Pantaulai Aku Dengan Emailmu:

Total Pageviews

Ramai Yang Meminati: Anda bagaimana pula?

Pages

Kenalilah dunia ciptaan sahabat-sahabatku:

Jika langit di duniamu runtuh, berhijrahlah ke duniaku.

Salam segunung rindu untuk kekasih di hujung talian:

Kasih manusia sering bermusim, madah helahnya tiada bertepi;
Dengan harapan kubina impian,
kau sentuh runtuh tinggal kenangan.
Biarpun hatiku retak seribu,
kau tetap kukunci di dalam hatiku.

Love me but, leave me not,
Kiss me but, miss me not,
Hit me but, hate me not,
Remember me but, forget me not.

Teman!
Di taman ini aku menantimu bersama segunung rindu yang sarat. entahkan bila ketemu penawarnya. Aku kehilangan, yang tinggal hanyalah kerinduan.
Di sini, akumengukir syair di atas air, meniti buih mengejar pelangi. Beralaskan mimpi syahdu kelmarin, kini menjadi igauan siangku. rindu ini di manakah noktahnya? Cinta ini bilakah ajalnya?
Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang. seucap janji membuat kita percaya. sekecil luka akan membuat kita kecewa. tetapi, sebuah persahabatan akan selamanya bermakna."
rinduku padamu tak bisa pudar, kasihku padamu belum tercemar.

Pelangi! Kau ciptaan Allah yang sungguh istimewa.

Terimalah madah pujangga dari: Michael Jordan Quotes

There was an error in this gadget

Apakah yang anda cari?

Loading...

Wednesday, January 27, 2010

Tukang Urut atau Bomoh Urat?

24 january, 2010

Jam 5.20 pagi:

Adik Ina memberi salam untuk ke sekian kalinya namun tiada response dari dalam rumah. Setakat ini Kak Ai tidak dibenarkan bersuara. Kak Ai mendail handset Adik Halim maka terdengarlah berderai hilai tawa kartun ala pontianak memecah kesunyian pagi. Kak Ai menyesal, namun seisi rumah terjaga, suis lampu dipetik dan terkuaklah daun pintu. Dalam mamai Mek terkejut melihat anak ke duanya terjongol di pagi hari.

"Kapal terbang pukul berapa, Nun?" Mek ingin tahu. "Orang naik baslah, Mek. Kapal terbang mahallah, Mek. Tambang kereta dari Pengkalan Chepa pun dah berapa, minyak dah naik harga." Jelas Kak Ai yang menyedari perjalanan menaiki kenderaan dari lapangan terbang Pengkalan Chepa memakan masa selama hampir dua jam. Mek hanya nampak yang indah saja, semua anaknya akan berkereta besar balik ke kampung dan Kak Ai akan menaiki kapal terbang. Walhal bukan Kak Ai tak pernah menaiki train? Hanya 3 kali saja Kak Ai balik ke kampong menaiki kapal terbang. Itupun, ketika tambang MAS KL – Kelantan Cuma 57 ringgit. Sejak dari itu, Mek akan sentiasa membayangkan Kak Ai terbang ke kampong.

Adik Ina memimpin Kak Ai ke sebuah tilam yang terhampar di serambi rumah. Kak Ai melutut dan mencari tangan Chek lalu menciumnya. Tangan Chek sedikit kaku tapi hangat. Syukurlah! Ini menandakan darah Chek berjalan normal.

“Assalammualaikum, Chek. Ini Nun. Orang balik nak tengok Chek.” Kak Ai menangis sebak. Beberapa titik mutiara membasahi tangan Chek. Chek menggeliat dan berbunyi sedikit ganjil dari kerongkongannya.

“Anak tino Chek balik?? Anak tino Chek balik? Allahu akbar. Allahu akbar.” Chek bersuara serak dan berusaha untuk bangun. Adik Ina menyendalkan bantal golek dibelakang Chek.

“Tak dan tunggu karangkah nak kacau Chek mu? Chek Mu nak berehat. Tak pasal-pasal, Chek mu jerik.” Rungut Mek. Tiada siapa mempedulikan Mek.

“Chek, Ya Allah, Ya Salam! Ya Allah, Ya Salam! Ya Allah, Ya Salam! Ikut orang baca, Chek.” Kak Ai menangis dan merayu sepenuh hati. Adik Ina mencuit Kak Ai. Apakah makna cuitan Adik Ina, Kak Ai tak peduli. Kak Ai benar-benar ingin Chek mengulangi zikirnya.

