet no motor/kereta mereka - (selalunya naik motor dan mereka ni biasanya berdua, setiap kali kita lalu depan mereka, mereka akan menundukkan kepala) Lagi power.

9. Pesan kepada jiran, sekiranya ada sesiapa yang datang ke rumah kita dan mengaku saudara kita bertujuan untuk mengambil barang- barang, jangan benarkan, beri nombor telefon pejabat anda kepada jiran supaya mereka boleh double check dengan kita.

10. Semasa tidur, pastikan handphone anda berada di sisi atau pastikan juga Codeless Phone anda berada disisi anda atau pun sambungkan satu extension dalam kamar tidur anda. Ini memudahkan anda membuat penggilan kecemasan sekiranya anda terasa kehadiran pencuri di dalam rumah anda. Pastikan handphone ada cukup bateri
11. Adakan senarai nombor telefon kecemasan seperti polis, bomba, 991 atau sebagainya. Pastikan nombor2 ini disimpan dlm handphone anda. Kalau boleh hafalkan nombor tersebut. Ini memudahkan anda membuat panggilan telefon. Selain hafal nombor tu..pastikan jugak kredit ada(untuk prepaid user sahaja)
12. Kalau berkemampuan, pasangkan alat pengesan kecurian di rumah atau automatik alarm. OK ni
13. Lampu porch & lampu belakang rumah sepatutnya terpasang secara automatik bila malam, baik semasa kita ada di rumah atau pergi vacation.
14. Kalau cuti lama, pesan jiran kutip surat2 dalam mail box. Mail box yang penuh membantu pencuri menghidu ketiadaan tuan rumah.

15. Kalau kawasan anda kerap berlaku kecurian, buat permohonan rasmi dari balai polis berdekatan supaya ada anggota polis buat rondaan yang kerap di kawasan anda.

16. Kereta Proton adalah paling mudah dicuri. Kalau kereta anda brand new, sekurang-kurangnya anda perlu lock gear & steering sebelum tidur (sebenarnya masih boleh dicuri, tetapi akan berjaya melambatkan pencuri). Jom lambatkan pencuri...
17. Kalau ada anak2 perempuan, sebaik2nya pintu biliknya dikunci dari dalam 20 (sebab ada pencuri yg mengambil kesempatan seksual) dan anda perlu ada kunci pendua in case berlaku kebakaran.

18. Sekurang2 nya simpan kayu hoki di bawah katil anda buat mempertahankan diri dari pencuri yang ganas. Juga bola hoki untuk baling pencuri tu nanti
19. Jangan letak kunci bawah pasu bunga/mail box/alang pintu/tepi tingkap bila keluar (pencuri dah lama tau taktik ni...). Lebih selamat beri pada jiran yang kita kenal rapat.

20. Kalau sewa rumah baru pastikan anda tukar padlock baru, mana tau bekas-bekas penyewa lama simpan kunci pendua. Nak lagi confident..tukar gril dan pagar baru!

__._,_.___

Pengemis Yang Bertuah.

Assalammualaikum!
Inilah yang dikata orang: “Tuah ayam nampak dikaki, tuah orang tak siapa yang tahu.” Siapa sangka nasib pengemis ini boleh berubah? Nasibnya berubah bagaikan cerita dongeng khayalan anak-anak. Tapi, cerita ini benar. Tuhan telah menentukan segalanya.
 
Pengemis seksi jadi kaya kerana Internet

PAKAIAN Cheng Guorong semasa berkeliaran di jalan-jalan Ningbo, China kini menjadi fesyen selepas gambarnya disiarkan di Internet pada Januari lalu.


NINGBO - Seorang pengemis di China, Cheng Guorong menjadi kaya dan terkenal selepas gambarnya tersiar di Internet, lapor sebuah akhbar semalam.

Walaupun selekeh, berambut panjang dan berjanggut, lelaki tersebut memiliki wajah kacak yang menarik perhatian ramai peminat sejak gambarnya tersiar pada Januari lalu.

Guorong, 34, digelar pengemis paling seksi di China dan dia turut mengecapi status simbol seks di kalangan pengguna Internet.

Nasibnya berubah selepas gambarnya dirakamkan oleh seorang jurugambar amatur ketika dia berkeliaran di jalan raya di bandar ini untuk meminta makanan pada tahun lalu.

Tidak lagi menyelongkar tong sampah, Guorong kini menerima banyak tawaran iklan dan dia turut bekerja sebagai model peragaan.

Pakaiannya semasa dia menjadi pengemis turut menjadi ikon fesyen.

Para peminat lelaki tersebut turut menderma sebanyak 100,000 yuan (RM49,138) bagi membantunya memulakan hidup baru.

Dia juga ditawarkan berlakon dalam sebuah filem mengenai kisah hidupnya yang diterbitkan oleh penerbit filem tempatan, Deng Jiangguo dan menelan kos sekitar 72 juta yuan (RM34.3 juta).

Filem tersebut akan menjalani penggambaran pada September depan dan ia dijadualkan ditayangkan pada Februari 2011.

Guorong berpindah ke bandar di timur China ini pada 1996 untuk mencari kerja bagi menyara isteri dan dua anaknya tetapi malu untuk menghubungi mereka setelah dia hilang pekerjaan dan wang simpanannya habis.

Saudara-maranya menyangka dia mati sehingga mereka melihat imej-imejnya di Internet.

Guorong tidak dapat menahan kesedihan apabila mendapati bapa dan isterinya terbunuh dalam satu kemalangan kereta setelah dia kembali ke kampung halamannya untuk kali pertama dalam tempoh 14 tahun baru-baru ini. - Agensi

 

Wednesday, July 21, 2010

UFO/Drone di Sabah?

Assalammualaikum!
Kini, heboh gempar dengan kehadiran objek yang dikenali sebagai UFO/Drone. Awas! objek yang tidak dikenali juga boleh berupaya merosakkan kapal selam. Berdoalah agar kapal selam Malaysia kita terselamat. Berikut ini diturunkan sebuah keratan akhbar mengenai kehadiran UFO di Sabah, dan bersamanya beberapa artikel lain yang difikirkan relevan untuk kes ini.
yang    Gempar sekarang UFO dilihat terapung di Sabah. UFO tak semestinya makhluk asing yang punya. UFO atau Drones atau Pesawat Tanpa Juruterbang telah lama digunakan untuk tujuan perisikan , pengeboman , sabotaj elektronik dan sebagainya. Dan warna-warna biru, hijau dan sebagainya digunakan untuk membuatkan UFO tadi tidak dapat dilihat oleh mata atau halimunan. Penggunaan warna ini telah diuji pada jet F 15 yang ghaib selepas berlepas.

Adakah UFO ini yang telah melakukan sabotaj ke atas kapal selam Malaysia ?

Pesawat Sukhoi 30 Tentera Udara Indonesia pernah menghadapi di Alarm Missile Lock ketika latihan penerbangan yang masih menjadi misteri http://alutsista.blogspot.com/2009/02/tni-masih-selidiki-insiden-sukhoi.html

Contoh gambar Drones pada pautan berikut http://amkns.blogspot.com/2010/07/adakah-ufo-rosakkan-kapal-selam.html

 

*************************
Gempar Lihat UFO Terapung di Sabah

Tuesday, July 20, 2010

melihat suatu objek mirip piring terbang di langit berhampiran pusat peranginan itu.
“Lalu kami keluar untuk mengesahkan dakwaannya dan apa yang saya lihat ia memang satu objek berbentuk bulat dan berwarna biru sedang terapung, tetapi selepas beberapa saat kemudian ia bertukar menjadi warna hijau,” kata seorang tetamu Tuaran Beach Resort, Jemas Dungil, 27.

Suasana di pusat peranginan ketika itu gempar apabila satu objek asing seakan-akan piring terbang (UFO) muncul di ruang udara berhampiran pantai peranginan Tuaran di sini, petang kelmarin.

Kemunculan objek berkenaan disaksikan beberapa kakitangan dan tetamu pusat peranginan itu yang kebetulan berada di kawasan terbabit.

Mereka mendakwa objek mengeluarkan cahaya biru dan hijau itu terapung di ruang udara selama seminit sebelum hilang dalam sekelip mata.

Malah, ada di kalangan mereka sempat merakamkan gambar piring terbang itu menggunakan telefon bimbit masing-masing tetapi apa yang menghairankan, ada telefon bimbit berkenaan tiba-tiba ‘mati’ dengan semena-mena sebaik merakam gambar objek berkenaan.

Jemas berkata, dia ternampak satu objek terapung yang besar dan tidak bergerak ketika menghadiri majlis jamuan makan seorang rakannya di pusat peranginan itu.

Menurutnya, dia sempat merakamkan objek misteri itu menggunakan kamera telefon bimbitnya, malah beberapa pengunjung pusat peranginan itu turut melakukannya.

“Saya tidak percaya UFO, tapi apa yang saya lihat itu benar-benar luar biasa kerana ia berlaku di depan mata.

