Pantaulai Aku Dengan Emailmu:

Total Pageviews

Ramai Yang Meminati: Anda bagaimana pula?

Pages

Kenalilah dunia ciptaan sahabat-sahabatku:

Jika langit di duniamu runtuh, berhijrahlah ke duniaku.

Salam segunung rindu untuk kekasih di hujung talian:

Kasih manusia sering bermusim, madah helahnya tiada bertepi;
Dengan harapan kubina impian,
kau sentuh runtuh tinggal kenangan.
Biarpun hatiku retak seribu,
kau tetap kukunci di dalam hatiku.

Love me but, leave me not,
Kiss me but, miss me not,
Hit me but, hate me not,
Remember me but, forget me not.

Teman!
Di taman ini aku menantimu bersama segunung rindu yang sarat. entahkan bila ketemu penawarnya. Aku kehilangan, yang tinggal hanyalah kerinduan.
Di sini, akumengukir syair di atas air, meniti buih mengejar pelangi. Beralaskan mimpi syahdu kelmarin, kini menjadi igauan siangku. rindu ini di manakah noktahnya? Cinta ini bilakah ajalnya?
Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang. seucap janji membuat kita percaya. sekecil luka akan membuat kita kecewa. tetapi, sebuah persahabatan akan selamanya bermakna."
rinduku padamu tak bisa pudar, kasihku padamu belum tercemar.

Pelangi! Kau ciptaan Allah yang sungguh istimewa.

Terimalah madah pujangga dari: Michael Jordan Quotes

There was an error in this gadget

Apakah yang anda cari?

Sunday, May 30, 2010

Cerpen: Penjual Roti Canai.

Cerpen: Penjual Roti Canai
Oleh
Roslan Bidin.

Dipetik dari Majalah SBM: Januari - April 2005

“SUDAH banyak kali kau minta maaf dengan aku … Dan alasan yang sering engkau berikan tetap sama saja Eh! Kawan engkau tu dah tak boleh pergi sendiri ke, nak kena hantar pula?” Encik Haris nampak begitu marah sekali hari itu. Serentak dengan itu beberapa orang pelanggan datang ke mejanya untuk menjelaskan bayaran harga makanan serta minuman yang mereka pesan. Ada beberapa pelanggan yang marah-marah sebab tak dapat menikmati roti canai yang menjadi sarapan mereka tiap-tiap pagi sebelum masuk kerja.

Biasalah kerja di bandar ini yang banyaknya bekerja makan gaji sama ada di pejabat kerajaan atau swasta. Yang pentingnya kerja makan gaji. Lantas keadaan lokasi Gerai Makanan Special Haris yang terletak di Taman Wangsa Indah di Kuala Lumpur menjadi penuh sesak di waktu pagi-pagi begini kerana ingin menikmati roti canai. Kalau tak ada pembantu sepertinya, tentulah Encik Haris pening kepala dengan karenah pelanggannya. Menyedari keadaan itu, lantas minatnya menjadi seorang pembuat roti canai timbul sedikit demi sedikit. Kenapa tidaknya bila dilihatnya roti canai sangat laris.

“Saya kasihan dia Encik Haris … dia tak nampak. Kalau saya tak tolong dia siapa lagi,” balasnya mempertahankan dirinya dan kawannya Fazli.

“Hari ni aku boleh maafkan kau … Tapi esok kalau kau datang lambat lagi … aku tak akan teragak-agak lagi untuk memberhentikan kau kerja,” tegas Encik Haris.

Tenang sahaja dia menerima berita itu. Amin menganggap bahawa itu adalah ujian Allah. Sejak Fazli yang ditemuinya hampir setahun lalu ketika baru berhijrah di Kuala Lumpur ini, tidak sedikit pun dia menyesali kehadirannya kerana Fazli bukannya menyuruhnya menghantarnya percuma. Fazli membayarnya. Kalau pendapatannya lebih, Fazli sanggup membayar sehingga RM 50.00 ringgit. Tapi yang sebenarnya dia bukannya mengharapkan bayaran itu.

“Abang Fazli duduklah dengan saya. Lagi pun rumah sewa kat Kuala Lumpur ni mahal,” demikian katanya ketika mempelawa lelaki cacat penglihatan itu.

“Abang ni mungkin akan menyusahkan kamu. Segala pergerakan abang … ialah abang nak pergi main muzik pun nak kena sewa teksi,” balas Fazli. Fazli ditemuinya ketika dia sedang berjalan tidak ketentuan arah di Pudu Raya ketika itu.

“Saya sanggup menghantar abang ke mana sahaja,” entah kenapa dia begitu mudah membuat tawaran itu sedangkan dia belum mengenali Fazli lebih mendalam. Entah-entah dia berpura-pura buta. Benar begitu? Lantaran keadaannya yang nampaknya dia benar-benar buta, Lamin memegang tangannya menuju ke arah kereta warna merah, yang diletakkan di tempat meletak kenderaan di kawasan perhentian bas yang kian sibuk sekitar jam 9.00 pagi.

“Itulah … saya dah cakap jangan susah-susahkan kerana saya, awak tak pedulikan cakap saya ni,”demikian marah Fazli malam itu setelah dia menceritakan masalahnya ketika itu. Seperti biasa, selepas habis kerja di dalam kedai makan Haris, dia akan mengambil Fazli yang sedang menghiburkan pengunjung di pasar malam serata kawasan bandar raya ini. Asalkan peniaga di situ sudi memberikan sedikit ruang untuknya menumpang cari rezeki.

“Mulai esok awak jangan hantar dan ambil saya lagi. Saya tak mahu awak susah kerana saya,” tegas Fazli.

“Tapi …,”

“Tak ada tapinya,” sahut Fazli. Mi goreng di hadapannya yang berbaki sedikit itu dihabiskannya. Suasana di kedai makan yang disinggahinya agak sibuk walau pun usia di malam itu semakin lanjut. “Kalau awak akan diberhentikan kerja, apa awak nak buat nanti?” soalnya.

“Nak balik Perlis … Tapi ….”

“Tak habis dengan tapinya … Tapi apanya?” tanya Fazli. Habis Mi gorengnya dimakan, Fazli menyedut teh ais di hadapannya pula.

“Hasrat saya nak buka kedai makan … Termasuk kedai roti canai sekali,” katanya. “Tapi saya tak tau nak buat roti canai … Hanya minat saja yang ada,” sambungnya lagi.

Fazli hanya ketawa kecil bila mendengar kata-kata dari sahabatnya itu. “Minat saja kalau tanpa usaha, nak buat apa,” balasnya.

“Maksud awak?”

“Kalau awak dah berminat nak usahakan bisness membuat roti canai, usahalah untuk mempelajarinya,”

“Saya dah cuba usahakan untuk mempelajarinya … Tapi gagal,”

“Kenapa gagal? Awak tak boleh anggap sekali kita gagal, kita akan gagal selama-lamanya,” tegas Fazli.

“Tapi Encik Haris tu tak mahu ajarkan saya,” jawab Amin.

“Awak belajar dengan dia? Hmm! Orang kita … macam tulah. Kalau dah ada ilmu, tak mahu curahkan kepada yang memerlukan,” sungut Fazli. Lama juga mereka membisu. Membiarkan kebisingan di kedai makan itu mencelah di antara perbualan mereka berdua. “Kenapa tak minta aje tepung mentah dari Haris tu?” tanya Fazli. Lantas suaranya memeranjatkan lamunannya.

“Ya! … Betul juga! Dengan tepung itu, aku akan belajar sampai aku berjaya membuat roti canai,”

“Macam dalam filem SENARIO!” kata Fazli berseloroh.

Mereka ketawa terbahak-bahak. Dan suara tawa itu akhirnya dia bawa pulang ke Perlis. Menjadi kenangan sehingga ke hari ini. Lalu, entah kenapa sejak dua tiga minggu ini Amin asyik rindukan Fazli. Tambahan pula dia terbaca dalam akhbar tentang berita Fazli yang berjaya menjadi artis Orang Kurang Upaya terbaik di Kuala Lumpur. Dalam kenyataan berita tersebut menyatakan kisah kejayaannya. Bagaimana dia ditolak mentah-mentah seperti binatang oleh seorang tauke restoran terkemuka di Kuala Lumpur
kerana meragui kebolehannya walau pun suaranya sesekali tenggelam timbul.

“Abang! Ada orang buta datang makan di sini. Semua pelanggan abang di belanjanya … Ini duitnya,” suara pembantunya memeranjatkan lamunannya.

“Orang buta! Siapa dia?”

“Tu! Di penjuru sana,” katanya,”

Amin menghampiri lelaki berbadan gempal bercermin mata biru gelap itu.

“Fazli!”

“Awak Amin bukan?” tekanya.

“Awak dah berjaya … Dah lupakan saya … sampainya hati awak,”

Mereka berpelukan sesama sendiri. Perlakuan mereka membuatkan semua pelanggan di situ melihat ke arahnya.

“Kami semua minta maaf di atas sikap kami tadi,” tiba-tiba kedengaran suara
seorang di antara pelanggan di dalam kedai itu.

“Awak semua tak bersalah dengan saya. Tapi awak semua mesti berjanji kepada
diri awak yang awak nak ubah perangai buruk awak tu. Jangan anggap orang buta macam kami ni semuanya peminta sedekah. Kami juga ada perasaan macam kalian juga,”
tegas Fazli.

Mereka yang ada dalam kedai itu tercengang bila mendengar kata-kata dari Fazli,
terutama dua tiga orang yang buat tak peduli dengan kehadirannya.