“Ya Allah, Ya Salam! Ya Allah, Ya Salam! Chek ikut orang kata. Siup dekat tangan, raut dekat dada.” Kak Ai mencari tangan Chek yang sebelah lagi lalu menyusun seperti sepatutnya. Tiada bunyi dari Chek. Adik Ina membisikkan sesuatu ke telinga Kak Ai. Kak Ai buat tak endah.

“Ya Allah, Ya Salam! Ya Allah, Ya Salam! Ikut orang kata, Chek. Ni zikir Asmaul-husna untuk orang sakit. Nan ti orang ajar Chek shallawat Shifa’. Ya Allah, Ya Salam! Ya Allah, Ya Salam! Ikut orang kata, Chek!” Kak Ai masih menangis, tapi suaranya semakin keras.

“Sudahlah! Chek mu tu berjerik. Tak usah kosek dia!” Mek membebel lagi. Rupanya itulah makna cuitan dan bisikan Adik Ina. Chek sebenarnya sedang menangis. Kak Ai tak tahu kerana tiada bunyi. Sangkanya lidah Chek kelu kerana dosa. Astaghfirullahu adzim! Mengapakah Kak Ai berfikir seburuk itu? Dari balaisah bersebelahan, azan subuh bergema memecah kedamaian pagi. Seisi rumah membisu memberi penghormatan kepada laungan azan.

“Ya Allah, Ya Salam! Ya Allah, Ya Salam!” Kak Ai masih mencuba.

“Ya Allah, Ya Salam! Ya Allah, Ya Salam!” Chek mengulangi lancar. Ayat-ayat itu bukannya asing baginya, Cuma mungkin terlupa. Chek mengulangi zikir itu beberapa kali sehingga Adik Halim datang bersama sebotol air dan sebiji besen kosong. Adik Halim menolong Chek mengangkat wuduk dengan ditadahi besen kosong. Sesungguhnya tiada Anak Adam yang telah mengucap dua kalimat syahadat terkecuali dari mendirikan solat, dan begitu juga dengan Chek, mendirikan solat semampunya. Chek sollat dalam keadaan duduk berlunjur separuh terlentang.

Jam 6.00 pagi:

Kak Ai berjuntai kaki di tubir tangga dapur, menemani Adik Ina menggoreng beehoon untuk sarapan seisi rumah. Hari Ahad adalah hari persekolahan untuk negeri Kelantan. Sarapan mestilah disediakan awal. Adik Ina berkerja sebagai pembantu tukang masak di sebuah restoran di Pantai Irama, Bachuk. Masakannya boleh tahan juga! Sewaktu majlis perkahwinan Adik Noor pada 19 Disember yang lalu, Adik Ina bersama crew yang telah menyediakan lauk-pauk makan beradab pengantin. Saudara-mara sebelah pengantin lelaki tidak putus-putus memuji kepandaian Adik Ina memasak dan menghias makanan. Ada yang teringin menjadikannya menantu, tapi Adik Ina sudah pun mempunyai 3 orang anak.

“Anak-anak saudara dari Johore, semuanya adakah?” Tanya Kak Ai yang menyedari kewujudan Zaini dan Zarawi dalam rumah.

“Anak-anak kami, bini kami semua dah bawa balik naik kereta! Kami semua kena balik Johore naik bas.” Jawab Adik Awi yang baru keluar dari bilik air dan kebetulan terdengar soalan Kak Ai. Alhamdulilah! Rupa-rupanya, Chek kini ditemani oleh hamper kesemua orang anaknya!

“Chek lagu mana, la ni?” Kak Ai benar-benar ingin tahu perkembangan Chek.

“Chek mu dah segar, tapi malas.” Sampuk Mek, entah dari arah mana. Jawapan Mek membuat Kak Ai tersentak. Kalaulah yang bersuara itu, Adik Ijah atau Adik Noor, tentu Kak Ai sudah merobekkan mulutnya! Laporan pertama yang Kak Ai dengar mengenai Chek ialah: “Kaki, tangan Chek yang sebelah kiri pusing-pusing nak jatuh. Ina tolong Chek pergi bilik air. Balik dari bilik air, Chek tidur dan tak bangun-bangun.”

Laporan seterusnya pula ialah: “Chek macam baby. Pandang orang tak ada makna. Bergerak pun macam baby. Angkat tangan jatuh-jatuh. Tendang kaki jatuh-jatuh. Terbaring saja. Tak boleh makan, tak boleh bercakap.”