“Apa yang pelik, telefon bimbit milik beberapa pengunjung yang merakam kemunculan objek itu tiba-tiba ‘mati’. Namun, saya bernasib baik kerana dapat merakamkan imej objek itu,” katanya.

Sementara itu, seorang lagi saksi, Donny Benedict, 29, berkata, dia tidak percaya dengan kewujudan UFO, namun pandangannya berubah sebaik menyaksikan kejadian itu.

“Saya hanya sempat melihat objek berkenaan terapung selama 20 saat sebelum ia hilang begitu sahaja. Apa yang peliknya, ia tidak mengeluarkan sebarang bunyi seperti dihasilkan pesawat udara.

“Ini pengalaman pertama saya melihat UFO, namun mengecewakan gambar diambil menggunakan telefon bimbit hilang,” katanya.

Kemunculan UFO di negara ini dikesan bermula pada tahun 1950-an apabila seorang lelaki melihat satu piring terbang di Petaling Jaya. Sejak itu, beberapa objek menyerupai piring terbang didakwa dilihat rakyat negara ini.

Kali terakhir UFO muncul di negara ini pada 1999 di Tanjung Sepat, Kuala Langat.

- HARIAN METRO

http://www.bharian.co.cc/gempar-lihat-ufo-terapung-di-sabah/

U.S. Uses Drones to Probe Iran For Arms
Washington Post
Sunday, February 13, 2005

The Bush administration has been flying surveillance drones over Iran for nearly a year to seek evidence of nuclear weapons programs and detect weaknesses in air defenses, according to three U.S. officials with detailed knowledge of the secret effort.

The small, pilotless planes, penetrating Iranian airspace from U.S. military facilities in Iraq, use radar, video, still photography and air filters designed to pick up traces of nuclear activity to gather information that is not accessible by satellites, the officials said. The aerial espionage is standard in military preparations for an eventual air attack and is also employed as a tool for intimidation.

In late December, Iranians living along the Caspian Sea and on the Iraq border began reporting sightings of red flashes in the sky, streaks of green and blue, and low, racing lights that disappeared moments after being spotted. The Iranian space agency was called in to investigate, astronomy experts were consulted, and an agreement was quickly signed with Russian officials eager to learn more about the phenomena.

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A19820-2005Feb12.html

Cloak of Light Makes Drone Invisible?
By David Hambling May 9, 2008

Counter-illumination — lighting up an aircraft’s leading edges — is a decades-old technique for making planes harder to see. But researchers have come up with a new, "spectacular" twist on this method for "visual signature suppression."

The idea reappeared in the 90’s with tests of an F-15 fitted with fluorescent panels. According to one report, “the fighter virtually disappeared as it lifted off the runway.”

http://www.wired.com/dangerroom/2008/05/invisible-drone/

UFOs over Iran could be U.S. operations, extraterrestrial visitors or both

"Witnesses also said that the UFO has been as big as a ball, with a yellow ray and a bright reddish color in the center. They also stated that the object has been flying at a very low altitude," FNA said.

FNA also covered that story and reported, "Last Wednesday, a UFO crashed in Barrez Mounts in the central province of Kerman. Deputy Governor General of Kerman Province Abulghassem Nasrollahi told FNA that the crash, which was followed by an explosion and a thick spiral of smoke, has caused no casualties or damage to properties."

Nasrollahi told FNA, "People in the city of Rafsanjan also reported to have witnessed a similar incident several days ago. Similar crash incidents have been witnessed frequently during the last year all across Iran, and officials believe that the objects could be spy planes or a hi-tech espionage device."

http://www.americanchronicle.com/articles/view/20151

Wed Mar 26, 2008

MIAMI (Reuters) - Miami police could soon be the first in the United States to use cutting-edge, spy-in-the-sky technology to beef up their fight against crime.

A small pilotless drone manufactured by Honeywell International, capable of hovering and "staring" using electro-optic or infrared sensors, is expected to make its debut soon in the skies over the Florida Everglades.

http://www.reuters.com/article/idUSN1929797920080326?feedType=RSS&feedName=domesticNews&rpc=22&sp=true

JAKARTA - Mabes TNI hingga kini masih menyelidiki identitas pesawat atau pihak yang mengunci "misil" dua pesawat tempur jet Sukhoi SU-30 TNI Angkatan Udara (AU) saat menjalankan latihan rutin, Jumat (20/2).

"Kini insiden itu masih diselidiki pihak Komando Operasi Angkatan Udara (Koopsau) II, yang jelas kita tidak main-main dengan insiden itu," kata Kepala Pusat Penerangan TNI Marsekal Muda Sagom Tamboen ketika dikonfirmasi ANTARA News di Jakarta.

Karenanya, pihaknya belum bisa memastikan apakah pesawat Sukhoi SU-30MK2 milik TNI AU benar-benar dikunci misil pihak tidak dikenal ketika berlatih intersepsi udara di wilayah udara pesisir selatan Sulawesi Selatan.

Sagom menambahkan, hingga kini pihaknya tidak menerima permintaan izin melintas dari pesawat ataupun kapal asing yang ingin melintasi wilayah udara dan perairan Indonesia.

Sebelumnya, "Alarm missile lock" kedua pesawat berbunyi secara tiba-tiba, tetapi kedua pesawat canggih yang dibeli dari Rusia itu tidak bisa mengenali siapa pihak yang mengunci mereka dengan tembakan misil.

Komandan Lanud Sultan Hasanuddin, Marsekal Pertama Ida Bagus Putu Dunia, ketika dihubungi menjelaskan, di masing-masing pesawat yang sedang berlatih itu terdapat instruktur terbang dari Rusia yang sedang melatih dua penerbang tempur TNI AU.

Kedua instruktur itulah yang menyatakan alarm berbunyi karena pesawat di-"lock missile". "Saya menerima laporannya sekitar pukul 09.00 WITA," kata Putu.

http://alutsista.blogspot.com/2009/02/tni-masih-selidiki-insiden-sukhoi.html

--

Senarai 15 Raja Terkaya di Dunia.

Raja paling kaya

2010/07/18

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

Assalammualaikum!

Tak berapa lama dulu, kita diperkenalkan dengan senarai teratas 10 orang ratu/raja terkaya di dunia. Seperti yang kita sedia maklum, senarai ini akan berubah mengikut perjalanan waktu. Kini, kita dihidangkan pula dengan senarai teratas 15 orang ratu/raja terkaya di dunia. Turut disenaraikan juga selain dari jumlah harta, ialah kesukaran hidup mereka. Kekayaan bukanlah penutup pintu masalah. Silap tadbir, boleh menjadi punca/pembawa masalah.

   LIMA belas raja terkaya di dunia bergelut untuk mengekalkan harta mereka tahun ini.

Nilai harta mereka, jika dikumpulkan, merosot sembilan peratus berbanding tahun lalu dengan Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum dari Dubai mengalami kejatuhan paling teruk iaitu 60 peratus. Hanya Raja Arab Saudi dan Qatar menyaksikan jumlah harta mereka meningkat.
1. Raja Bhumibol Adulyadej, Thailand
Harta: RM96 bilion
Umur: 82
RAJA di dunia paling lama bertakhta. Sejak kebelakangan ini Bhumibol berdepan masalah kesihatan dan krisis politik. Bhumibol yang disanjung dan dihormati rakyat dimasukkan ke hospital tahun lalu, dipercayai kerana jangkitan paru-paru.
Dalam pada itu krisis politik membabitkan pembangkang dan kerajaan bertambah ganas sebelum diakhiri dengan tindakan kerajaan menggunakan kekerasan Mei lalu.

Kekacauan itu termasuk pembakaran bangunan bursa saham di Bangkok yang sekali gus menjejaskan pasaran saham, menakutkan pelabur dan pelancong.
Bhumibol yang dilahirkan di Amerika Syarikat dan mendapat pendidikan di Switzerland bagaimanapun tidak campur tangan dalam krisis itu.