Friday, May 28, 2010

JIBRIL A.S., KERBAU, KELELAWAR, DAN CACING

Suatu hari Allah SWT memerintahkan malaikat Jibri AS untuk pergi menemui salah satu makhluk-Nya iaitu kerbau dan menanyakan pada si kerbau apakah dia senang telah diciptakan
Allah SWT sebagai seekor kerbau. Malaikat Jibril AS segera pergi menemui si Kerbau.
Di siang yang panas itu si kerbau sedang berendam di sungai. Malaikat Jibril AS mendatanginya
kemudian mulai bertanya kepada si kerbau, "hai kerbau apakah kamu senang telah dijadikan
oleh Allah SWT sebagai seekor kerbau". Si kerbau menjawab,
"Masya Allah, alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan
aku sebagai seekor kerbau, dari pada aku dijadikan-Nya sebagai seekor kelelawar yang
ia mandi dengan kencingnya sendiri".
Mendengar jawapan itu Malaikat Jibril AS segera pergi menemui seekor kelelawar.
Malaikat Jibril AS mendatanginya seekor kelelawar yang siang itu sedang tidur bergantungan
di dalam sebuah goa. Kemudian mulai bertanya kepada si kelelawar,
"hai kelelawar apakah kamu senang telah dijadikan oleh Allah SWT sebagai seekor kelelawar".
"Masya Allah, alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan
aku sebagai seekor kelelawar dari pada aku dijadikan-Nya seekor cacing. Tubuhnya
kecil, tinggal di dalam tanah, berjalannya saja menggunakan perutnya",
jawab si kelelawar. Mendengar jawapan itu pun Malaikat Jibril AS segera pergi menemui
seekor cacing yang sedang merayap di atas tanah.
Malaikat Jibril AS bertanya kepada si cacing, "
Wahai cacing kecil apakah kamu senang telah dijadikan Allah SWT sebagai seekor cacing".
Si cacing menjawab,
"Masya Allah, alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan
aku sebagai seekor cacing, dari pada dijadikan-Nya aku sebagai seorang manusia. Apabila
mereka tidak memiliki iman yang sempurna dan tidak beramal soleh ketika mereka mati
mereka akan diseksa selama-lamanya".

Thursday, May 27, 2010

Fakta: Rahsia Pemakanan Ilmuan Islam.

Assalammualaikum!

Setiap yang kita makan akan menjadi darah daging kita. Makanan juga memberi oksigen, tenaga dan sekaligus menolong memanjangkan hayat manusia. Pilihlah makanan yang tepat dan bermanfaat. Pastikan kesemua makanan itu halal untuk membentuk tisu-tisu darah dan daging. kita.

'Berikut di senaraikan beberapa jenis makanan berkhasiat dan bermanfaat untuk diamalkan.

 

FAKTA: Rahsia pemakanan ilmuwan Islam
Madu – Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran mengiktiraf ia ‘shifa’ iaitu penyembuh penyakit. Madu didapati berkesan untuk merawati penyakit dan boleh menghindarkan kepenatan kerja otak seperti berfikir, membaca, merancang dan bermesyuarat. Ia perlu diambil dua sudu teh (gunakan sudu plastik) pada waktu pagi dan malam.
Kismis – Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. Adab memakannya ialah dengan mengadap Kiblat, membaca Bismillah dan selawat tiga kali diikuti doa penerang hati. Ia perlu dimakan seperti memakan gula-gula kerana dikatakan tidak berkesan jika dikunyah dan diambil satu persatu sebanyak 21 biji setiap hari.
Susu segar – Susu berguna untuk kesihatan otak, mempertajamkan ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal. Susu mengandungi tiga unsur semula jadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan untuk pertumbuhan badan dan otak. Susu yang terbaik untuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri – biri dan lembu yang segar. Ia diminum segelas pada sebelah pagi dan malam.
Telur – Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga kesihatan keseluruhannya. Ahli – ahli kesihatan mengakui ia adalah makanan yang lengkap dan berkhasiat. Telur yang terbaik ialah telur ayam kampung dan yang masih baru.
Halia – Ia sangat mujarab untuk menghindar masalah lupa. Ia boleh dimakan mentah atau dibuat halwa. Halwa ialah halia yang dijadikan Dimakan sedikit saja pada waktu pagi.
Buah Delima – Mujarab untuk penerang hati seperti sabda Nabi Muhammad SAW: “Sesiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari.”

Tuesday, May 25, 2010

Breakfast at McDonalds

Assalammualaikum!

Email ini sering berkeliling di dalam ‘inbox’. Penulis asalnya, tidak pernah diketahui. Kisah dan mesej yang ingin disampaikan semamangnya menyentuh hati. Kadangkala kita terlepas pandang soal kemanusiaan. Kita hanya tidak menyusahkan masyarakat, tapi kita sebenarnya terlupa untuk berbakti kepada persekitaran sekeliling kita.

  Breakfast at McDonald's
This is a good story and is true, please read it all
the way through until the end! (After the story,
there are some very interesting
facts!):
I am a mother of three (ages 14, 12, 3) and have recently completed my
college degree.
The last class I had to take was
Sociology.
The teacher was absolutely inspiring with the
qualities that I wish every human being had been
graced with.
Her last project of the term was called, 'Smile.'
The class was asked to go out and smile at three
people and document their reactions.
I am a very friendly person and always smile at
everyone and say hello anyway. So, I thought
this would be a piece of cake, literally.
Soon after we were assigned the project, my husband,
youngest son, and I went out to McDonald's one
crisp March morning.
It was just our way of sharing special playtime
with our son.
We were standing in line, waiting to be served, when all
of a sudden everyone around us began to back
away, and then
even my husband
did.
I did not move an inch... an overwhelming feeling
of panic welled up inside of me as I turned to
see why they had moved.
As I turned around I
smelled a horrible 'dirty body' smell, and there
standing behind me were two poor homeless men.
As I looked down at the
short gentleman, close to me, he was 'smiling'
His beautiful sky blue
eyes were full of God's Light as he searched for
acceptance.
He said, 'Good day' as he counted the few coins he had
been clutching..
The second man fumbled with his hands as he stood
behind his friend. I realized the second man was
mentally challenged and the blue-eyed gentleman
was his salvation.
I held my tears as I stood there with
them.
The young lady at the counter asked him what they
wanted.
He said, 'Coffee is all Miss' because that was all
they could afford. (If they wanted to sit in the
restaurant and warm up, they had to buy
something. He just wanted to be
warm).
Then I really felt it - the compulsion was so great I
almost reached out and embraced the little man with the blue eyes..
That is when I noticed all eyes in the
restaurant were set on me, judging my every action.
I smiled and asked the young lady behind the counter to
give me two more breakfast meals on a separate
tray.
I then walked around the corner to the table that the men had chosen as a
resting spot. I put the tray on the
table and laid my hand on the blue-eyed
gentleman's cold hand.
He looked up at me, with tears in his eyes,and said, 'Thank you.'
I leaned over, began to pat his hand and said, 'I
did not do this for you. God is here working
through me to give you hope.'
I started to cry as I
walked away to join my husband and son. When I
sat down my husband smiled at me and said, 'That
is why God gave you to me, Honey, to give me
hope..'
We held hands for a moment and at that time, we
knew that only because of the Grace that we had
been given were we able to give.
We are not church goers, but we are believers.
That day showed me the pure Light of God's sweet love.
I returned to college, on the last evening of
class, with this story in hand.
I turned in 'my project' and the instructor read it.
Then she looked up at me and said, 'Can I share
this?'
I slowly nodded as she got the attention of the
class.
She began to read and that is when I knew that we as
human beings and being part of God share this
need to heal people and to be healed.
In my own way I had touched the people at
McDonald's, my son,the instructor, and every
soul that shared the classroom on the last night
I spent as a college student.
I graduated with one of the biggest lessons I
would ever learn:
UNCONDITIONAL ACCEPTANCE.
Much love and compassion is sent to each and every
person who may read this and learn how to
LOVE PEOPLE AND USE
THINGS -
NOT LOVE THINGS AND USE
PEOPLE.
Many people will walk in and out of your life, but
only true friends will leave footprints in your heart
To handle yourself, use your head..
To handle others, use your heart.
God Gives every bird it's food, but He does not
throw it into its nest.
A  box of gold
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
With a secret inside
that has never been told
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
This box is priceless
but as I see
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
The treasure inside is precious
to me
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Today
I share this
treasure
with thee
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
It's the treasure of friendship you've given me.
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

Saturday, May 22, 2010

Rahsia Dahi Dan Personaliti

Rahsia Dahi Dan Personaliti


Bercakap soal dahi ini, tahukah anda bahawa dengan memandang dahi seseorang saja sudah terungkap lagi rahsia pada diri anda! Bahaya kan.. Jadi lain kali sesiapa yang dahinya agak luas tu cepat-cepatlah 'cover'kannya sikit. Kalau tidak tentu ada yang boleh menilik perangai dan tingkah laku anda walau pun baru pertama kali bersua. Kalau anda ingin tahu apa rahsia yang tersirat mengenai dahi anda tu hah... cubalah baca artikel ini hingga habis. Baca tau, jangan tak baca! Tapi seperti biasa, ada syaratnya. Kenal pasti dulu bentuk dahi anda tu! Tak susah kan?

Dahi Jendol (CT Nurhaliza???)
Dahinya agak luas dan seolah-olah 'benjol' ke hadapan sedikit. Tapi jangan ingat, orang yang berdahi jendol ini tak cantik tau! Kalau kena gaya rambutnya, memang cantik. Jangan pula asyik mengikat rambut ke belakang. Dahlah dahi tu jendol. Tentu agak 'buruk' rupanya. Tapi itu tak penting. Yang penting, apa rahsia disebalik bentuk dahi itu? Sebenarnya si Jendol ni mempunyai keistimewaan tersendiri. Dahi jendol melambangkan bahawa si pemiliknya mempunyai kecergasan yang tinggi. Mereka juga rajin dan cekal dalam usaha mereka untuk mencapai apa yang dihajati dalam hidup. Sifat tanggungjawab mereka juga cukup jelas kerana tiap tanggungjawab yang diberikan pasti akan sangat. Selain itu,mereka juga pandai bergaul danmenempatkan diri mereka didalam apa situasi sekalipun. Tiap manusia ini kan ada kelemahannya. Bagi pemilik dahi sebegini,mereka dikatakan terlalu setia pada cinta hingga boleh membuatkan diri mereka sendiri yang merana. Sekali dia jatuh cinta, sukar untuk dia melepaskan 'burung' di dalam genggaman walaupun dia sedar pilihannya itu punya banyak kelemahan! Hai.. untunglah sesiapa yang menjadi kesayangan mereka ni. Tapi usahlah setia 'membuta' sangat. Nanti diri yang tewas dan berendam air mata! Setialah pada yang juga benar-benar setia pada kamu! Satu lagi kelemahan mereka ini, punya rasa percaya dan yakin pada diri yang sangat rendah. Sebabitulah mereka perlukan dorongan!