Laporan lain pula menceritakan tentang apa yang mereka lakukan: Mereka membaca surah yassin beramai-ramai untuk beberapa kali. Mereka juga telah menjemput seorang Bomoh Urat datang ke rumah untuk merawat Chek. Bomoh Urat ini telah direkomenkan oleh salah seorang waiter, di restoran Adik Ina berkerja. Bomoh Urat itu kononnya tersangat handal. Banyak orang gila, stroke yang telah dipulihkannya. Dia juga dilaporkan pernah berjaya memulihkan penglihatan tukang kebun sekolah seberang yang cedera kerana kemalangan. Syaratnya, masalah pesakit itu bukannya dari sejak lahir. Hebat sungguh cerita Bomoh Urat itu! Tapi tiada dari kami yang mengenalinya, kerana dia tinggal di daerah lain. Apakah perkembangan yang telah dilakukan terhadap Chek? Itulah yang ingin Kak Ai tahu. Benarkah apa yang dikatakan Mek sebentar tadi? Kak Ai kurang berminat apabila Mek masuk campur dalam perbualannya bersama Adik Ina. Kak Ai meminta diri untuk menanggar “Bilik sakit” yang telah disediakan untuknya. “Bilik sakit” itu ditempatkan di anjung dapur dan berdekatan dengan bilik air. Kesemua orang sakit termasuk ibu berpantang dimestikan tinggal di dalam bilik itu. Tapi Chek tidak pula. Alasannya ialah kerana Chek perlu dirawat dan banyak pelawat.

Jam 8.00 lebih pagi:

“hai! Berapa kali Chek mu nak tukar baju? Sekali makan, sekali muntah. Sekali minum, sekali muntah. Sekali makan ubat, sekali muntah. Lap sajalah baju dia!” Marah Mek entah kepada siapa. Kak Ai sedang kehairanan menemui 3 tong besar penuh berisi bungkusan gula yang disorok di dalam “Bilik Sakit”. Entah berapa puluh kilo agaknya. Memang orang Kelantan kuat minum gula. Kononnya, gula itu adalah lebihan kenduri kahwin yang lalu.

“Mana boleh lap saja. Dada Chek tak boleh lembab. Sebab itu Chek kena salin baju!” Jawab Adik Halim.

“Yalah, aku yang basuh baju.” Tingkah Mek. Mek dan Adik Halim mempunyai hujah dan alasan tersendiri.

Jam 9.00 lebih pagi:

Kak Ai tiba-tiba terjaga dari tidur dan cuba mengamati bunyi asing yang mengejutkannya. Gelegar rumah sedikit berkocak. Di selang-seli dengan bunyi tikar getah disepak. Kanak-kanak riang tiada yang bergeger di joker rumah, kerana semuanya sudah ke sekolah. kambing tiada yang mengembek, kerana kesemuanya telah diheret ke padang setelah hujan berhenti. Kak Ai memasang telinga kerana bunyi itu menghampiri “Bilik sakit”. Kak Ai bingkas bangun dan membuka pintu “Bilik Sakit”.

“Chek? Chek?” Katanya teragak-agak.

“Chek nak minum air.” Kak Ai terkejut mendengarkan suara Chek betul-betul di sebelahnya. Kak Ai ketakutan lalu mengambil surah yassin dari beg pakaiannya. Kak Ai mengambilkan air masak lalu memimpin Chek ke tilam di serambi rumah. Chek minum sambil berdiri dan memberikan gelas tiga suku kosong kepada Kak Ai. Kemudian baru Chek duduk berderap bunyinya. Benarkah Chek yang bangun itu? Chek dilaporkan tak bermaya semalam. Itulah sebabnya, Kak Ai sanggup menangguh masa untuk bertemu Chek. Tapi, Chek bersuara lancer Cuma tidak sekuat dulu. Chek boleh bangun dan berjalan.Kak Ai mengangkat wuduk lalu memegang tangan Chek. Tangan Chek hangat berdarah mamalia. Kak Ai membaca Ayatul Qursi sebanyak 3 kali, dan meneruskan membaca surah yassin sebanyak 3 kali juga. Kak Ai memang tidak percaya kepada bomoh khuraffat. Setelah 3 kali Surah Yassin dibacakan, Chek terlena dengan tenang. Ya Allah! Sekiranya tadi ialah hantu raya yang menumpang batang tubuh Chek aku, aku memohon agar kau menghapuskannya. Chek terus berdengkur tenang.