Click Here

C19505_1.gif   

Harta raja diletakkan di bawah pengawasan Biro Hartanah Istana dan kebanyakannya yang membabitkan pelaburan awam serta hartanah tidak terjejas akibat krisis itu.
Bagaimanapun kekacauan, jika berterusan, mungkin mengancam kedudukannya.
2. Sultan Haji Hassanal Bolkiah, Brunei
Harta: RM64 bilion
Umur: 63
SULTAN Hassanal Bolkiah menceraikan isteri ketiganya bulan lalu, kekal dengan isteri pertama yang juga bonda kepada bakal pengganti sultan, Putera Al-Muhtadee Bilah Bolkiah.
Beliau dan kerajaannya menangani kemelesetan ekonomi dunia dengan dasar ekonomi konservatif dan mengikat nilai mata wang negara itu pada dolar Singapura.
Bagaimanapun, pengeluaran minyak semakin perlahan dengan simpanannya dijangka hanya bertahan untuk 25 tahun lagi.
Dalam usaha mempelbagaikan ekonominya, sultan itu juga dilapor terus berbelanja mewah. Baru-baru ini beliau dilapor membeli 48 beg tangan dan 24 payung itik di kedai Lederer de Paris, New York. Kes terhadap adiknya, Putera Jefri berhubung penyelewengan wang berjumlah RM51 bilion masih tertunda di mahkamah.
3. Raja Abdullah bin Abul Aziz, Arab Saudi
Harta: RM58 bilion
Umur: 86
BERJAYA memimpin Arab Saudi menangani kemelesetan ekonomi global menerusi perbelanjaan kerajaan dan peningkatan pengeluaran minyak.
Ekonomi negara itu diunjur akan tumbuh empat peratus tahun ini. Hasilnya, harta raja juga meningkat. Tahun ini Arab Saudi menjadi tuan rumah Persidangan Majlis Kerjasama Teluk ke-12 dan ia turut dihadiri raja dari Qatar, Kuwait dan Dubai.
Terkenal kerana langkahnya mengendurkan undang-undang syariah yang tegas, Raja Abdullah baru-baru ini memecat seorang ulama kerana menyelar kewujudan sebuah universiti yang membenarkan pergaulan di antara lelaki dan wanita.
4. Sheikh Khalifa bin Zayed Al Nahayan, Emiriah Arab Bersatu (UAE)
Harta: RM48 bilion
Umur: 62
DILANTIK semula selaku Presiden Emiriah Arab Bersatu untuk penggal lima tahun kedua pada November lalu oleh Majlis Tertinggi Persekutuan emiriah.
Beliau yang juga mengetuai emiriah Abu Dhabi menyediakan pakej penyelamat berjumlah AS$10 bilion kepada Dubai, Disember lalu.
Bagaimanapun Sheikh Khalifa tidak dapat mengelak berdepan kemelesetan ekonomi dunia. Hartanya merosot RM9.6 bilion tahun lalu kesan penurunan pendapatan eksport minyak sebanyak 40 peratus.
Keadaan bertambah buruk dengan kemelesetan dalam nilai hartanah dan pasaran saham. Sheikh Khalifa bagaimanapun tetap meneruskan rancangannya untuk menjadikan Abu Dhabi pusat pelancongan dan kebudayaan menjelang 2030.
5. Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, Dubai
Harta: RM14 billion
Umur: 60
JUMLAH harta merosot berbanding tahun sebelum ini akibat hutang syarikat milik kerajaan berjumlah RM349 bilion. Hutang itu dijangka bertambah RM50 bilion lagi tahun ini.
Di samping itu, Dubai Holdings, syarikat milik persendirian Sheikh Mohammed berhutang RM38.4 bilion, sebahagian besarnya menerusi syarikat pelaburan Dubai Group dan Dubai International Capital yang memiliki saham dalam syarikat induk Sony dan Airbus.
Tahun lalu beliau menjual sahamnya dalam bank pelaburan Mesir, EFG Hermes pada harga diskaun sebanyak 60 peratus berbanding harga belian dua tahun lalu.
Sheikh Mohammed baru-baru ini berkata, ekonomi UAE mencatatkan pencapaian memuaskan dan masalah ekonomi yang dihadapinya sudah berlalu.
Pemimpin Dubai ini terkenal kerana kemahirannya berkuda dan mempunyai aset ekuin bernilai tinggi.
6. Putera Hans-Adam II von und zu Liechtenstein, Liechtenstein
Harta: RM11.2 bilion
Umur: 65
KETUA sebuah keluarga yang berusia hampir 900 tahun, Putera Hans-Adam II baru-baru ini menyambut ulang tahun kelahirannya ke-65 dengan mengadakan pameran seni di Muzium Liechtenstein, Vienna.
Sebanyak 140 hasil seni yang diperoleh sepanjang beliau bertakhta, termasuk hasil lukisan Rembrandt dan Rubens, dipamerkan. Beliau turut mempromosi buku barunya, ‘The State in the Third Millennium’.
Dalam pada itu Liechtenstein berusaha mengurangkan perbelanjaan kerajaan untuk menangani jurang belanjawan sebanyak 15 peratus. Keuntungan dalam bank miliknya, LGT, merosot 35 peratus tahun lalu.
7. Raja Mohammed IV, Maghribi
Harta: RM8 bilion
Umur: 46
MENAIKI takhta selepas kematian bapanya pada 1999. Memberi tumpuan terhadap usaha membasmi kemiskinan dan meningkatkan rekod hak asasi kemanusiaan bapanya.
Aset keluarga diraja termasuk saham dalam kumpulan OCP, satu-satunya syarikat perlombongan fosfat negara itu di samping beberapa syarikat hartanah.
Harga fosfat kian meningkat selepas merudum tahun lalu. Cita-cita Raja Mohamed untuk menarik 10 juta pelancong setahun ke negara itu menjelang 2010 hampir tercapai dengan bantuan Hollywood.
Negara itu baru-baru ini menjadi lokasi penggambaran drama televisyen dan filem, termasuk ‘Sex and the City 2’ dan ‘Prince of Persia’.
8. Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani, Qatar
Harta: RM8 bilion
Umur: 58
MENJADI pemerintah selepas menggulingkan bapanya dalam rampasan kuasa pada 1995. Mengetuai satu daripada negara yang mencatat pencapaian terbaik ekonomi di dunia. Keluaran Negara Kasar meningkat 9.5 peratus tahun lalu dan dijangka mencatat pertumbuhan dua angka tahun ini.
Qatar Holding membeli pusat beli-belah Harrods di London dengan harga RM6.4 bilion awal tahun ini. Emir Qatar ini juga berusaha membida untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia Bola Sepak 2022. Jika bidaan itu berjaya, inilah julung kalinya kejohanan itu berlangsung di Asia Barat.
Pada masa lapang, Sheikh Hamad menghabiskan masa di atas kapal layarnya sepanjang 133 meter, Al Mirqab, antara yang terbesar di dunia.
9. Putera Albert II, Monaco
Harta: RM3.2 bilion
Umur: 52
KETUA keluarga Grimaldi ini berusaha membesarkan wilayah Monaco yang lebih kecil dari Central Park, New York dengan menambak laut.
Beliau mempromosi filemnya, ‘Antarctica 2009: A Continent in a State of Alert’ yang berdasarkan penjelajahannya selama 17 hari di daerah baru itu. Jun lalu, Albert mengumumkan pertunangannya dengan bekas perenang Afrika Selatan, Charlene Wittstock.
Albert kini berdepan tindakan undang-undang oleh bekas kakitangannya, Robert Eringer, yang didakwa menjalankan perisikan untuk Monaco berhubung pembayaran gaji tertunggak.
Harta keluarganya termasuk hartanah, hasil seni, kereta antik, setem dan saham dalam kasino Monte Carlo.
10. Putera Karim Al Husseini, Aga Khan
Harta: RM2.6 bilion
Umur: 73
SATU-satunya pemimpin yang tidak mempunyai negara untuk diperintah ialah Aga Khan, ketua 17 juta penganut Ismaili yang bertaburan di seluruh dunia.
Putera Karim ialah imam masyarakat Ismail ke-49 selepas menggantikan datuknya, Sultan Mahomed Shah Aga Khan pada usia 20 tahun pada 11 Julai 1957. Beliau mempengerusikan Rangkaian Pembangunan Aga Khan yang menggalakkan pelaburan di Asia dan Afrika.
Beliau yang meminati kuda mempunyai kira-kira 800 ladang ternak haiwan berkenaan di Ireland dan Perancis, memegang saham dalam Goff — syarikat lelong kuda terbesar di Britain dan Aqana — syarikat lelong kuda Perancis.
11. Sultan Qaboos bin Said, Oman
Harta: RM2.2 bilion
Umur: 69
MENAIKI takhta pada 1970 selepas menggulingkan bapanya dalam rampasan kuasa.
Berjaya mengetuai Oman dalam usaha mempelbagaikan ekonomi dengan matlamat mengurangkan penggantungan pada sektor minyak, daripada 40 peratus sumbangan kepada Keluaran Negara Kasar kepada sembilan peratus saja menjelang 2020.
Sultan Qaboos juga meningkatkan industri gas dan pelancongan. Kerajaannya mempunyai saham dalam Wave, syarikat yang terbabit dalam pembangunan di kawasan pantai berhampiran ibu negara Oman, Muscat.
Meskipun menjadi peminat setia muzik klasik, Sultan Qaboos membiayai sendiri kerja membaik pulih masjid di seluruh negara itu.
Beliau pernah berkhidmat dalam pasukan tentera Britain selepas menamatkan latihan di Akademi Tentera Sandhurst. Bercerai tanpa anak, isu penggantinya kini semakin hangat dibincangkan oleh rakyat Oman.
12. Permaisuri Elizabeth II, UK
Harta: RM1.4 bilion
Umur: 84
MONARKI paling lama bertakhta dalam sejarah Britain. Meskipun menjadi permaisuri sejak berusia 25 tahun, Elizabeth belum menunjukkan tanda akan menyerahkan takhta itu kepada anaknya yang sekian lama menanti, Putera Charles.
Beliau adalah penjaga hartanah milik negara seperti Istana Buckingham, Permata Mahkota dan koleks seni diraja.
Harta milik peribadinya termasuk hartanah di England dan Scotland, hasil seni halus, permata dan koleksi setem.
Cucunya, Putera William yang menduduki tangga kedua senarai pewaris takhta dijangka mengumumkan pertunangan dengan teman wanitanya, Kate Middleton, tidak lama lagi.
13. Sheikh Sabah Al-Ahmad Al-Jaber Al Sabah, Kuwait
Harta: RM1.2 bilion
Umur: 81
SHEIKH Sabah tidak berkongsi kekayaan minyak negaranya seperti raja negara Teluk lain. Beliau sebaliknya menerima pendapatan tahunan. Hartanya terjejas dengan kegawatan ekonomi yang melanda Kuwait. Negara yang bergantung dengan pendapatan hasil minyak ini tidak berusaha mempelbagaikan ekonomi.
Pertelingkahan politik sejak tiga tahun lalu menyebabkan pembubaran Parlimen sebanyak tiga kali dan perletakan jawatan lima kerajaan. Ia juga menjadi punca pelabur asing menarik diri dari negara itu.
14. Ratu Beatrix Wilhelmina Armgard, Belanda
Harta: RM640 juta
Umur: 72
PERMAISURI Beatrix menyambut ulang tahun ke-30 pemasyhurannya tahun ini. Ibunya, Permaisuri Juliana mengambil langkah turun takhta untuk membolehkan Beatrix menggantikannya pada 1980.
Sebagai ketua negara, permaisuri itu dilihat sebagai kuasa penyatu kerana tidak ada parti politik mencapai kemenangan mutlak dalam pilihan raya.
Beliau melantik orang tengah untuk berunding dengan pelbagai parti bagi membentuk Kabinet. Peningkatan pendapatan eksport, pemulihan industi hartanah dan pasaran saham yang kembali kukuh membantu menstabilkan harta keluarga diraja.
Bagaimanapun, ketidaktentuan mengenai kerajaan baru dan langkah berjimat-cermat kerajaan pada masa depan untuk mengurangkan defisit bajet mungkin menjejaskan keyakinan rakyat kepada kerajaan.
Antara hartanah dimiliki Permaisuri Beatrix termasuk Istana Drakensteyn di Belanda dan sebuah villa di Tuscany, Itali.
15. Raja Mswati III, Swaziland
Harta: RM320 juta
Umur: 42
SATU-satunya raja yang masih berkuasa mutlak di Afrika. Beliau yang menaiki takhta pada usia 18 tahun terus mengekalkan cengkaman kuat terhadap pembangkang dengan menguatkuasakan perlembagaan yang mengharamkan parti politik.
Bagaimanapun, kerajaannya bertegas menyatakan parti politik bebas untuk bergerak di negara itu. Raja Mswati sering diselar kerana berbelanja mewah.
Sebahagian daripada 13 isterinya dilapor menghabiskan AS$6 juta dolar untuk membeli-belah beberapa bulan lalu.
Ketika 69 peratus penduduk negara ini hidup di bawah garis kemiskinan, 50 peratus menganggur dan suku daripada penduduknya yang aktif seks disahkan menghidap HIV, Raja Mswati masih mampu membina istana dan menyediakan kereta mewah untuk 13 isterinya.