Dahi sempit
Sebahagian dahinya dipenuhi dengan anak-anak rambut yang banyak hingga membuatkan ruang dahinya kelihatan kecil saja. Sifat mereka ini, suka sangat berdikari dan tak suka bergantung pada orang lain. Bagi mereka, tak 'mati' kalau hidup sorang- sorang pun. Mereka juga tak mudah menyerah kalah dalam apa juga yang dilakukan. Nampak saja dahi sempit, tapi jiwa dan semangat tak 'sempit'! Kamu yang memiliki dahi ini tentunya bangga bila baca rahsia dahi sebegini. Dikatakan mereka yang berdahi sempit jarang mendapat kesukaran dalam urusan pembelajarannya. Sebaliknya, entah mengapa mereka agak sukar mencari pasangan/kekasih!

Dahi lebar
Wah! Saiz dahinya agak 'lapang' dan luas. Kadangkala mereka punya bentuk muka yang kecil tapi saiz dahi membuatkan wajah mereka agak 'lebar' di bahagian atasnya. Biasanya mereka ini lebih suka bersikap pendiam dan lebih suka membuat hal sendiri saja. Tapi ini bukan bermakna mereka ini tak suka berkawan. Sebenarnya mereka jarang suka memulakan bicara terlebih dahulu. Kalau ada yang mulakan, boleh saja! Selain itu mereka juga sangat pakar dalam soal 'simpan menyimpan' ini. Jadi tak hairanlah kalau mereka ini mempunyai banyak wang simpanan! Bagus lah tu, sebagai jaminan masa depan.

Dahi bersegi
Ha! Si dahi bersegi ini rupanya kuat bekerja rupanya. Segala kerja yang dilakukan itu pasti akan dilakukan dengan tekun sekali. Mungkin sebab itu juga dia pasti lebih menonjol daripada teman-teman yang lain di sekolah/pejabat. Kelemahan diri mereka pula,mereka tidak mempunyai ramai teman memandangkan sikap mereka sendiri yang suka memilih teman. Hai..pilih bulu nampak? Mereka juga sukar menjalinkan kemesraan dengan orang lain kerana sikap mereka yang agak kaku memulakan perbualan.

Dahi berbentuk 'M' atau 'hati'
Kuat imaginasi rupanya kamu ni yek! Pantang ada kelapangan asyik nak berangan saja. Sebab itu tak hairanlah kalau mereka ini suka menyendiri. Tapi itu tak bermakna mereka tak suka bergaul tapi mereka lebih 'serasi' dengan orang-orang yang 'sekepala' dengan mereka juga. Mereka juga dikatakan sangat beruntung dalam hidup. Ada saja 'rezeki' yang mereka dapat. Dah nasib badankan! Kelemahan mereka pula, tidak suka menjadi ketua kerana bagi mereka ia terlalu membebankan dan tidak mampu untuk dipikul. Selain itu,mereka juga'mulut tempayan' dan sukar simpan rahsia! Jadi awas sebelum kamu 'membuka'bicara di hadapan mereka. Kalau kamu hendak berita itu 'satu dunia tahu',bolehlah kamu khabarkan pada mereka! Rahsia sudah bukan rahsia lagi!

Dahi dengan juntaian anak rambut
Rambutnya dibiarkan berjuntaian di dahinya. Mereka dikatakan seorang yang bijak serta sangat pemurah. Mereka juga suka memberikan pertolongan kepada teman - teman yang memerlukan hinggakan kadangkala mengenepikan kepentingan sendiri. Itu menyebabkan ramai yang menyayangi mereka.Kelemahan diri pula, mereka agak boros dalam soal berbelanja. Tak hairanlah,asyik 'over budget' saja! Mereka juga sukar bersikap tegas dan lembut hati. Itu menyebabkan mereka mudah dipengaruhi hingga dipergunakan oleh orang lain!

Sunday, May 16, 2010

Sajak: Mereka tidak mengerti.

Assalammualaikum!
Bersama ini disisipkan sebuah sajak nukilan seorang guru OKU penglihatan yang tidak berpuas hati dengan pentadbiran sekelilingnya.

Sajak - Mereka Tidak Mengerti
Oleh:
Roslan bin Bidin, Arau, Perlis
Dipetik dari Majalah SBM September - Disember 2007

Mereka tidak mengerti,
Aku tidak melihat,
Bukan tidak berakal,
Atau tidak berfikir.,
Aku diam,
Bukan tidak bermulut,
Atau tidak berlidah.
Aku pun punya perasaan dan cita-cita,
Punya wawasan untuk sebuah korikulum bersepadu,
Demi membina insan yang seimbang,
Harmoni jasmani emosi rohani dan intelek,
Di sebuah sekolah program inklusif.

Mereka tidak mengerti,
Walau mereka melihat,
Di mata lain,
Di hati lain,
Dipandang lain,
Dituju lain,
Dicadang lain,
Dibuat lain,

Mereka tidak mengerti,
Tapi ingin mendidik,
Seperti ketam mendidik anaknya berjalan lurus.,
Mereka ingin bercakap,
Bercakap dengan lidah bercabang macam lidah buaya.,
Mereka ingin mengepalai,
Terlupa diri buta erti kecemerlangan.,

Mereka tidak mengerti
Aku mengerti niat mereka,
Yang berniat terus menerus menidakkan hak kami,
Orang kurang upaya penglihatan di persekitaran ini.,
Aku mengerti sifat tamak haloba mereka,
Yang berniat terus menerus membolot segala keistimewaan,
Yang telah dikhususkan untuk kami.,
Aku mengerti muslihat di sebalik kata-kata mereka,
Konon kami tidak mengerti apa-apa,
Kerana kekurangan ketara pancaindera kami.

Mereka tidak mengerti,
Betapa bodoh rakan senasibku,
Yang mudah termakan hasutan dan pujian.,
Dengar cakap mereka,
Ibarat dengar cakap enggang,
Makan buah beluluk,
Dengar cakap orang,
Terjun masuk lubuk.

Sajak: Pesan seorang Cikgu.

Assalammualaikum!
Beginilah suara hati seorang guru OKU penglihatan kepada murid-murid yang senasib dengannya.
Sajak - Pesan Seorang Cikgu
Oleh:
Roslan bin Bidin, Arau, Perlis

Dipetik dari Majalah SBM: September - Disember 2007.


Pelajar-pelajar tercinta,
Yang bergelar teman senasib,
Ingat pesan cikgu,
Tiap-tiap pagi,
Ketika baru bangkit dari tidur yang lena,
Orang kurang upaya penglihatan,
Hidup kita sudah terpilih,
Untuk mengharungi arus cabaran dan rintangan,
Menempuh jalan berliku dan berlekuk.

Pelajar-pelajar tercinta,
Yang dianggap cerdik lagi bestari,
Ingat pesan cikgu,
Tiap-tiap hari,
Ketika menuntut ilmu di sekolah,
Orang kurang upaya penglihatan,
Tiada ungkapan mudah untuk kita.
Sudah tersurat,
Kita mesti berusaha,
Dengan tulang empat kerat,
Menterjemahkan buku rujukan dan latiha,n
Dari tulisan biasa kepada Braille,
Di samping guru-guru khas,
Akan melakukan bahagian mereka.

Pelajar-pelajar tercinta,
Yang terkenal sikap cekal dan tabahnya,
Ingat pesan cikgu,
Tiap-tiap tengah hari,
Ketika panas matahari membenamkan bahangnya,
Orang kurang upaya penglihatan,
Seharusnya perkataan putus asa tidak tampil dalam kamus hidup kita.,
Pahit maong keringat yang menitis,
Adalah jerih-perih kita.
Ribut pencubaan yang membadai,
Adalah dugaan yang terpaksa dihadapi.,

Pelajar-pelajar tercinta,
Yang sempurna sifat takwanya,
Ingat pesan cikgu,
Tiap-tiap senja,
Ketika burung-burung pulang ke sarang,
Orang kurang upaya penglihatan,
Kepada Tuhan kita berserah,
Segala usaha dan harapan,
Sambil bersujud di ruang Maha Suci,
Membiarkan jiwa dan raga,
Disinggahi suara Azan dan nyanyian Mazmur.

Pelajar-pelajar tercinta,
Yang diseru dengan panggilan rakan seperjuangan,
Ingat pesan cikgu,
Tiap-tiap malam,
Ketika bulan dan bintang sedang menjulang tinggi di langit,
Orang kurang upaya penglihatan,
Jangan lalai oleh mimpi indah,
Juga suara-suara merdu bak madu,
Mereka yang kononnya memperjuangkan hak kita,
Kerana masa depan dan cita-cita kita,
Adalah terletak di tangan kita sendiri.

Saturday, May 15, 2010

Sajak: Guru, Oh Guru.

Assalammualaikum!
Selamat menyambut hari guru kepada semua warga pendidik, di manapun anda berada. Tiada sebaris puisi pun yang dapat kugambarkan khidmat bakti seorang guru. Namun di sini, marilah kita hayati sajak nukilan Usman Awang, yang bahasanya tidak usang/kuno, meskipun sajaknya telah berusia 30 tahun.

Guru oh Guru
Oleh: Usman Awang
1979

Berburu ke padang datar,
Dapat rusa belang kaki;
Berguru kepalang ajar,
Ibarat bunga kembang tak jadi.
Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum menjadi dewasa.
Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetlaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.
Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.
Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di lbu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakill seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulang ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

Friday, May 14, 2010

Bagaimana Rasullullah S.A.W. bergurau?