“Kak.” Halim menegur dari muka pintu.

“Halim! Chek bangun tadi pergi ambil air.” Kak Ai bercerita.

“Chek memang boleh bangun. Lebih banyak dia tidur, lebih banyak tenaga yang akan dia perolehi.” Halim bercerita.

“Tapi Chek berjalan keras. Orang kena tolong dia bangun. Orang juga kena tolong dia duduk.” Kak Ai termenung. Chek tadi bangun bersendirian dengan bersusah-payah. Chek juga duduk tanpa pertolongan. Tentu ponggong Chek terhempas tadi.

Selepas Zohor:

Rumah dipenuhi dengan teamu berupa jiran tetangga dan saudara-mara yang ingin melihat perkembangan Chek. Atau mungkin ingin melihat kehebatan Bomoh Urat.

25 Januari, 2010:

Jam 10.00 pagi:

“Kak! Siap! Bomoh nak dating tengok akak sekarang.” SMS dari Adik Ina. Tanpa berlengah, Kak Ai mandi. Sepanjang pagi, hari hujan lebat. Bunyi detap-detup di atas atap zinc sungguh menggerunkan.

“Mari nak tengok kaki.” Pinta Bomoh Urat. Adik Halim menyinsing kain Kak Ai. Chek berbaring di tilamnya, tidak jauh dari kami.

“Duduk.” Perintah Bomoh Urat. Dia memberi arahan agar adik Halim membetulkan duduk Kak Ai mengadap qiblat.

“Kaki awak bukan saja sembab. Urat-urat semuanya tegang. Sebab itu keras.” Kak Ai menunjukkan kakinya yang tiba-tiba extra gemuk dan sering kesejukan kepada Adik Ina, semalam. Adik Ina tergelak kerana kaki Kak Ai keras macam pasu. Dari situlah, Kak Ai meminta Adik Ina menetapkan appointment bersama Bomoh Urat yang handal tu.

“Kenapa jadi macam tu? Sebab gemukkah atau kurang senaman, Pak Haji?” Kak Ai benar-benar ingin tahu. Adik Halim dating membawa kain yang dipinta.

“Bukan sebab gemuk. Awak tak jaga kaki masa berpantang. Awak tak panaskan kaki masa berpantang. Sekarang pun awak kurang pakai stokin, kan?” Terang Bomoh Urat diakhiri dengan soalan yang tidak perlu dijawab. Menitik air mata, Kak Ai terkenangkan pergaduhannya dengan Merak beberapa tahun yang lalu. Merak memerintahkan Kak Ai memakai stokin kerana kaki adalah sebahagian dari ‘aurat’ yang wajib ditutup. Kak Ai berdegil hingga ke hari ini. Rupanya perintah Tuhan ada hikmahnya. Kak Ai insaf dan berazam untuk meminta ampun dari tuhan dan suami.

Pak Haji membaca ‘bismillah’ dan beberapa jenis shallawat dan salah satu ialah Shalawat Shifa’.

“Adooi!” Kak Ai melarikan kaki kerana kesakitan. Genggaman Bomoh Urat tidaklah begitu kuat. Tapi betis Kak Ai sakit tidak terhingga. Bomoh Urat menggenggam betis Kak ai beralaskan kain.

“Tak bergerak langsung, kan?” Pak Haji bertanya Halim. Halim bersetuju. Pak Haji menangkap jari hantu kaki dan cuba memicit seperti teknik refleksologi.

“Sakit sampai ke mana?” Tanya Pak Haji sambil terus memicit lorong di antara jari hantu dan telunjuk.

“Sampai paha.” Kak Ai menjawab jujur.

“Yang sebelah sini pula?” Pak Haji memicit jari di kaki yang sebelah lagi.

“Paha juga.” Jawab Kak Ai jujur. Pada masa ini, Chek sudah menginsut menghampiri anaknya, Kak Ai.

“Nasib baik tak sampai ke atas. Baru menyerang bahagian bawah. Kalau tak jaga boleh naik ke atas. Ayah kamu sampai ke dada. Sebab itu kena stroke!” Chek berbunyi sesuatu menyetujui kata-kata Pak Haji. Maha Suci Allah! Aku akan dapat stroke dalam usia yang muda? Ya Allah! La haula walaa quwata illa bilaah! Tiada yang lebih berupaya melainkan engkau, Maha Suci Allah! Tanpa segan-silu, Kak Ai menangis. Semua yang hadir menyangka Kak Ai menangis kesakitan akibat urutan urat bertongkol yang kuat. Memang sakit. Tetapi Kak Ai menangis takut terkena stroke!