1265184685953_468x60.gif   

Tuesday, July 20, 2010

Kahwin Muda Hantui Kaum India Di Estet Negeri Sembilan

Assalammualaikum!
Tidak berapa lama dulu, kita dikejutkan dengan Sudin Ajaib yang mengahwinkan kanak-kanak bawah umur. Tindakan Sudin Ajaib itu menimbulkan kemarahan seantero negara. Tapi, bila membaca kisah "anak tong sampah", dan kes buang bayi yang melibatkan kanak-kanak bawah umur, tidakkah terfikir oleh ibu-bapa untuk mengahwinkan anak-anak mereka pada umur yang muda agar gejala sosial ini dapat dibendung?      Dunia sekarang tanpa sempadan. Remaja terdedah kepada pelbagai cabaran. Orang Hindu di Malaysia ini walaupun miskin , mereka mengambil tanggungjawab menjaga isteri mereka walaupun di bawah umur, tidak buang bayi apatah lagi membunuh apabila terlanjur.

Miskin tidak semestinya hina , Kaya tidak semestinya mulia

Adakah imam kita di Malaysia berani untuk mengahwinkan pasangan di bawah umur sepertimana Sami Hindu di Kuil Mariamman ini ?

Kita ada JAKIM, Majlis Agama, Jabatan Agama, ESQ, Ahli Sunnah wal Jamaah, Wahabbi, Salafi, Tarekat dan macam-macam lagi, tetapi masih gagal menangani isu buang bayi , seks bebas dan sebagainya, kenapa ?

Artikel sebelum ini krisis buang bayi dan cara mengatasinya
http://waghih.blogspot.com/2010/03/krisis-buang-bayi-adat-kahwin-dan-zina.html

**************************
15 Julai, 2010 11:46 AM
Kahwin Muda Hantui Kaum India Di Estet Negeri Sembilan
Oleh Shahrullizan Rusli dan G.Tamil Veanthan

 

SEREMBAN, 15 Julai (Bernama) -- Perkahwinan seawal usia 12 tahun masih lagi banyak berlaku dalam kalangan kaum India di estet di Negeri Sembilan antaranya disebabkan tahap pendidikan yang rendah.

Sami Kuil Mariamman di Ladang Geddes yang hanya mahu dikenali sebagai Velanaranie, 78, berkata bahawa pada tahun 2009 sahaja, beliau sudah mengkahwinkan lima pasangan kekasih yang masih muda.

"Kelima-lima pasangan ini tidak mendaftarkan perkahwinan mereka tetapi cuma mengikat Thali (tali sebagai simbol pernikahan). Dua orang pengantin perempuan yang saya nikah itu langsung tidak mempunyai kad pengenalan," katanya kepada Bernama.

Masalah lahir tanpa dokumen dan ketiadaan kad pengenalan merupakan satu lagi isu biasa dalam kalangan kaum India yang tinggal di estet.

Dalam kelima-lima kes itu, Velanaranie mengkahwinkan mereka tanpa kehadiran ahli keluarga.

Beberapa orang daripada pasangan itu tidak pernah menamatkan alam persekolahan mereka.

Velanaranie berkata beliau difahamkan terdapat sekurang-kurangnya enam pasangan yang lari dari rumah di ladang itu pada usia di bawah 18 tahun.

"Antara sebab perkara ini terjadi adalah ibu bapa tidak benarkan mereka untuk berkahwin, jadi mereka meninggalkan rumah. Ada juga yang berkahwin kerana sudah mengandung," katanya.

Ketua Kampung Ladang Geddes, Tam Lui Chong, 56, berkata masalah perkahwinan seperti itu menyebabkan ramai keluarga India di ladang itu mempunyai anak yang tidak pernah didaftarkan kelahiran mereka.

"Akibatnya keturunan yang selepas itu mengikut jejak emak bapa dia. Walaupun mereka tidak berpendidikan tinggi, mereka tidak terlibat dalam kegiatan jenayah, cuma masalahnya, pengetahuan am mereka sangat kurang," katanya.

Semasa bancian daftar mengundi di buat baru-baru ini, daripada 160 orang yang mendaftarkan diri, 20 orang masih menggunakan kad pengenalan lama dan tujuh tidak mempunyai kad pengenalan langsung.

"Ini mungkin disebabkan mereka kurang pendidikan dan menjadikan mereka tidak berminat untuk mengetahui apa yang berlaku di sekitar mereka," katanya.

Pemandu lori, K. Naryanan, 24, mengahwini isterinya, M. Kaladevi, 21, ketika wanita itu berusia 15 tahun di Ladang Geddes.

Naryanan, yang berhenti sekolah pada Tahun Enam, mengakui dia sudah belajar bercinta pada usia 14 tahun dan kahwin semasa berusia 18 tahun selepas Kaladevi mengandung.

"Saya beritahu keluarga, kekasih saya sudah mengandung dan mahu mengahwininya, tetapi mereka menentang hasrat saya dan saya keluar dari rumah untuk kahwin dengan Kaladevi," katanya.

Naryanan yang berpendapatan RM600 sebulan mengaku menyesal dengan perbuatannya kerana gajinya hari ini tidak mencukupi, menyebabkan dia dan isteri serta empat anak mereka tinggal dalam sebuah rumah kecil dengan satu tandas tanpa sebarang bilik.

Walaupun miskin, Naryanan tidak pernah memohon sebarang bantuan daripada kerajaan, kerana beliau sendiri tidak tahu adanya bantuan seperti yang disalurkan melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat, kerana jarang membaca akhbar.

Kaladevi pula berkata beliau tidak pernah bersekolah dan keluar dari rumah kerana perkahwinannya dengan Naryanan tidak direstui oleh ibu bapa.