GURAU DAN CANDA RASULULLAH S.A.W.

dan

anak-anak. Baginda bergurau dengan anak kecil, bermain-main dengan mereka, bersenda

gurau dengan orang tua. Akan tetapi Baginda tidak berkata kecuali yang benar saja.

Suatu hari seorang perempuan datang kepada beliau lalu berkata, "Ya Rasulullah! Naikkan

saya ke atas unta", katanya.

"Aku akan naikkan engkau ke atas anak unta", kata Rasulullah SAW.

"Ia tidak mampu", kata perempuan itu.

"Tidak, aku akan naikkan engkau ke atas anak unta".

"Ia tidak mampu".

Para sahabat yang berada di situ berkata, "bukankah unta itu juga anak unta?"

Datang seorang perempuan lain, dia memberitahu Rasulullah SAW, "Ya Rasulullah, suamiku

jatuh sakit. Dia memanggilmu".

"Semoga suamimu yang dalam matanya putih", kata Rasulullah SAW.

Perempuan itu kembali ke rumahnya. Dan dia pun membuka mata suaminya. Suaminya bertanya

dengan kehairanan, "kenapa kamu ini?".

"Rasulullah memberitahu bahawa dalam matamu putih", kata isterinya menerangkan. "Bukankah

semua mata ada warna putih?" kata suaminya.

Seorang perempuan lain berkata kepada Rasulullah SAW,

"Ya Rasulullah, doakanlah kepada Allah agar aku dimasukkan ke dalam syurga". "Wahai

ummi fulan, syurga tidak dimasuki oleh orang tua".

Perempuan itu lalu menangis.

Rasulullah menjelaskan, "tidakkah kamu membaca firman Allah ini,

Serta kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa, serta

kami jadikan mereka senantiasa perawan (yang tidak pernah disentuh), yang tetap mencintai

jodohnya, serta yang sebaya umurnya".

Para sahabat Rasulullah SAW suka tertawa tapi iman di dalam hati mereka bagai gunung

yang teguh. Na'im adalah seorang sahabat yang paling suka bergurau dan tertawa. Mendengar

kata-kata dan melihat gelagatnya, Rasulullah turut tersenyum.

Be more sincere to our Mom.

This is how we thank our mother !
When you came into the world, she held you in her arms. You
thanked her by wailing like a banshee.
When you were 1 year old, she fed you and bathed you. You
thanked her by crying all night long.
When you were 2 years old, she taught you to walk. You thanked
her by running away when she called.
When you were 3 years old, she made all your meals with love.
You thanked her by tossing your plate on the floor.
When you were 4 years old, she gave you some crayons. You
thanked her by coloring the dining room table.
When you were 5 years old, she dressed you for the holidays. You
thanked her by plopping into the nearest pile of mud.
When you were 6 years old, she walked you to school. You thanked
her by screaming, "I'M NOT GOING!"
When you were 7 years old, she bought you a baseball. You
thanked her by throwing it through the next-door-neighbor' s window.
When you were 8 years old, she handed you an ice cream. You
thanked her by dripping it all over your lap.
When you were 9 years old, she paid for music lessons. You
thanked her by never even bothering to practice.
When you were 10 years old, she drove you all day, from soccer
to gymnastics to one birthday party after another. You thanked her by
jumping out of the car and never looking back.
When you were 11 years old, she took you and your friends to the
movies.You thanked her by asking to sit in a different row.
When you were 12 years old, she warned you not to watch certain
TV shows. You thanked her by waiting until she left the house.Those
teenage years -
When you were 13, she suggested a haircut that was becoming.You
thanked her by telling her she had no taste.
When you were 14, she paid for a month away at summer camp.You
thanked her by forgetting to write a single letter.
When you were 15, she came home from work, looking for a hug.You
thanked her by having your bedroom door locked.
When you were 16, she taught you how to driver her car.You
thanked her by taking it every chance you could.
When you were 17, she was expecting an important call.You
thanked her by being on the phone all night.
When you were 18, she cried at your high school graduation.You
thanked her by staying out partying until dawn.Growing old and gray -
When you were 19, she paid for your college tuition, drove you
to campus, carried your bags.You thanked her by saying good-bye
outside the dorm so you wouldn't be embarrassed in front of your
friends.
When you were 20, she asked whether you were seeing anyone.You
thanked her by saying, "It's none of your business."
When you were 21, she suggested certain careers for your
future.You thanked her by saying, "I don't want to be like you."
When you were 22, she hugged you at your college graduation.You
thanked her by asking whether she could pay for a trip to Europe.
When you were 23, she gave you furniture for your first
apartment.You thanked her by telling your friends it was ugly.
When you were 24, she met your fiancé and asked about your plans
for the future.You thanked her by glaring and growling, "Muuhh-there,
please!"
When you were 25, she helped to pay for your wedding, and she
cried and told you how deeply she loved you.You thanked her by moving
halfway across the country.
When you were 30, she called with some advice on the baby.You
thanked her by telling her, "Things are different now."
When you were 40, she called to remind you of an relative's
birthday.You thanked her by saying you were "really busy right now."
When you were 50, she fell ill and needed you to take care of
her.You thanked her by reading about the burden parents become to
their children.And then, one day, she quietly moved. And
Everything you never did came crashing down like thunder. Let us
take a moment of the time just to pay tribute/show appreciation to the
SPECIAL person called MOTHER though some may not say it openly to
their mother.
There's no substitute for her. Cherished every single moment.
Though at times she may not be the best of friends, may not agree to
our thoughts, she is still your mother!!!
She will be there for you...to listen to your woes, your
bragging, your frustrations, etc.
Ask yourself. have you put aside enough time for her, to listen
to her "blues" of working in the kitchen, her tiredness??? Be tactful,
loving and still show her due respect though you may have a different
view from her.

Thursday, May 13, 2010

Rahsia di sebalik tarikh kelahiran.

anda nombor berapa?


Kalau anda dilahirkan pada 1Hb, 10Hb, 19Hb, 28Hb dalam mana-mana bulan,
anda adalah nnombor 1

Kalau anda dilahirkan pada 2Hb, 11Hb, 20Hb, 29Hb dalam mana-mana bulan,
anda adalah nombor 2

Kalau anda dilahirkan pada 3Hb, 12Hb, 21Hb, 30Hb dalam mana-mana bulan,
anda adalah nombor 3

Kalau anda dilahirkan pada 4Hb, 13Hb, 22Hb, 31Hb dalam mana-mana bulan,
anda adalah nombor 4

Kalau anda dilahirkan pada 5Hb, 14Hb, 23Hb dalam mana-mana bulan,
anda adalah nombor 5

Kalau anda dilahirkan pada 6Hb, 15Hb, 24Hb dalam mana-mana bulan,
anda adalah nombor 6

Kalau anda dilahirkan pada 7Hb, 16Hb, 25Hb dalam mana-mana bulan,
anda adalah nombor 7

Kalau anda dilahirkan pada 8Hb, 17Hb, 26Hb dalam mana-mana bulan,
anda adalah nombor 8

Kalau anda dilahirkan pada 9Hb, 18Hb, 27Hb dalam mana-mana bulan,
anda adalah nombor 9


no.1
----
Anda sangat cerdik, jujur, lucu, degil, rajin, terus-terang, cemburu dalam
asas pertandingan, baik hati, peramah dan autoriti. Anda ingin mendahului
dalam apa jua keadaan. Anda seorang yang berdikari, berkeyakinan dan tidak
pernah berada di bawah pimpinan orang lain. Anda akan bercinta dalam usia
yang muda tapi akan berkahwin pada usia yang matang. Anda tidak suka akan
orang yang bertentangan pendapat dengan anda. Malah anda juga menyimpan
dendam dengan orang yang bersalah dengan anda. Anda seorang yang kuat
belanja. Pada masa hadapan anda adalah professional dalam kerjaya yang anda
ceburi. Namun terdapat juga orang yang kecil hati dengan pencapaian anda.
Anda mempunyai keluarga yang bahagia. Pasangan ideal anda adalah no.4, 6, 8.

no.2
----
Tak kira apa pun, anda akan disukai oleh semua orang kerana anda
berperanankan Bulan dan semua orang suka akan bulan. Em...bagus! Anda suka
bermimpi siang. Anda kurang berkeyakinan terhadap diri sendiri. Jadi and
perlu membuat perubahan ke atas hidup anda. Anda adalah seorang yang sukar
diramal kerana anda membuat perubahan berdasarkan masa dan keadaan. Anda
juga seorang yang mementingkan diri sendiri tetapi and mempunyai bakat dalam
muzikal, seni dan komunikasi lisan. Sikap anda seperti bulan yang datang
keredupan dan pudar jadi semua orang boleh mengetahui perubahan anda. Anda
boleh menjadi Mahatma Gandhi yang kedua kerana cinta akan keamanan. Anda
juga seorang yang bertanggungjawab dalam keluarga. Pasangan ideal anda
adalah no.2, 5, 9.

no.3
----
Anda adalah seorang yang berhati keras, pentingkan diri sendiri, kuat agama
dan suka untuk mempertingkatkan kehidupan sendiri. Anda mempunyai masalah
keluarga dan anda dapat mengharungi dengan kesabaran anda. Anda sangat
pandai bercakap, wajah yang cantik, jadi ke mana saja anda pergi anda akan
dapat apa yang anda inginkan. Daripada hari lahir anda, anda perlu berkerja
keras untuk berjaya. Anda juga seorang yang menghormati orang yang lebih tua
daripada anda. Bukannya senang nak menjalinkan hubungan sama ada percintaan,
kekeluargaan atau persahabatan. Sekiranya anda suka akan sikap seseorang
itu, maka hubungan itu akan berpanjangan. Anda suka akan kebebasan, pencipta
di mana ada anda akan membawa harapan, kegembiraan dan keceriaan ke dunia
ini. Pasangan ideal anda adalah no.6, 9.