“Tahan, Nun. Tahan, Nun. Chek sampai terkencing.” Chek menyambut belakang Kak Ai yang hamper terlentang menahan kesakitan. Halim membetulkan duduk Kak Ai dengan mengambil bantal golek Chek.

“Tengok! Kan dah boleh pusing?” Pak Haji menyingkap kain Kak Ai dan menyuruh Halim memegang betis kiri Kak Ai. Chek, Halim dan KakAi bersetuju. Bomoh Urat berpindah ke kaki kanan pula. Kak Ai tidak dapat menahan kesakitan. Kesakitan betis kaki digentel dan keperitan kain licin tajam baju Kak Ai.

“Pak Haji, pakailah, minyak.” Kak Ai mengingatkan. Manalah tahu, Pak Haji terlupa!

“kali pertama, saya tak pakai minyak. Lepas tu, baru saya pakai minyak. Ayah kamu tu, saya tak pakai minyak. Esok baru saya datang pakai minyak untuk dia.” Bomoh Urat menunjukkan Minyak Belut yang diproses di Tumpat Kelantan, dari beg kerjanya. Halim membacakan tulisan minyak belut dengan kuat untuk pengetahuan KakAi. Bomoh Urat juga turut menjual air kemunting cina dan melanda pahit yang dibuat di Teluk Emas, Melaka. Sekali lagi Halim membacakan khasiat air itu pula. Air itu berharga 20 ringgit. Kak Ai membeli 2 botol, 1 untuk Merak, kerana bolehmengubati gastric. Halim telah membelikan Chek 2 botol pada hari sebelumnya.

“Tak apalah, Pak Haji. Setakat ni, sajalah. Hamba tak tahan.” Pinta Kak Ai.

“Belum bertemu lagi, ni. Sekurang-kurangnya kamu kena 3 kali berselang-seli.” Terang Pak Haji Bomoh Urat.

“Tak apalah, Pak Haji. Nanti hamba balik sekali lagi dengan planning betul-betul.” Kak Ai meminta Halim mengambilkan beg duitnya.

“Ini banyak sangat. Hamba tak cukup duit balik. Ini rumah pertama. Upah urut 20 ringgit. Air 2 botol tambah 40 ringgit. Ada cucur 40 ringgit.” Terang Pak Haji menghulurkan not 100 ringgit kepada Kak Ai.

“Yang lebih hamba sedekah. Tolong doakan hamba tak kena stroke waktu muda. Terimakasih kerana rawat ayah hamba. Kami adik-beradik akan tinggalkan upah untuk Pak Haji. Maaf! Selama ini hamba bersangka buruk kepada bomoh.” Kak Ai ikhlas. Chek dan Halim tidak pun membantah.

Jam 9.00 malam:

Chek menonton komidi P. Ramlee di TV 2 dan ketawa berdekah-dekah. Semua yang menziarah menyetujui bahawa Chek semakin sihat.

26 Januari 2010:

Jam 6.00 petang:

Bomoh Urat datang lagi dan mengurut urat saraf Chek untuk kali ke dua. Kalau ikutkan jadual, Kak Ai pun mahu berurut juga, tetapi masa teramat suntuk. Bomoh Urat tidak dapat datang lebih awal kerana hujan sepanjang hari.

Jam 9.00 malam:

Kak Ai menaiki bas 2 tingkat untuk kembali ke KL. Pada Zaki dan Adik Ina Kak ai berpesan, agar Chek tetap dibawa ke hospital walaupun symptom stroke nya telah habis.

2 comments:

Anonymous said...

LAS VEGAS, Nov. 15, 2012 -- /PRNewswire/ -- Caesars Entertainment Corporation (NASDAQ: CZR) today announced that Donald Colvin will join the company as Executive Vice President and Chief Financial Officer, subject to required regulatory approvals. In this role, Colvin will be responsible for Caesars' finance functions and report to Gary Loveman, Chairman, President and Chief Executive Officer. [url=http://FREEONLINECASINOREVIEWS.CO.UK/]slots

Anonymous said...

Hmm is anyone else experiencing problems with the pictures on this blog loading?
I'm trying to figure out if its a problem on my end or if it's the blog.
Any feedback would be greatly appreciated.
My blog post - dora the explorer movies