"Saya ada empat orang anak. Anak sulung saya yang berusia tujuh tahun tidak bersekolah kerana suami tidak mampu," katanya.

-- BERNAMA

http://www.bernama.com.my/bernama/v5/bm/newsgeneral.php?id=513700

Siapakah Lelaki Itu?

Assalammualaikum!
Sehari dua ni, kecoh berita tentang Lelaki macho Malaysia bersama artist Paris Hilton. Masing-masing berteka-teki. Kini, jawapannya ada di sini.
Siapakah Lelaki Itu?

 

Harakahdaily, KUALA LUMPUR, 19 Julai 2010 : Nama Malaysia sekali lagi tercetak dalam media Perancis baru-baru ini apabila seorang ahli perniagaan Malaysia yang rapat dengan pihak berkuasa dikatakan bersama artis barat Paris Hilton ketika beliau ditahan kerana memiliki dadah marijuana.

Menurut AFP, akhbar Perancis, Corse Matin melaporkan Paris Hilton ditahan di lapangan terbang Corsica selepas marijuana yang dibawa dalam bagnya dihidu oleh anjing pengesan.

Dalam laporannya, akhbar itu berkata, Hilton sedang mengembara bersama dengan seorang personaliti yang rapat dengan pihak berkuasa di Malaysia ketika beliau ditahan oleh pihak berkuasa. Bagaimanapun beliau dikatakan dilepaskan selepas setengah jam disoalsiasat.

Ekoran itu, pelbagai pihak tertanya-tanya siapakah lelaki itu.

Hari ini, media melaporkan, lelaki itu adalah Taek Jho Low, seorang ahli perniagaan dari Malaysia yang berjaya mendapat hak untuk membangunkan tapak lapangan terbang TUDM di Sungai Besi.

Sebelum ini, Ketua Angkatan Muda PKR, Shamsul Iskandar Mat Akin mencabar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mendedahkan siapakah orang misteri yang dikatakan rapat dengan anak dan isteri beliau, Datin Seri Rosmah mansor.

Shamsul mencabar perkara itu di Kota Bharu semasa Kongres PKR yang diadakan di sana bulan lalu.

Menurut Shamsul, Jho Low telah berjaya mendapatkan kontrak untuk membangunkan semula TUDM dengan nilai RM500 juta.

Bagi Shamsul, dakwaan ini sangat serius kerana cara hidup Jho Low di luar negara sangat meragukan.

http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=27684:ahli-perniagaan-dikaitkan-dengan-pm-bersama-paris-hilton&catid=1:utama&Itemid=50

Siapa Taek Jho Low? AMK Mahu Dia Disiasat

Ketua pemuda PKR (AMK) Shamsul Iskandar Mat Akin menggesa supaya seorang pemuda Malaysia yang dilaporkan sering berbelanja mewah di luar negara disiasat.

Pemuda tersebut, Taek Jho Low sebelum ini mencuri perhatian apabila dilaporkan oleh akhbar New York Post sebagai rakyat Malaysia yang berbelanja ratusan ribu ringgit untuk mendampingi selebriti Hollywood.

Mengikut New York Times, Jho Low didakwa membelanjakan AS$50,000 semalaman untuk berhibur dan menghadiahkan 200 botol arak berjenama bernilai AS$1,000 sebotol kepada pelakon Hollywood, Megan Fox.

Shamsul Iskandar mendakwa beliau menerima maklumat bahawa pemuda berkenaan juga berhubungan akrab dengan seorang daripada anak kepada perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

Bercakap ketika menyampaikan ucapan dasarnya di kongres AMK di Kota Bharu hari ini, beliau meminta siasatan sama ada Jho Low adalah individu yang terlibat dalam pembangunan komersil tanah lapangan terbaang Sungai Besi milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di Kuala Lumpur.

“Tolong siasat, anak muda ini berbelanja sakan, apa kaitannya dengan Malaysia. Apa kaitannya dengan Big Ma?,” soalnya.

Beliau berkata, Najib dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor perlu memberi penjelasan berikutan lelaki berusia 28 tahun itu memiliki kekayaan melimpah ruah hingga berita kekayaan Jho Low dikaitkan dengan keluarga Perdana Menteri.

Dalam ucapannya itu, Shamsul Iskandar juga mahu siasatan dijalankan ke atas bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad atas dakwaan penyelewengan wang, seperti yang didedahkan penulis Barry Wain.

Selain itu, beliau turut mendesak supaya ‘Private Khairy Jamaluddin’ disiasat berhubung kaitan ketua pemuda Umno itu dengan firma perundingan Apco.

“Kerana maklumat yang kita terima, rakan baik (Khairy) yang beri cadangan supaya guna Apco,” katanya lagi.

Dalam sidang medianya selepas itu, Shamsul Iskandar mendakwa Taek Jho Low juga merupakan seorang penasihat bagi pihak berkuasa pelaburan bagi negeri Terengganu yang kini dikenali sebagai 1Malaysia Development Berhad.

Katanya, maklumat itu diperolehinya daripada pihak yang tidak senang dengan perkembangan berkenaan.

Tambahnya, beliau pasti Jho Low mempunyai harta bernilai berbilion ringgit jika mampu berbelanja sebanyak 50 hingga 60 ribu setiap malam dan tinggal di apartmen mewah.

“Saya minta (Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia) SPRM supaya siasat,” katanya yang mempertikaikan bagaimana seorang pemuda seperti Jho Low mampu berbelanja seperti itu.

http://anwaribrahimblog.com/2010/05/28/siapa-taek-jho-low-amk-mahu-dia-disiasat/

Big-spending Malaysian is the mystery man of city club scene
By JENNIFER GOULD KEIL and BRIAN NIEMIETZ

Last Updated: 9:16 PM, November 8, 2009

A fleet of black Cadillac Escalades hums outside Chelsea hot spot Avenue -- the A-list watering hole of such celebrities as Justin Timberlake and Lindsay Lohan.

As the car doors open, a dozen men emerge and a bouncer whisks them over the club's threshold, past a group of shivering models behind the velvet rope.

"Who is it?" one of them wonders out loud. "Is it P. Diddy?"

But the man at the center of the entourage isn't a celebrity. He isn't even a mogul. He's Taek Jho Low, a 20-something Wharton grad from Malaysia who has burned through hundreds of thousands of dollars at the city's hottest nightspots in the last three months -- and shows no signs of stopping.

The nightlife scene is abuzz with tales of this international man of mystery -- who goes by the name Jho Low and whose chubby, bespectacled appearance hardly meets the image of a wealthy gadabout.

In September, during Fashion Week, sources said, Low helped rack up a $160,000 bar tab at Avenue, including several $900 bottles of Cristal champagne.

One month later, Lindsay Lohan was belatedly celebrating her 23rd birthday at downtown drinking den 1OAK when 23 bottles of Cristal suddenly appeared. They were reportedly paid for by a "mystery Malaysian," who, sources claim, was Low.

At chic 27th Street hangout Pink Elephant, Low routinely spends $50,000 to $60,000, according to the club's owner, David Sarner. One night, at the Pink Elephant outpost in Southampton, Low enjoyed himself so much that he kept the revelry going -- all the way to Malaysia, Sarner said.

"He ended up flying eight of our [waitresses] to Malaysia for a party," he added.

Strangely, for a man attracting so much attention, very little is known about Low.

According to his official biography, he currently serves as a group adviser of several international corporations and was appointed to the board of UBG Berhad, a financial-services group in Kuala Lumpur, last year.

But when The Post interviewed Malaysian experts at such think tank as the Council on Foreign Relations, no one had ever heard of Low.

According to inside sources, Low lives at a $100,000-a-month apartment in the Park Imperial, on West 56th Street, home to James Bond actor Daniel Craig and Sean "P. Diddy" Combs -- and he won't go anywhere, not even on the elevator, without at least one bodyguard.

Some of Low's entourage of eight to 12 people also reside in two other apartments at the Park Imperial -- a $30,000-a-month pad and a 2,200-square-foot loft with Central Park views that costs $20,000 a month, according to real-estate investor Michael Hirtenstein, who used to live in the latter.

"It used to be that when you saw the Cadillac Escalades outside, you knew Sean [Combs] was in town. Now it's this guy," said one amused neighbor.

Speculation is brewing over where Low is getting his money from. One inside observer said, "Nobody spends their own money like that. It's just weird."

Low did not respond to e-mails for comment, and his spokesman David Tan refused to reveal his boss' birthday or background.

"Mr. Low is currently in the USA for holiday and has on several occasions stayed in New York City with his friend[s]," Tan said via e-mail. "He, however, has not rented any property or purchased any property in New York City. Mr. Low did not spend $160,000 at Avenue on one night during Fashion Week."

Indeed, Low's name is not attached to the real-estate deals sources say he is involved in.

A spokesperson for Avenue confirmed Low helped rack up a $160,000 bill in September but added: "The tab was picked up by a friend of [Low's] from Kuwait."

That friend is international man about town Hamad Alwazzan, who also lives at the Park Imperial, according to an e-mail he sent to The Post.