no.4
----
Anda adalah seorang yang amat degil dan rajin. Mungkin anda akan menjauhkan
orang lain daripada anda kerana kata-kata anda. Anda seorang yang bertimbang
rasa akan masalah orang lain. Anda berbakat dalam penyelidikan dan seni.
Anda akan membantu ahli keluarga atau kawan-kawan yang menghadapi masalah
tanpa berfikir panjang. Anda kena berhati-hati dengan orang sekeliling anda
kerana mereka mungkin akan mempergunakan anda. Kawan-kawan anda akan
menghabiskan masa dan wang ringgit anda dan selepas itu menjauhi daripada
anda apabila anda dah tak ada nilai buat mereka lagi. Walau bagaimanapun
anda tetap seorang yang sabar dan tegas. Pasangan ideal anda adalah no.1, 8.

no.5
----
Anda sangat popular dalam komuniti. Anda boleh menyelesaikan sesuatu perkara
hanya secara lisan. Anda mempunyai akal fikiran dalam menjalani perniagaan.
Namun anda terlalu terburu-buru. Anda adalah seorang yang humor di kalangan
kawan-kawan dan ahli keluarga. Kawan-kawan dan ahli keluarga anda juga akan
minta bantuan anda apabila mereka memerlukan bantuan. Anda bukan seorang
yang setia dalam hubungan percintaan. Anda suka perubahan dan kebebasan.
Anda mempunyai ciri-ciri seorang pengembara dan ahli silap mata. Anda
mempelajari hidup melalui pengalaman. Pasangan ideal anda adalah no.1 , 2,
9.

no.6
----
Anda dilahirkan untuk menikmati hidup ini. Anda tidak pedulikan apa-apa
perkara dan hanya ingin berseronok dalam hidup anda saja. Anda sangat pandai
dalam pelajaran dan pengurusan perniagaan. Anda seorang genius, baik hati
(tapi hanya orang yang beranggapan anda orang baik), mempunyai paras rupa
yang cantik atau kacak. Semua benda yang baik akan datang pada anda. Anda
mengambil berat ke atas ahli keluarga dan kawan-kawan anda. Pada pandangan
mereka, anda adalah seorang yang murah hati, peramah, adil saksama dan
mempunyai penilaian yang tajam. Pasangan ideal anda adalah no.1, 3, 9.

no.7
----
Anda mempunyai daya tarikan kepada sesiapa saja. Anda adalah seorang yang
realistik, yakin, gembira dan merupakan seorang yang genius dalam bidang
pendidikan, muzik, seni dan nyanyian. Anda mempunyai masalah sikap iaitu
panas baran. Namun demikian, anda banyak melakukan pengorbanan untuk
keluarga. Anda meletakkan keluarga di tempat yang amat tinggi sekali
sehingga kadang-kadang mengabaikan kebahagian diri sendiri. Anda telah
dilahirkan untuk memberi sumbangan kepada dunia ini. Jadi anda seorang yang
bagus dan seorang yang amat gembira. Pasangan ideal anda adalah no.2.

no.8
----
Anda mempunyai personaliti yang sangat kuat jadi tak ada orang yang memahami
anda. Kepakaran anda hanyalah menuding jari pada sesuatu benda. Anda juga
mengalami pelbagai dugaan dalam hidup. Semua masalah ini telah menjadikan
anda lebih kuat dan tabah. Anda memperjuangkan keadilan. Kebanyakan masa
anda telah dihabiskan bersama-sama dengan kawan-kawan. Anda seorang yang
disiplin dalam hidup, tidak putus asa dan berani. Faktor-faktor ini telah
membawa anda ke puncak kejayaan. Anda juga adalah seorang ahli pasukan,
keluarga dan pejuang yang sangat bagus. Pasangan ideal anda adalah no.1, 4.

no.9
----
Anda adalah seorang yang sangat tabah dari segi fizikal dan juga mental.
Anda mempunyai penilaian yang sangat tajam. Anda juga adalah seorang yang
sangat dihormati dalam komuniti. Anda adalah orang yang boleh menerima
cabaran dan berjaya dalam apa jua yang anda buat. Pada usia yang muda anda
selalu bertentangan dengan ibu bapa anda. Tapi apabila usia anda telah
semakin meningkat anda adalah seorang anak yang taat dan hormati mereka.
Anda sesuai menceburi bigan kejuruteraan atau perbankan kerana orang lain
percaya dan yakin akan anda. Anda merupakan model teladan kepada orang lain.
Pasangan ideal anda adalah no. 3, 5, 6.

Wednesday, May 12, 2010

Rahsia Personaliti Dari Kiraan Tarikh Lahir

Rahsia Personaliti Dari Kiraan Tarikh Lahir

Tarikh lahir kita menerangkan siapa kita, apakah kelebihan kita dan apakah kebolehan kita. Ia juga menunjukkan apakah yang harus kita pelajari dan cabaran yang perlu kita hadapi. Untuk mengetahui nombor lahir kita, kita boleh mencampurkan nombor-nombor tarikh lahir kita sehingga ianya menjadi satu nombor tunggal


Contoh:
17 september 1964
17 + 9 + 1964 = 1990
1 + 9 + 9 + 0 = 19
1 + 9 = 10
1 + 0 = 1 (Jadi nombor lahirnya ialah 1)

Keterangan nombor lahir

1. Ketulenan

- Hadir dengan idea baru.
- Memperolehi sesuatu dengan cara yang tersendiri.
- Golongan ini merupakan yang paling jujur dan boleh mempelajari dengan baik teknik diplomasi.
- Mereka suka mengambil inisiatif dan suka menjadi yang terbaik dan kebiasannya adalah pemimpin atau boss.
- Bekerja sendiri merupakan pilihan terbaik mereka.

Perkara yang perlu dipelajari: Idea dan pendapat yang lain mungkin baik atau lebih baik. Berfikirlah secara terbuka.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 1: Abe, Tom Hanks, Robert Redford, Hulk Hogan, Coral Burnett, Wynona Judd, Nancy Reagan, Requel Welach


2. Pendamai

- Dilahirkan sebagai diplomat.
- Mereka selalu memikirkan dan peka terhadap keperluan dan perasaan orang lain sebelum mengambil kira dirinya sendiri.
- Secara semulajadi sangat analitikal dan suka mengikut gerak hati.
- Mereka tidak suka bersendirian.
-Persahabatan adalah penting buat mereka dan berupaya mendorong mereka untuk berjaya di dalam hidup; tetapi mereka sanggup untuk bersendirian jika hubungan yang terjalin itu tidak serasi.
- Golongan ini secara semulajadi adalah pemalu, mereka patut belajar untuk meningkatkan nilai kendiri (self esteem) dan meluahkan perasaan secara terbuka tanpa berselindung.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 2: President Bill Clinton, Madonna, Whoppi Goldberg, Thomas Edison,Wolfgang Amadeus Mozart.


3. Ceria

- Mereka sangat kreatif, sosial, mesra, romantik dan mudah dibawa berunding.
- Mereka suka memulakan sesuatu tetapi jarang dapat menghabiskannya.
- Mereka suka orang lain gembira dan sanggup melakukan apa sahaja untuk mencapainya.
- Mereka sangat popular dan idealistik.
- Golongan ini perlu belajar untuk melihat sesuatu dengan lebih realistik.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 3: Alan Alda, Ann Landers, Bill Cosby, Melanie Griffith, Salvador Dali, Jody Foster


4. Konservatif

- Golongan ini sangat peka dan tradisional.
- Mereka sukakan arahan dan sesuatu yang rutin.
- Mereka hanya akan bertindak apabila faham sepenuhnya tentang apa yang sepatutnya mereka lakukan.
- Mereka suka bekerja keras dan sangguh melakukan sesuatu kerja secara sendirian.
- Mereka mudah tertarik dengan aktiviti luar dan merasai pertalian dengan alam sekitar.
- Mereka berupaya untuk bersabar, tekun dan adakala dianggap degil.
- Mereka harus belajar untuk lebih feksibel dan bersikap lebih baik terhadap diri sendiri.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 4: Neil Diamond, Margaret Thatcher, Arnorld Schwarzenegger, Tina Turner, Paul Hogan


5. Perintis

- Mereka adalah perintis.
- Secara semulajadi mereka mempunyai sikap ingin tahu dan suka mengambil risiko serta sangat bersemangat (enthusiasm).
- Mereka perlukan kepelbagaian dan tidak suka disekat.
- Dunia ini adalah sekolah mereka, mereka memerhatikan setiap peluang untuk mempelajari sesuatu daripada setiap situasi yang ditempuhi.
- Persoalan yang bermain difikiran mereka tidak pernah terhenti.
- Golongan ini dinasihatkan untuk melihat sesuatu dengan teliti dan mendapat semua fakta yang diperlukan sebelum membuat sesuatu kesimpulan.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 5: Abraham Lincoln, Chorlotte Bronte, Jessica Walter, Vincent Van Goh, Bette Midler, Helen Kellar dan Mark Hamil.