In the e-mail, Alwazzan claims it is he, not Low, who's the big spender in town.

"I have been on holiday in New York since August 2009 and grown quite fond of the city," Alwazzan wrote. "I am especially fond of investment opportunities in real estate, as well as the food, quality of life, and lifestyle."

As for the $160,000 bar tab, he wrote: "[It] was to celebrate the engagement of a close personal friend to his longtime girlfriend, which was jointly hosted by myself and 19 other close friends. I don't have an exact breakdown of the cost, but it was a mixture of entertainment, food and drinks -- and it happened to be during Fashion Week."

But while Low clearly prefers to stay under the radar, he is splurging at a rate that's getting noticed all over the city. According to an inside source, Low recently bought at least six exclusive memberships, for $300,000, at an upscale club in Midtown.

And just this month, sources said, Low celebrated his birthday at a lavish bash in Las Vegas -- where Megan Fox was reportedly flown in to party with him and his entourage. The actress' Fox's publicist could not be reached for comment yesterday.

http://www.nypost.com/p/news/local/item_Fu1amZaRx9MOMsr9HCIOzK

Wasiat Untuk Isteri Tersayang.

 

Assalammualaikum!
Seringkali kita takes for granted dengan pasangan kita. Suami kita tak tegur, bukan bererti dia redho. Dia hanya sabar dan tidak mengeluh dengan sikap kita.
Semoga cerita ini dapat kita ambil sebagai pengajaran. InsyaAllah. Buat semua, pada yang dah berkahwin,baru nak kawin ataupun akan kawin nanti,kisah nie biarlah tersemat didalam jiwa.
Kira-Kira 15 hari yang lalu, seorang hamba Allah (si A),telah pun kembali ke rahmatullah secara mengejut (kerana sakit jantung).Allahyarham adalah merupakan seorang yang amat dihormati dan disegani di kampung beliau. Semasa jenazah Allahyarham diletakkan di ruang tamu rumahnya sementara menunggu untuk diuruskan oleh saudara mara dan sahabat handai, isteri Allahyarham tidak berhenti-henti meratapi jenazahnya sambil merungut-rungut.
Si penulis (penulis asal cerita ini) yang kebetulan anak saudara Allahyarham, ada di sebelah balu Allahyarham pada ketika itu.Beliau merasa amat hairan dengan sikap balu arwah itu. Si balu sepatutnya membaca ayat-ayat suci al-Quran untuk dihadiahkan kepada arwah.Kira-kira 10 minit kemudian, kakak ipar arwah (kakak balunya)pun sampai.
Beliau turut merasa hairan dengan sikap adiknya yang meratapi dan merungut itu, lantas beliau melarang adiknya berbuat demikian sambil bertanya akan sebabnya.
Penulis yang masih berada disitu merasa amat terkejut apabila mendengar jawapan yang diberikan oleh balu Allahyarham itu.Antara jawapannya ialah: Suaminya tidak membuat surat wasiat (yang sebenarnya ada).Tanah pusaka milik suaminya tidak sempat ditukarkan ke nama beliau dan anak-anaknya. Suaminya tidak sempat memindahkan saham syarikat suaminya bersama-sama adik-adiknya kepada beliau (Allahyarham memegang saham sebanyak 50% dan 5 orang adik-adiknya memegang 10% setiap seorang).
Untuk makluman, arwah adalah seorang yang agak berjaya dalam perniagaannya. Syarikat yang diuruskan oleh arwah sangat maju dewasa ini.Di samping itu, arwah memiliki kira-kira 12 ekar tanah dipinggir Putra Jaya dan kira-kira 50 ekar di sekitar kawasan Sepang/Dengkil.
Setelah seminggu arwah dikebumikan, peguam arwah memanggil waris-warisnya untuk dibacakan surat wasiat arwah. Penulis juga turut dipanggil tanpa mengetahui akan sebabnya. Allahyarham mempunyai 4 orang anak, yang sulong masih lagi bersekolah di tingkatan 4 manakala yang bongsunya berusia 6 tahun.
Antara kandungan surat wasiat Allahyarham ialah: 30% syer perniagaannya diserahkan kepada anak saudara perempuannya yang juga ahli perniagaan,dan 20% lagi diagihkan sama rata kepada anak-anaknya dengan anak saudara perempuannya sebagai pemegang amanah.
Tanah pusakanya seluas 10 ekar di pinggir Putra Jaya dibahagikan sama rata kepada anak-anak perempuannya (2 orang) dan 2 ekar untuk anak saudara lelakinya yang juga pemegang amanah untuk anak-anak perempuannya.
Anak-anak lelakinya yang berumur 14 dan 10 tahun, diberikan tanah 15 ekar seorang dengan saudara lelakinya sebagai pemegang amanah.Saham- sahamnya diserahkan kepada anak-anaknya dan dibahagikan mengikut hukum syarak, dan diuruskan oleh saudara perempuannya yang diberi 20%.
Wang tunainya di bank (persendirian diamanahkan kepada kakaknya untuk menampung pembiayaan anak-anaknya jika isterinya tidak berkahwin lagi.
Jika isterinya berkahwin lagi, beliau meminta peguamnya meminta mahkamah memberikan hak penjagaan anak-anaknya kepada kakaknya. Rumah dan tapak rumahnya diwakafkan untuk anak-anak yatim Islam dan sebuah surau,dan hendaklah diserahkan kepada Majlis Agama Islam. Harta-hartanya yang lain iaitu 2 buah kereta diberikan kepada adik lelakinya yang ketiga dan kelima; manakala baki tanah 20 ekar dibahagikan sama rata kepada adik-adik dan kakaknya.
Setelah selesai wasiat tersebut dibaca, isterinya membantah keras kerana tiada satu pun harta yang diserahkan kepadanya melainkan sebuah proton saga yang tidak dimasukkan dalam wasiat tersebut (yang memang digunakan oleh isterinya).
Belum sempat isterinya terus membantah, peguam Allahyarham membacakan satu kenyataan mengenai isterinya yang terkandung dalam wasiat itu.
"Isteriku tidak akan kuberikan apa-apa kecuali pengampunan. Terlalu banyak dosanya kepadaku. Maka pengampunan adalah hadiah yang paling berharga."
"Tidak pernah aku merasa masakannya sejak mula berkahwin walaupun pernah aku suarakan. Tiada belas kasihan terhadap aku, baik semasa sakit apatah lagi jika aku sihat."
"Herdik dan tengking kepada aku dan anak-anak adalah lumrah. Keluar rumah tidak pernah meminta kebenaran daripada aku. Makan dan minum anak-anak adalah tanggungjawab bibik (pembantu rumah).Kain bajuku tidak pernah diuruskan, dan yang paling menyedihkan, tiada mahunya dia mendengar pandangan dan nasihatku untuk kesejahteraan rumahtangga. "
"Kebahagiaan aku selama ini hanya dengan amalanku,tugas seharianku,anak- anakku dan adik-beradikku, terutama kakakku (yang sebagai pengganti ibu)."
Selepas peguam Allahyarham membacakan kenyataan itu,barulah penulis faham mengapa balu Allahyarham begitu meratap dan merungut semasa berada disisi jenazahnya. Marilah kita renungi bersama.Semoga dengan apa yang terjadi di atas,akan memberikan satu pengajaran yang berguna kepada kita sebagai umat Islam. Terutama para isteri yang melepaskan segala urusan rumah-tangga pada bibik. Cuba dan belajarlah memasak untuk suami. Mereka akan menghargainya.

Monday, July 19, 2010

Teknik Senaman Untuk Memperkasakan Sex Anda.

TEKNIK SENAMAN SEKS
Otot pelvis berkait antara tulang pinggul. Otot ini bertindak sebagai lantai yang
kuat menyokong organ pelvis pada tempatnya.
Organ pelvis termasuklah pundi kencing (menyokong air kencing) dan rektum (menyokong
pergerakan usus).
Otot pelvis boleh menjadi lemah dan kendur disebabkan faktor berikut; gemuk, aktiviti
yang menekan pundi kencing, usia lanjut, tidak bersenam, kurang hormon estrogen,
kerap bersalin dan menjalani pembedahan prostat.
Langkah senaman lantai pelvis
Duduk
1 - Senaman lantai pelvis sambil duduk. Rapatkan kaki.
2 - Tundukkan kepala dengan merapatkan kaki.
Berdiri
1 - Aksi senaman lantai pelvis sambil berdiri. Berdiri sambil mencekak pinggang.
2 - Tahan nafas selama lapan saat dan lepas. Ketatkan otot sebelum dilepaskan.
Baring
1 - Senaman lantai pelvis sambil berbaring. Berbaring dengan mengangkat punggung
sedikit dari lantai.
2 - Sambil berbaring, angkat punggung lebih tinggi. Kemut selama lapan saat sebelum
lepaskan ketegangan otot.
3 - Senaman lantai pelvis sambil berbaring. Baring dengan merapatkan betis ke paha.
4 - Angkat kaki rapat ke perut sambil mengetatkan otot selama lapan saat sebelum
dilepaskan.
5 - Berbaring dengan mengakkan lutut.
6 - Angkat tangan mencapai lutut dan ketatkan otot.
Aksi dengan bola
1 - Berbaring dengan santai dengan meletakkan kaki di atas bola.
2 - Angkat punggung dan ketatkan otot pelvis selama lapan saat dan lepaskan.
Tahukah anda Teknik Senaman Otot PC dapat membantu anda dari terpancut awal dan mengawal
ejakulasi.
1.Ereksi yang lemah
2.Ejakulasi yang lemah
3.Ejakulasi dengan volume & intensitas yang rendah
4.Terpancut awal
5. Tak cukup tegang
Tahukah anda masalah tersebut dapat diatasi oleh semua orang
dengan membuat latihan/senaman otot PC (pubococcygeus)?
Bagaimanakah cara senaman otot PC ini ?
Amat mudah sekali, anda boleh lakukan dimana-mana
sahaja ketika di pejabat,
dalam bas ataupun sedang berbual dengan kawan!
Saya sendiri biasanya melakukan latihan ini sebanyak kurang lebih lima ratus kali
dan anda tahu akibatnya, penis saya selalu ereksi (dengan sangat keras tentunya)
setiap kali saya terbangun dari tidur pada pagi hari.
Dengan latihan ini otot PC anda terlatih dan membaik lebih cepat
Pastikan anda melakukan latihan ini paling sedikit tiga ratus kali PC Clamps setiap
hari
selama hidup anda.
akay anda akan segera memahami bahwa latihan ini adalah langkah terbaik yang bisa
anda
lakukan bagi kesihatan dan kemampuan seksual anda.

Saturday, July 17, 2010

Kalimah Allah diSebalik Logo Crocs!

Kalimah ALLAH yang tersembunyi disebalik Kasut Crocs!
Design yang menarik, keselesaan, ringan, serbaguna, warna yang pelbagai menjadikan Crocs menjadi pilihan ramai. Baik mereka itu bayi kecil yang baru bertatih berjalan, kanak-kanak yang sedang aktif dalam dunia upin ipinnya, remaja belasan tahun, para pria, bahkan golongan veteran sekalipun mengenakan Crocs. Namun tidak disedari musibah yang menanti Ummat Islam di sebalik kasut ini.
Bagaimana Kasut Crocs yang menjadi alas kaki paling popular kini mendatangkan musibah kepada Ummat Islam? Bukan setahun 2 crocs ini bertapak di bumi Malaysia . Lebih dari itu kurasakan. Namun baru kini disedari terdapat kalimah ALLAH, lebih tepat lagi di bahagian kita meng-alaskan tapak kaki kita.
Untuk memudahkan imaginasi anda, mari aku perkenalkan dengan logo Crocs. Anda semua sedia maklum nama Crocs ini diperolehi dari Crocodile/ Buaya. Disebabkan itulah, syarikat ini menjadikan gambar buaya sebagai 'model' mereka. Maskot ini dihias sebaik mungkin agar kelihatan comel. Jika anak-anak kecil melihat, sudah pasti menyukainya. Inilah doktrin minda bawah sedar kepada anak-anak. Persoalannya, kenapa dikatakan terdapat kalimah Allah disebalik logo Crocs ini?
Baiklah, sila lihat gambar di bawah :

Bagaimana? Ada sesuatu yang mencurigakan? Sudah pasti ada yang berkata :"Ah..ada-ada saja kamu. Tidak ada yang pelik kurasakan. Hanya logo buaya yang comel. Tidak lebih dari itu."
Jangan tersilap. Jika dilihat sekali imbas, memang tidak akan kelihatan sesuatu yang janggal dari logo ini. Sama juga seperti produk Coca Cola. Setelah diselidik, sekiranya perkataan Coca Cola ini dilihat melalui cermin, akan tertera perkataan bahasa Arab : La Mecca, La Muhammad. Apa maksudnya? Tiada Mekah, Tiada Muhammad SAW. Baiklah, lihat gambar di bawah. Logo Crocs yang aku lampirkan di atas diterbalikkan beberapa darjah :

Sudah bisa melihat sesuatu? Ya, kali ini kelihatan dengan jelas. Kalimah ALLAH bukan? Siap ada sabdu lagi. Lebih jelas lagi, aku lampirkan gambar di bawah, ihsan dari sahabat facebook :
Aduh, seperti terkena renjatan elektrik. Adakah semua ini satu kebetulan? Atau syarikat Crocs tidak tahu menahu? Hanya maskot buaya yang comel, tanpa ada agenda disebaliknya? Bagaimana pendapat anda?
Nota :
"Sekali-kali tidak akan redha orang-orang Yahudi dan Nasrani sehinggalah kamu mengikut jalan-jalan hidup mereka" - Al-Baqarah 120

a) Option yang pertama, hilangkan logo ini dengan cara menggoresnya dengan pisau. Biar ia kelihatan bercalar-balar, kesucian Islam itu perlu dijaga.
b) Jika anda benar-benar marah akan perkara ini, bakar kasut Crocs kepunyaan anda sendiri.
c) Jika rakan anda belum maklum, sila maklumkan kepada beliau. Bukan membakar terus kasut Crocs mereka.
d) Jika anda mereka masih mengira-ngira untuk membeli kasut ini, anda ada pilihan (a) dan pilihan (b).
e) Jika anda berautoriti untuk mengetengahkan perkara ini kepada sekalian warga, aku cukup-cukup mengalukan.
f) Jika anda tidak ambil peduli akan pendedahan ini, sahlah keimanan yang ada di dalam diri bagi seorang muslim telah dicabut oleh Allah.
g) Jika anda seorang muslim yang beriman, sebarkan artikel ini kepada semua. Baik menggunakan blog anda, akaun facebook anda, akaun twitter, atau lain-lain medium.

 

Begitulah bunyi e-mail yang dikirimkan oleh saudara seugama kita. Tapi, apakah pendapat anda, sebenarnya?

 

 

http://aizuddin.com/wp-content/uploads/2010/05/logo_crocs_menyerupai_kalimah_Allah_aizuddin_thumb.png

Lepas kita dikejutkan dengan logo coca-cola yang menyerupai tulisan jawi, sekarang logo crocs pulak yang menimbulkan kontroversi. Memang kasut crocs dah jadi trend orang zaman sekarang, dari budak kecik sampai lah ke orang besar. boleh dikatakan, 1 family sekurang-kurangnya ada 1 kasut crocs. Kalau tak de, jiran-jiran sebelah mesti ada punya. hehe.

Isu-isu macam ni, susah kita nak merungkaikan dan membuat kesimpulan sama ada ianya hanya sebagai kebetulan atau memang disengajakan melainkan orang yang mencipta logo tersebut yang mengetahui. Sama ada memang mereka sengaja nak merosakkan agama Islam ni. Lagi-lagi bila kalimah Allah yang suci sepatutnya di hormati terletak di tapak kaki kita sendiri.

Boikot?

Kita tak tahu lagi sejauh mana kebenarannya, sama-sama lah kita tunggu. Orang-orang yang lebih pakar menyelesaikan kes seumpama ni. Nak boikot, dah terbeli. Tak pakai membazir. kalau pakai rasa macam bersalah pulak. huhu. pening-pening.

http://aizuddin.com/wp-content/uploads/2010/05/cocacola_thumb.jpg

http://img718.imageshack.us/img718/6044/justkhaiyukonwoven.jpg

 

Apa pendapat anda sekarang? Kurang ajarkah pendapat di bawah ini?

Apa design Crocs pilihan anda, samada Yukon Woven Khakis, Crocband, Santa Cruz Corduroy, semuanya akan berpendapat bahawa Jenama Crocs adalah jenama yang “comfortable, fun and versatile” untuk diguna-pakai. 

Kami semua menggunakan Yukon Woven kerana design yang ini masih belum ada yang tiruan. Semuanya masih original. Kenapa Yukon Woven?

  First, Yukon Woven tidak mempunyai logo Crocs di bahagian atas tapak bahagian tumit. Tidak seperti yang terdapat pada Crocband. Yang keduanya, bagi aku…

Isu logo Crocs ni tak patut dijadikan isu. Ianya hanya mirip kepada kalimah Allah dan bukannya terang-terang ditulis kalimah ALLAH di atas tapak kasut itu.
Setelah diubahsuai, barulah logo itu jadi mirip kalimah Allah. Tapi ianya tetap bukan kalimah Allah. Diulangi, hanya mirip!

Sebagaimana huruf K jika ditambah garisan di atasnya, akan jadi huruf R.. dan huruf K tetaplah huruf K manakala R tetaplah huruf R dan langsung tiada persamaan
sampailah bila-bila. Mana timbulnya isu kita memijak kalimah Allah sedangkan apa yang ada ditapak kasut tersebut bukanlah kalimah Allah?