6. Romantik

- Golongan ini adalah idealistik dan memerlukan sesuatu sebab untuk berasa gembira.
- Hubungan kekeluarga yang kuat adalah penting buat mereka.
- Perasaan mereka mempengaruhi keputusan mereka.
- Mereka sangat suka untuk membantu dan menjaga seseorang.
- Mereka sangat setia dan boleh menjadi guru yang terbaik.
- Mereka suka seni musik.
- Mereka menjadi teman yang setia kepada sesiapa yang menjalin persahabatan secara serius.
- Golongan ini harus belajar apakah yang boleh diubah dan apakah yang tidak boleh diubahnya.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 6: Albert Einstein, Jane Saymour, John Denver, Merly Streep, Christopher Columbus, Goldie Hawn


7. Intelektual

-Golongan ini adalah Pencari. Selalu menyelesaikan sesuatu yang tersembunyi, dan mereka sukar untuk menerima sesuatu perkara dengan mudah. -
Perasaan mereka tidak mempengaruhi keputusan mereka.
- Mereka suka mempersoalkan apa yang ada disekeliling mereka tetapi mereka tidak suka dipersoalkan.
- Mereka kerap dikenali sebagai ahli falsafah dan sangat berpengetahuan dan kadangkala bersendirian.
- Mereka gemarkan perkara yang berteknikal dan berkebolehan untuk menjadi penyelidik yang baik dalam menyelesaikan sesuatu perkara.
- Mereka sangat suka berahsia.
- Golongan ini hidup dalam dunia mereka tersendiri dan mereka perlu belajar untuk menerima kenyataan dunia sebenar.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 7: William Shakespeare, Lucille Ball, Micheal Jackson, Joan Baez, Princess Diana


8. Penyelesaian

- Golongan ini adalah penyelesaian masalah.
- Mereka adalah profesional, berterus terang, penilai yang baik dan sangat tegas.
- Mereka selalu mempunyai perancangan yang hebat dan suka hidup dalam suasana kehidupan yang terbaik.
- Mereka sangat suka mengendalikan manusia. Mereka melihat manusia secara objektif.
- Mereka akan memberitahu seseorang dengan cara mereka tersendiri bahawa mereka adalah ketua.
- Golongan ini perlu belajar untuk membuat keputusan berdasarkan keperluan sendiri daripada mengikut keperluan orang lain.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 8: Edgar Cayce, Barbra Streisand, George Harrison,Jane Fonda, Pablo Picasso, Aretha Franklin, Nostrodamus.


9. Pelakon
- Golongan ini mempunyai kebolehan untuk menghiburkan orang lain.
- Mereka sangat penyayang dan pemurah.
- Dengan daya tarikan yang ada, mereka tidak mempunyai masalah untuk berkawan dengan sesiapa jua dan pada mereka tiada sesiapapun yang dianggap asing kepada mereka.
- Mereka mempunyai personaliti yang pelbagai sehingga menyukarkan orang sekeliling mereka untuk memahami mereka.
- Mereka umpama binatang sumpah-sumpah yang boleh berubah dan menyesuaikan diri mengikut persekitaran.
- Mereka mempunyai nasib yang sangat baik tetapi juga boleh menderita akibat terlalu bergantung kepada nasib dan perasaan (mood).
- Untuk berjaya golongan ini perlu membina landasan kasih sayang.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 9: Albert Schweitzer, Shirley MacLaine, Harrison Ford, Gloria Steinem, Jimmy Carter, Elvis Presley.

Tuesday, May 11, 2010

Senarai Orang Kaya Malaysia: 2009.

40 Orang Terkaya Malaysia 2009 Forbes Asia

Senarai Terkaya Forbes Asia Malaysia bagi tahun 2009 menunjukkan Tan Sri

Robert Kuok

dari Kumpulan Kuok

kekal sebagai rakyat Malaysia yang paling kaya dengan nilai bersih AS$9 bilion,

turun daripada AS$10 bilion setahun lalu. Menurut Forbes, Kuok menduduki tempat itu

setiap tahun sejak Forbes Asia memulakan ranking 40 rakyat Malaysia terkaya pada

2006.

Robert Kuok

Tan Sri Ananda Krishnan

pula menduduki tempat kedua dengan nilai bersih AS$7 bilion, turun daripada AS$7.2

bilion pada tahun lalu. Beliau juga mengekalkan ranking yang sama setiap tahun sejak

2006.

Secara bersama, Kouk dan Ananda mencatatkan 44 peratus daripada kekayaan teratas

40 rakyat Malaysia terkaya dan mereka juga orang terkaya di Asia Tenggara.

Peneraju pengendali ladang kelapa sawit terbesar dunia,

Kumpulan IOI, Tan Sri

Lee Shin Cheng

merupakan rakyat Malaysia ketiga terkaya.

Syed Mokhtar AlBukhary

Beliau bernilai AS$3.2 bilion, turun daripada AS$5.5 bilion pada tahun lalu tetapi

mengekalkan kedudukannya di tempat ketiga.

Empat puluh orang rakyat Malaysia terkaya yang disatukan mempunyai nilai harta bersih

AS$36 bilion, turun daripada AS$46 bilion setahun lalu.

Malaysia mempunyai sembilan orang bernilai berbilion dolar yang secara bersama bernilai

AS$30 bilion atau 84 peratus daripada keseluruhan kekayaan yang dihimpunkan oleh

40 orang terkaya di negara ini. Ia adalah perbezaan kekayaan terbesar di dalam senarai

terkaya Forbes Asia.

Senarai 40 orang terkaya di Malaysia 2009 menurut Forbes Asia:

1.(1) Robert Kuok AS$ 9 billion, 85, berkahwin, 8 orang anak.

2.(2) Ananda Krishnan AS$ 7 billion, 71, berkahwin, 3 orang anak.

3.(3) Lee Shin Cheng AS$ 3.2 billion, 70, berkahwin, 6 orang anak.

4.(5) Lee Kim Hua AS$ 2.5 billion, 80, janda, 6 orang anak.

5.(4)

Teh Hong Piow

AS$ 2.4 billion, 79, berkahwin, 4 orang anak.

6.(6)

Quek Leng Chan

AS$ 2.3 billion, 68, berkahwin, 3 orang anak.

7.(7)

Yeoh Tiong Lay

AS$ 1.8 billion, 79, berkahwin, 7 orang anak.

8.(8) Syed Mokhtar AlBukhary AS$ 1.1 billion, 57, berkahwin, 5 orang anak.

9.(10)

Tiong Hiew King

AS$ 1 billion, 74, berkahwin, 4 orang anak.

10.(9) Vincent Tan AS$ 750 juta, 57, berkahwin, 11 orang anak.

11.(11)

Azman Hashim

AS$ 470 juta, 69, berkahwin, 5 orang anak.

12.(12) William H.J. Cheng AS$ 390 juta, 66, berkahwin, 3 orang anak.

13.(26) G. Gnanalingam AS$ 260 juta, 64, berkahwin, 3 orang anak.

14.(15) Lim Kok Thay AS$ 225 juta, 57, berkahwin, 3 orang anak.

15.(19) Anthony Fernandes AS$ 220 juta, 45, berkahwin, 2 orang anak.

16.(20) Mokhzani Mahathir AS$ 215 juta, 48, berkahwin, 5 orang anak.

17.(17) Lee Oi Hian AS$ 210 juta, 58, berkahwin, 4 orang anak.

18.(-) Chan Fong Ann AS$ 209 juta. 78, berkahwin.

19.(21) Kamarudin Meranun AS$ 205 juta, 48, berkahwin, 5 orang anak.

20.(24) Chong Chook Yew AS$ 200 juta, 87, janda, 4 orang anak.

21.(-) Chen Lip Keong AS$ 195 juta, 61.

22.(13) Lee Swee Eng AS$ 190 juta, 53, berkahwin.

23.(22) Jeffrey Cheah AS$ 185 juta, 64, berkahwin, 3 orang anak.

24.(27)

Lim Wee Chai

AS$ 180 juta, 51, berkahwin, 2 orang anak.

25.(34) Ahmayuddin Ahmad AS$ 175 juta, 52, berkahwin, 4 orang anak.

26.(23) Lee Hau Hian AS$ 174 juta, 55, berkahwin, 1 orang anak.

27.(29) Lau Cho Kun AS$ 165 juta, 73, berkahwin.

28.(16) Vinod Sekhar AS$ 150 juta, 41, berkahwin, 2 orang anak.

29.(33) Liew Kee Sin AS$ 140 juta, 50, berkahwin, 4 orang anak.

30.(32) Tiah Thee Kian AS$ 135 juta, 61, berkahwin, 5 orang anak.

31.(-) Rozali Ismail AS$ 130 juta, 53, berkahwin.

32.(36) Lin Yun Ling AS$ 115 juta, 54, berkahwin, 2 orang anak.

33.(18) Yaw Teck Seng AS$ 113 juta, 71, berkahwin.

34.(-) Goh Peng Ooi AS$ 112 juta, 53.

35.(35) Eleena Azlan Shah AS$ 110 juta, 49, berkahwin, 2 orang anak.

36.(31) David Law Tien Seng AS$ 105 juta.

37.(-) Syed Mohd Yusof Tun Syed Nasir AS$ 100 juta, 61, berkahwin, 3 orang anak.

38.(-)

Hamdan Mohamad

AS$ 98 juta, 53, berkahwin, 2 orang anak.

39.(-) Tan Teong Hean AS$ 95 juta, 65, berkahwin, 3 orang anak.

40.(28) Kua Sian Kooi AS$ 90 juta, 56, berkahwin, 4 orang anak.

Tiga individu yang baru tersenarai di dalam kumpulan terkaya ini ialah anggota Lembaga

Pengarah IOI, Chan Fong Ann (ranking 18, AS$209 juta), tauke judi, Tan Sri Chen Lip

Keong (ranking 21, AS$195 juta) dan eksekutif perisian, Goh Peng Ooi (ranking 34,

AS$112 juta).

Manakala empat orang menyertai semula kumpulan ini selepas terkeluar selama setahun

atau lebih. Mereka ialah Tan Sri Syed Mohd Yusof Tun Syed Nasir (ranking 37, AS$100

juta) dan Tan Sri Tan Teong Hean (ranking 39, AS$95 juta), yang menjual saham Southern

Bank beberapa tahun lalu dan kini membuat pelaburan baru.

Mereka yang terkeluar daripada senarai tahun ini;

Ong Beng Seng, 64 (AS$ 470 juta)

Yaw Chee Ming, 50 (AS$ 240 juta)

Abdul Hamed Sepawi, 59 (AS$ 180 juta)

Ong Leong Huat, 65 (AS$ 130 juta)

Lim Thian Kiat, 51 (AS$ 115 juta)

Khoo Kay Peng, 70 (AS$ 110 juta)

Nazir Razak, 42 (AS$ 100 juta)

Angka dalam kurungan merupakan kedudukan tahun lepas.