Kadang-kadang masing-masing cuba ingin menjadi paling alim ulama’ dan yang paling pandai dalam segala hal. Walhal akhirnya tanpa disedari ianya berubah
kepada fitnah atas sebab menghebahkan sesuatu yang belum pasti. Dan orang kita tidak pernah berubah dengan sikap boikot bermusim dan musim sekarang adalah
musim Boikot CROCS. Mana pergi boikot McD, Nokia, Tesco dan lain2 dulu? Masa perang boikot, habis perang lupa terus! Dan satu lagi yang terlupa di sebut,
FACEBOOK!

Taman Hijau di Atas Bumbung.

Kehijauan alam atas bumbung

Oleh Suliati Asri

SIAPA sangka di sebalik kesibukan orang ramai berbelanja di pusat beli-belah terkemuka 1 Utama, terdapat taman rahsia dipenuhi dengan pelbagai jenis tumbuhan.

Menariknya, ‘The Secret Garden’ itu dipenuhi 600 spesies tumbuh-tumbuhan tropika di bumbung konkrit pusat beli-belah berkenaan.

The Secret Garden yang diilhamkan Pengarah 1 Utama, Datuk Teo Chiang Kok adalah taman atas bumbung terbesar di Asia Tenggara.

Taman rahsia dengan keluasan 30,000 kaki persegi itu dinamakan ‘The Secret Garden’ kerana kewujudannya tidak didedahkan untuk orang awam termasuk kakitangan pusat beli-belah itu.

Bagaimanapun, bermula 25 April 2009, The Secret Garden bukan lagi taman rahsia kerana dibuka kepada pelawat.

Taman rahsia ini menggunakan teknologi air daripada pengaliran sistem penyaman udara 1 Utama untuk pertumbuhan tanaman.

Sistem penuaian air hujan digunakan untuk mengitar semula air hujan untuk pengairan umum.

Kedua-dua teknologi itu disepadukan dalam bangunan untuk menghasilkan tenaga yang efektif dan mesra alam.

Dibangunkan dengan rekaan yang mampan, ruang hijau terapeutik dibahagikan kepada tujuh tema seksyen.

Selain itu, antara kemudahan lain yang terdapat di taman rahsia itu termasuk panduan jalan, air terjun, semaian tumbuh-tumbuhan dan kolam.

Walaupun terletak di tengah bandar dan bumbung, keindahan serta kehijauan alam semula jadi dapat dirasai apatah lagi melihat pelbagai tumbuhan renek, herba, sayur-sayuran, tumbuhan sederhana, pokok kaktus dan sawah padi mini.

Sesetengah tumbuhan yang ditanam di taman rahsia itu tidak terdapat di mana-mana taman di negara ini.

Untuk menyenangkan pelawat mengenali semua spesies tumbuhan yang ada, setiap tanaman diletak nama dan asal usulnya.

Menariknya, pelawat boleh mengambil contoh tumbuhan seperti buah markisa, longan, teh dan kopi yang sudah dituai di kaunter pendaftaran.

Taman rahsia itu dibuka kepada pengunjung dari jam 10 pagi hingga 6 petang setiap Sabtu dan Ahad saja. Bagi mengekal kehijauan dan Taman Hijau di Atas Bumbung.

C19505_1.gif   

Click Here

Jika berminat, dapatkan dapatkan tiket di pusat perkhidmatan pelanggan utama di Ground Floor Highstreet dan guna lif hingga ke Upper Roof.

Friday, July 16, 2010

Anjing-anjing neraka.

ANJING-ANJING NERAKA

Sabda Rasulullah S.A.W kepada Mu'adz, "Wahai Mu'adz, apabila di dalam amal perbuatanmu

itu ada kekurangan :

1.

Jagalah lisanmu supaya tidak terjatuh di dalam ghibah terhadap saudaramu/muslimin.

2. Bacalah Al-Quran

3. Tanggunglah dosamu sendiri untukmu dan jangan engkau tanggungkan dosamu kepada

orang lain.

4. Jangan engkau mensucikan dirimu dengan mencela orang lain.

5. Jangan engkau tinggikan dirimu sendiri di atas mereka.

6. Jangan engkau masukkan amal perbuatan dunia ke dalam amal perbuatan akhirat.

7. Jangan engkau menyombongkan diri pada kedudukanmu supaya orang takut kepada

perangaimu yang tidak baik.

8. Jangan engkau membisikkan sesuatu sedang dekatmu ada orang lain.

9. Jangan engkau merasa tinggi dan mulia daripada orang lain.

10. Jangan engkau sakitkan hati orang dengan ucapan-ucapanmu.

Nescaya di akhirat nanti, kamu akan dirobek-robek oleh anjing neraka. Firman Allah

S.W.T. yang bermaksud,

"Demi (bintang-bintang) yang berpindah dari satu buruj kepada buruj yang lain."

Sabda Rasulullah S.A.W.,

"Dia adalah anjing-anjing di dalam neraka yang akan merobek-robek daging orang (menyakiti

hati) dengan lisannya, dan anjing itu pun merobek serta menggigit tulangnya."

Kata Mu'adz,

" Ya Rasulullah, siapakah yang dapat bertahan terhadap keadaan seperti itu, dan

siapa yang dapat terselamat daripadanya?"

Sabda Rasulullah S.A.W.,

"Sesungguhnya hal itu mudah lagi ringan bagi orang yang telah dimudahkan serta diringankan

Menunggang buaya?

- Seorang lelaki Australia bernasib baik kerana masih hidup selepas cuba 'menunggang' seekor buaya sepanjang lima meter semasa sedang mabuk.
Lelaki berusia 36 tahun itu melompat masuk ke kandang haiwan itu selepas dihalau keluar dari sebuah kelab malam, dan cuba duduk di atas buaya bernama Fatso seberat 800 kilogram itu.
Lelaki itu digigit di bahagian tangan oleh buaya tersebut tetapi berjaya melepaskan diri sebelum menuju semula ke kelab malam tersebut.
Pengunjung yang terkejut melihat keadaan lelaki itu menghubungi ambulans dan dia dilaporkan berada dalam keadaan stabil selepas menjalani pembedahan.

 

http://www.sinarharian.com.my/com/content/story7950817.asp

Wednesday, July 14, 2010

Harapkan pagar, pagar makan padi!

KULIM- Siapa sangka remaja berusia 15 tahun yang masih bersekolah di sini, menyimpan pelbagai sejarah hitam dalam hidupnya.
Ida (bukan nama sebenar) adalah anak ketiga daripada lima beradik.
Menurutnya, ketika berusia tujuh tahun, dia dirogol bapa kandungnya beberapa kali sebelum dijadikan alat pemuas nafsu rakan bapanya itu.
Pada usia sementah itu, dia masih tidak mengenal erti kehidupan dan hanya menurut segala arahan bapanya.
Namun, disebabkan tidak tahan dengan perbuatan bapanya, dia menceritakan permasalahan yang menimpanya itu kepada ibunya yang kemudiannya membuat laporan polis.
“Setahun selepas dia merogol saya, saya diarah bapa melayani nafsu kawan-kawannya pula. Saya akan diberi upah RM10 setiap kali melakukan perbuatan keji itu. Saya diminta melakukan perbuatan itu bersama seorang pak cik. Hampir setahun pak cik melakukan perbuatan terkutuk itu terhadap saya.
"Semua ini saya rahsiakan daripada pengetahuan orang lain kerana saya diugut bapa sekiranya perkara ini diketahui orang lain, saya akan dicederakan. Saya pernah merayu kepada kawan-kawan bapa supaya tidak melakukan perbuatan itu ke atas saya, tetapi mereka tidak endahkan malah terus memuaskan nafsu mereka kerana sudah membayar duit kepada bapa.
"Perkara ini berlaku sehinggalah saya berusia 11 tahun," katanya.
Dia tidak menafikan perbuatan keji bapanya itu bukan saja berlaku terhadap dirinya malah nasib sama turut dialami beberapa adik beradiknya. Ada di antara mereka diliwat.
Menurutnya, mereka menjadi trauma terhadap bapa yang sering menjadikan mereka adik beradik tempat memuaskan nafsu.
Walaupun ibunya kini bercerai dengan bapanya, lelaki itu masih mengganggu mereka.
“Saya sedih kerana orang sering ambil kesempatan terhadap diri saya sehingga hari ini. Ada antara mereka mengugut untuk menceritakan apa yang berlaku ke atas saya kepada orang lain dan mengaibkan saya semata-mata mahu melakukan hubungan seks dengan saya.
"Saya tertekan dan kini selalu bermasalah. Tidak ramai yang mahu mempercayai saya, malah menganggap saya bohsia. Semua ini tidak benar.
"Polis menyiasat kes ini dan bapa sekarang di bawah jaminan. Saya berharap mahkamah dapat mempercepatkan pendakwaan terhadap bapa saya kerana dia masih berlegar di sekitar kawasan Kulim. Selagi dia masih ada, tidak ada sebarang pembelaan terhadap kami adik beradik," katanya.

http://www.sinarharian.com.my/com/content/story7951300.asp