Senarai penuh rakyat Malaysia terkaya dan cerita mengenai mereka boleh diperolehi

di dalam majalah Forbes Asia terbitan 8 Jun 2009.

Sunday, May 9, 2010

Renungan Untuk Anak-anak.

Assalammualaikum!
Di hari ibu ini, marilah kita, muhasabah diri dengan mengingati peristiwa-peristiwa dan perilaku yang tidak sepatutnya kita lakukan pada ibu. Terkadang, kita terlupa mendahului ibu dalam segala hal.
Berikut ini sebuah kisah masyarakat biasa terjadi kepada sesiapa sahaja.

Ingatlah Kepada Ibumu,
Orang kata aku lahir dari perut ibu..,
Bila dahaga, yang susukan aku.. ibu,
Bila lapar, yang suapkan aku..ibu,
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ibu,
Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut.. Bu!,
Bila bangun tidur, aku cari.. ibu,
Bila nangis, orang pertama yang datang ..ibu,
Bila nak bermanja… aku dekati ibu,
Bila nak bergesel… aku duduk sebelah ibu,
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya ibu,
Bila nakal, yang memarahi aku… ibu,
Bila merajuk… yang memujukku cuma..ibu,
Bila melakukan kesalahan… yang paling cepat,
marah..ibu,
Bila takut… yang tenangkan aku.. ibu,
Bila nak peluk… yang aku suka peluk..ibu,
Aku selalu teringatkan ..Ibu,
Bila sedih, aku mesti talipon… Ibu,
Bila seronok… orang pertama aku nak beritahu… Ibu,
Bila bengang.. aku suka luah pada ..Ibu,
Bila takut, aku selalu panggil.. “ibuuuuuuuuuuuuu!,
Bila sakit, orang paling risau adalah ..Ibu,
Bila nak exam, orang palin g sibuk juga Ibu,
Bila buat hal, yang marah aku dulu..Ibu,
Bila ada masalah, yang paling risau.. Ibu,
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. Ibu,
Yang selalu masak makanan kegemaranku. . Ibu,,
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku, Ibu,
Yang selalu berleter kat aku.. Ibu,
Yang selalu puji aku.. Ibu,
Yang selalu nasihat aku.. Ibu,
Bila nak kahwin..,
Orang pertama aku tunjuk dan rujuk… Ibu.
Aku ada pasangan hidup sendiri,
Bila seronok… aku cari pasanganku,
Bila sedih… aku cari Ibu.
Bila berjaya… aku ceritakan pada pasanganku,
Bila gagal… aku ceritakan pada Ibu.
Bila bahagia, aku peluk erat pasanganku,
Bila berduka, aku peluk erat Ibuku.
Bila nak bercuti… aku bawa pasanganku,
Bila sibuk… aku hantar anak ke rumah Ibu.
Bila sambut valentine… Aku hadiahi bunga pada,
pasanganku,
Bila sambut hari ibu… aku cuma dapat ucapkan Selamat
Hari Ibu.,
Selalu… aku ingat pasanganku,
Selalu… Ibu ingat kat aku.
Bila..bila… aku akan talipon pasanganku,
Entah bila.. aku nak talipon Ibu.
Selalu… aku belikan hadiah untuk pasanganku,
Entah bila…. aku nak belikan hadiah untuk Ibuku.
Renungkan:
Dulu Ibu kata: “Kalau kamu sudah habis belajar dan
berkerja… bolehkah kamu kirim wang untuk Ibu? Ibu,
bukan nak banyak… lima puluh ringgit sebulan pun,
cukuplah”.,
Berderai air mata. Hari ini kalau Ibu mahu lima ratus,
sebulan pun aku mampu. Aku boleh kirimkan. Tapi Ibu,
sudah tiada.
ingatlah pengorbanan ibuuuuu….

Selamat Hari Ibu.

Selamat Hari Ibu…
Ibu..
Di saat ku melihat dunia,
Kau tersenyum menangis gembirra,
Tatkala ku dibesarkan,
kau berikan segunung kasih sayang,
Selaut belaian..
Ibu..
Akan ku gapai kejayaan biarpun tanah tak ku pijak,
Akan ku cari kejayaan untuk kau ibu,
Itu lah yang mampu membuatkan kau tersenyum gembira melihat ku,
Akan ku jadikan bunga-bunga di taman,
tempat lebah mencari madu,
Agar madu yang manis membuatkan hidupmu lebih bererti..
Ibu..
Pengorbananmu akan ku balas,
Pengajaranmu sentiasa jadi pegangan,
Biarpun ombak merobek dunia,
Kau tetap ibuku yang satu.
Selamat Hari Ibu buat ibuku Puan Kelsom Saad dan ibu-ibu di Malaysia dan serata dunia..

Saturday, May 8, 2010

Padankan Cinta Mengikut bintang anda

Padankan Cinta Mengikut bintang anda
Oleh : Razzi Rahman
info@razzirahman.com
Apakah bintang anda? Zodiac lah tu...signs...horoscope...THEN, apakah bintang pasangan
anda? Mungkin bagi you all ianya tidak penting. Tetapi at least, secara asasnya setiap
orang akan mengikut nature simbol bintangnya yang hampir sama, cuma yang membezakan
adalah cara seseorang dibesarkan!
NAMUN, kesesuaian dengan pasangan anda adalah PENTING right? So, salah satu basic
untuk mencari kesesuaian itu, anda bolehlah berpandukan kepada, nature seseorang...mungkin
dia cukup sesuai atau tidak dengan anda. How to know that??...Melalui bintang!
Dengan mengetahui kesesuaian bintang anda dengan pasangan anda terlebih dahulu sebelum
meneruskan perhubungan, sudah pastinya dapat membantu. Namun, sekiranya anda sudah
dimiliki...bintang anda dengan pasangan anda tidak ada penyesuaian di sini, tiada
jalan lain melainkan,
"If you love...you have to work it out, understand and try to accept!"
Aquarius
January 21 - February 20
Paling sesuai : Gemini
Boleh menjadi baik : Libra, Pisces, Aries, Sagittarius, Capricorn
Paling tidak sesuai : Taurus, Leo, Scorpio
Pisces
February 21 - March 20
Paling sesuai : Cancer, Scorpio, Pisces
Boleh menjadi baik : Aries, Taurus, Capricorn, Aquarius
Paling tidak sesuai : Gemini, Virgo, Sagittarius
Aries
March 21 - April 20
Paling sesuai : Leo
Boleh menjadi baik : Sagittarius
Paling tidak sesuai : Cancer, Libra, Capricorn, Aries
Taurus
April 21 - May 20
Paling sesuai : Capricorn
Boleh menjadi baik : Taurus
Paling tidak sesuai : Aquarius, Leo, Scorpio
Gemini
May 21 - June 20
Paling sesuai : Libra atau Aquarius
Boleh menjadi baik : Cancer
Paling tidak sesuai : Virgo, Sagittarius, Pisces
Cancer
June 21 - July 20
Paling sesuai : Scorpio atau Pisces
Boleh menjadi baik : Leo atau Virgo
Paling tidak sesuai : Libra, Capricorn, Aries, Cancer
Leo
July 21 - August 20
Paling sesuai : Aries
Boleh menjadi baik : Sagitarius, Capricorn atau Virgo
Paling tidak sesuai : Scorpio, Aquarius, Taurus
Virgo
August 21 - September 20
Paling sesuai : Virgo atau Capricorn
Boleh menjadi baik : Libra, Scorpio, Cancer, Leo
Paling tidak sesuai : Sagittarius, Pisces, Gemini
Libra
September 21 - October 20
Paling sesuai : Gemini
Boleh menjadi baik : Libra, Scorpio, Sagittarius, Leo, Virgo
Paling tidak sesuai : Capricorn, Aries, Cancer
Scorpio
October 21 - November 20
Paling sesuai : Pisces atau Cancer
Boleh menjadi baik : Capricorn, Virgo, Libra
Paling tidak sesuai : Aquarius, Taurus, Leo, Scorpio
Sagittarius
November 21 - December 20
Paling sesuai : Aries atau Leo
Boleh menjadi baik : Capricorn, Aquarius, Libra, Scorpio
Paling tidak sesuai : Pisces, Gemini, Virgo
Capricorn
December 21 - January 20
Paling sesuai : Taurus
Boleh menjadi baik : Aquarius, Virgo, Pisces, Scorpio, Sagittarius
Paling tidak sesuai : Aries, Cancer, Libra
So, happy hunting!

Friday, May 7, 2010

Belahan Jiwa. Siapakah dia?

Sayangku,
Kenanglah aku jika tak mungkin lagi kita bersatu,
Ingatlah aku jika tak ada lagi aku di hatimu,
Izinkan aku menyayangimu jika tak mungkin lagi kita bertemu,
Tutupkan talian itu, jika aku tidak lagi kautunggu,
Lupakan semua jika tak ada lagi sisa asa di hatimu,
Musnahkan memori itu, jika ianya menghantuimu.

Rasa sesal mungkin telah melekat di hati ini, membius di setiap kata dan tak mampu lagi untuk berbuat apa-apa. Sudah jauh kini dirimu sulit untuk dibayangkan jika engkau akan kembali. Rindu ini terpaku janji yang sulit untuk di ingkari, entah apa yang terjadi jika aku memohon harapan lagi padamu. Namun tak bisa ku ungkiri aku masih
merasakan hadirmu walau aku tak sanggup mengungkapkan kepadamu.Biarlah kenangan membiusku,
hadirmu akan menjadi baris cerita dalam hidupku. Walaupun aku harus melupakanmu tapi
di dasar hatiku masih terbingkai namamu,

Perpisahan adalah sebuah peristiwa,
perpisahan adalah sebuah seremonia,
perpisahan adalah sebuah penomena,
perpisahan adalah sebuah cipta,
perpisahan hanyalah cerita,
dalam sebuah ketidakberdayaan,..,
kemudian kita harus rela,
pergi jauh meninggalkan semua.

hanya secercah harapan dan doa yang ku damba:
Yaa Ilahi,..
Sekiranya kepergianku merupakan beban, Jangan Kau berikan beban itu.
Sekiranya perpisahan ini merupakan keharusan, kuatkanlah ketabahan. Jadikanlah , perpisahan ini pembelajaran kedewasaan, dan janganlah Kau jadikan sebuah pembebasan.

Yaa Ilahi,.
Perpisahan yang ku alami merupakan tahap awal kehidupan, maka berikanlah kesuksesan dilangkah berikutnya. Berikanlah cinta dan rahmatmu, berikanlah kasih dan sayangmu.  Demikian gumam doa kecilku,
Mengiringi alunan tangis kehilangan.

Belahan Jiwa.
Petikan KoSmo ~ cahayakuiman: '

Hidup lebih indah andai dapat memberi, walau balasan tak seindah pemberiannya. Cukuplah Allah hadiah terbaik di syurga..

Tanda si dia teman sejiwa

Adakah si dia wanita atau lelaki impian yang dicari selama ini?

SETELAH sekian lama menjalinkan hubungan cinta, ikatan antara kamu dan dia diibaratkan seperti dua kutub yang berbeza. Mungkinkah si dia teman sehati sejiwa yang dicari selama ini? Atau lebih baik putuskan sahaja hubungan dengannya?

Baik wanita mahupun lelaki, dapat dihitung dengan jari berapa kali mereka berperang dingin selama menjalin hubungan. Ia sama rutinnya dengan jadual menstruasi wanita pada setiap bulan.

Kebiasaannya, pertelingkahan akan tercetus disebabkan kurang persefahaman, komunikasi atau tingkah laku baik lelaki mahupun wanita, tetapi masing-masing tidak mahu mengakui kesalahan diri sendiri meskipun merasakan terdapat persamaan antara mereka.

Kata orang, pergaduhan selalunya akan berakhir dengan ikatan kasih sayang tetapi ada juga yang diakhiri dengan ucapan selamat tinggal.

Jalan terbaik, kumpul dan jumlahkan masa pertengkaran kamu berdua, lantas anggaplah sebagai satu indikasi bahawa si dia bukan lagi teman sehati sejiwa kamu.

*** Membaca tanda

Penantian seribu penyeksaan. Ramai orang mencari dan menunggu insan bergelar teman sejiwa sehingga bertahun-tahun lamanya. Malah, ramai juga yang mempercayai ada seseorang yang diciptakan untuk mereka.

Satu kajian yang dilakukan oleh Universiti Rutgers Amerika Syarikat (AS) pada tahun 2001 mendapati, 94 peratus daripada masyarakatnya yang berusia dalam lingkungan 20 hingga 29 tahun mengharapkan pasangan mereka menjadi teman sehati sejiwa selepas berkahwin.

Sehingga kini, tiada lagi teori yang mengatakan semua orang memahami definisi belahan jiwa. Secara umumnya, definisi teman sehati sejiwa adalah seseorang yang mempunyai cara pemikiran dan perasaan yang sama atau secocok dengan pasangannya.

Merujuk pada buku 21 Ways to Attract Your Relationship oleh seorang pakar perhubungan, Arian Sarris, beliau telah memberikan beberapa ciri-ciri seorang teman sehati sejiwa, dalam mengukuhkan lagi ikatan cinta dengan pasangannya.

*** Saling membantu

Tidak kira siang atau malam, panas atau hujan, kamu dan si dia sentiasa saling bantu-membantu. Bantuan yang dihulurkan tidak perlulah melibatkan orang lain. Ini kerana, dengan hanya melibatkan tenaga kamu berdua, semua yang dilakukan akan terasa lebih menyenangkan.

*** Bersikap santai

Adakah si dia seorang yang bersikap santai ketika bersama kamu? Ini bukan bermakna dia bersikap berlebih-lebihan untuk mengesan gerak-geri kamu, tetapi dia tidak terlalu memilih atau mementingkan cara berpakaian, gerak-geri, cara berbicara sewaktu bersama kamu. Setiap ucapan yang dilemparkan tampak begitu spontan dan tidak palsu.

*** Konteks jiwa

Kehadiran kamu seperti sudah dikurniakan untuknya. Tanpa perlu berbicara, kamu dan si dia seperti sudah memahami apa yang ingin dikatakan. Saling memahami hati dan perasaan, sehingga boleh menduga setiap reaksi serta fikiran pasangan pada situasi yang tertentu.

*** Tidak kenal erti jemu

Meskipun hampir berjam-jam kamu dan si dia menghabiskan masa bersama, tetapi perkataan jemu atau bosan tidak pernah sesekali bermain di bibir. Bagi kamu, tiada yang lebih membahagiakan selain dapat bersama.

*** Hadir di setiap situasi

Siapakah insan pertama yang akan hadir tatkala kamu dirundung masalah? Adakah dia atau teman-teman sepejabatmu? Sekiranya ya, dia seorang yang paling memahami kamu sekali pun ketika di saat mengalami simptom pramenstrual. Tanpa perlu dipinta, dia seringkali datang kepada kamu dalam apa jua situasi yang berlaku.

*** Saling terbuka

Di hadapannya, kamu sering menceritakan tentang masa lampau ahli keluarga dan begitu juga sebaliknya. Bercerita tentang apa yang pernah kamu berdua lakukan pada masa lalu, tanpa mengubah perasaan kamu berdua. Kamu tidak malu untuk memperlihatkan kekurangan diri, bahkan tiada masalah apabila tampil kelakuan aneh di hadapannya.

Jika tanda-tanda ini terdapat pada si dia, kamu memang seorang yang beruntung. Namun, bagaimana pula di sebaliknya? Jangan terburu-buru untuk membuat keputusan, fahami dan bincang secara profesional.

*** Cinta perlukan ujian

Sebahagian besar pasangan yang baru menjalinkan hubungan cinta akan menganggap, mereka sememangnya ditakdirkan untuk bersama. Tetapi pada umumnya, perasaan manis itu akan berakhir jua setelah persoalan hidup mulai timbul.

Kadang-kadang, manusia sering termakan tema percintaan. Bila merasakan diri tidak secocok, lalu mereka akan mengambil kesimpulan dengan cara memutuskan sahaja perhubungan. Apa yang berlaku akan dijadikan kebenaran untuk mengakhiri sesebuah hubungan? Padahal, untuk menjadi seorang teman sehati sejiwa, ia perlu diuji dengan ketepatan waktu dan cara menambat hati pasangan.

Apapun akhirnya sebuah pertemuan itu, pohonkanlah jalan yang terbaik hanya kepada Allah, DIA Maha Tahu segalanya'

Monday, May 3, 2010

Rahsia Wanita Tanah, Api, Air dan Angin

Rahsia Wanita Tanah, Api, Air dan Angin
Oleh : Adif. rs

Mungkin tidak ramai diantara kita yang pernah mendengar bahawa kita mempunyai beberapa
sifat yang dipengaruhi oleh unsur-unsur alam seperti tanah, air, api dan angin. Perkara
ini merupakan petua orang-orang Melayu bagi memilih pasangan. Bagi lelaki yang berunsur
api elakkan dari memilih pasangan yang mempunyai unsur sepertinya.
Tapi itu hanyalah pandangan orang tua-tua. Penentuan unsur seseorang ditentukan melalui
anak ke berapa dalam keluarga.
Tanah - anak pertama, kelima, kesembilan
Air - kedua, Keenam, kesepuluh
Api - ketiga, ketujuh, kesebelas
Angin - keempat, kelapan, kedua-belas
Wanita berunsur Tanah
Tanah yang subur mempu membuahi tanaman yang hijau dan mekar. Wanita yang bersifat
tanah biasanya mempunyai sifat-sifat seperti:
Rendah diri di hadapan suaminya serta hormat dan patuh, setia serta rela berkorban
demi kasih sayangnya kepada suami.
Sebahagian sifat tanah, wanita jenis ini tidak cerewet, tidak suka bercakap meninggikan
diri, tidak menyombong dan bukan seorang pemarah.
Tenang dan mengamankan jiwa suami, selalu memberi galakan dan sokongan dan tidak
suka membantah atau membangkang.
Orang yang berperawakan manis dan lemah lembut, pembersih dan sentiasa menjaga kecantikan
untuk suami.
Wanita berunsurkan Air
Air sifatnya bersih dan suci, sejuk, nyaman serta menghilangkan dahaga. Air juga
sifatnya mencambahkan benih, menyuburkan serta menyegarkan. Wanita bersifat air mempunyai
ciri-ciri seperti berikut:
Menghidupkan hati suami menjadikan suami sentiasa bersemangat.
Mengambil berat tentang suami dan kebajikan anak-anak serta tidak membiarkan anak-anak
hanyut dibawa arus hidup.
Hatinya bersih serta boleh membahagiakan suami dan anak-anak.
Menenangkan hati suami bila si suami menghadapi masalah.
Wanita yang berunsurkan Api
Api sifatnya panas dan membakar tapi menerangi kegelapan malam. Ia juga menghangatkan
kedinginan malam serta digunakan untuk memasak. Wanita bersifat api:
Cintanya sentiasa hangat membara kepada suami serta kuat cemburu.
Cergas dan cepat dalam geraklaku menjadikan dia seorang yang cekap dalam menguruskan
hal-hal rumahtangga.
Penasihat yang baik kepada suami.
Pandai dan cekap menguruskan rumahtangga. Pandai menghias diri agar kelihatan cantik
dan menarik dihadapan suami.
Sentiasa waspada dan cepat bertindak bagi menyelamatkan keadaan.
Wanita berunsur Angin
Angin meredakan kehangatan, menjadi sumber tenaga. Wanita yang berunsurkan angin:
Mempunyai sifat lemah lembut dan menyenangkan suami.
Mudah disukai ramai
Tidak suka membantah, malah cukup mendengar kata.