Pantaulai Aku Dengan Emailmu:

Total Pageviews

Ramai Yang Meminati: Anda bagaimana pula?

Pages

Kenalilah dunia ciptaan sahabat-sahabatku:

Jika langit di duniamu runtuh, berhijrahlah ke duniaku.

Salam segunung rindu untuk kekasih di hujung talian:

Kasih manusia sering bermusim, madah helahnya tiada bertepi;
Dengan harapan kubina impian,
kau sentuh runtuh tinggal kenangan.
Biarpun hatiku retak seribu,
kau tetap kukunci di dalam hatiku.

Love me but, leave me not,
Kiss me but, miss me not,
Hit me but, hate me not,
Remember me but, forget me not.

Teman!
Di taman ini aku menantimu bersama segunung rindu yang sarat. entahkan bila ketemu penawarnya. Aku kehilangan, yang tinggal hanyalah kerinduan.
Di sini, akumengukir syair di atas air, meniti buih mengejar pelangi. Beralaskan mimpi syahdu kelmarin, kini menjadi igauan siangku. rindu ini di manakah noktahnya? Cinta ini bilakah ajalnya?
Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang. seucap janji membuat kita percaya. sekecil luka akan membuat kita kecewa. tetapi, sebuah persahabatan akan selamanya bermakna."
rinduku padamu tak bisa pudar, kasihku padamu belum tercemar.

Pelangi! Kau ciptaan Allah yang sungguh istimewa.

Terimalah madah pujangga dari: Michael Jordan Quotes

There was an error in this gadget

Apakah yang anda cari?

Thursday, December 31, 2009

Berdiri Di Tahun 2006.

Sajak: Berdiri Di Tahun 2006.
Oleh:
Roslan Bidin, Kangar, Perlis.
Dipetik dari: Majalah SBM: Januari-April 2006


Payahnya berjalan di tahun 2005
Bersama manisnya hari-hari nan indah dan nikmat
Pahitnya waktu-waktu yang cemburu
Lantaran detik berganti saat terus aku langkahi
Mencari di mana ada keredhaan dan kasih dari Tuhan
Di mana ada kebahagiaan dan mulia kedudukan
Di mana ada secebis cahaya
Diiringi lembutnya bisikkan
Serta sebuah usikan yang datang
Membakar semangat sebuah keazaman
Mengejar cita-cita yang panjang
Ya Allah … Aku berjalan lagi
Tanpa ku sedar kini rupanya
Aku berdiri di tahun 2006.

Wednesday, December 30, 2009

Your Clipboard Is Accessible.

Clipboard Hack Problem - Shocking news about CTRL+C
Ctrl+C may be the most important work we do everyday. But it's not a very
safe thing to do. Read on to know why. What happens when you press Ctrl+C
while you are online. We do copy various data by Ctrl + C for pasting
elsewhere. This copied data is stored in clipboard and is accessible from
the net by a combination of Javascripts and ASP. This is called clipboard
hack problem.
Just try this:
1. Copy any text by Ctrl + C
2. Click the Link: ”http://www.sourcecodesworld.com/special/clipboard.asp
3. You will see the text you copied was accessed by this web page.
Surprised! Do not keep sensitive data (like passwords, credit card numbers,
PIN etc.) in the clipboard while surfing the web. It is extremely easy to
extract the text stored in the clipboard to steal your sensitive
information.
Forward this information to as many friends as you can, to save them from
online frauds!
It is true, text you last copied for pasting (copy & paste) can be stolen
when you visit web sites using a combination of JavaScript and ASP (or PHP,
or CGI) to write your possible sensitive data to a database on another
server.
How Clipboard Hack is done?
The Clipboard hack is done by the following Source Code:
<script language="JavaScript">
var content = clipboardData.getData("Text");
alert(content);
</script>
Solution:
How to safeguard yourself from Clipboard Hack Problem?
To avoid clipboard hack problem, do the following:
1. Go to Internet Options->Security.
2. Press Custom level.
3. In the security settings, select disable under Allow paste operations via
script.

Happy New Year To My Special Friend.

Your presence is a present to the world.
You are unique and one of a kind.
Your life can be what you want it to be.
Take the days just one at a time.
Count your blessings, not your troubles.
You will make it through whatever comes along.
Within you are so many answers.
Understand, have courage, be strong.
Do not put limits on yourself.
So many dreams are waiting to be realized.
Decisions are too important to leave to chance.
Reach for your peak, your goal and you prize.
Nothing wastes more energy than worrying.
The longer one carries a problem the heavier it gets.
Do not take things too seriously.
Live a life of serenity, not a life of regrets.
Remember that a little love goes a long way.
Remember that a lot . goes forever.
Remember that friendship is a wise investment.
Life's treasure are people together.
Realize that it is never too late.
Do ordinary things in an extraordinary way.
Have hearth and hope and happiness.
Take the time to wish upon a start.
AND DO NOT EVER FORGET ..
FOR EVEN A DAY
HOW VERY SPECIAL YOU ARE !
Stay blessed!

Tuesday, December 29, 2009

Kemaafan dan terima kasih.

Ini adalah sebuah kisah tentang dua orang sahabat karib yang sedang berjalan melintasi gurun padang pasir. Di tengah perjalanan mereka bertengkar, dan salah seorang menampar temannya. Orang yang kena tampar, berasa sakit hati, tapi tanpa berkata apa-apa pun, dia menulis di atas pasir: “HARI INI SAHABAT TERBAIKKU MENAMPAR PIPIKU”.

Mereka terus berjalan sampai menemui sebuah oasis, di mana mereka membuat keputusan untuk mandi. Orang yang pipinya kena tampar dan terluka hatinya, cuba berenang namun nyaris tenggelam dan lemas, tetapi berjaya diselamatkan oleh sahabatnya. Ketika dia mulai sedar dari lemas dan rasa takut sudah hilang, dia menulis di atas sebuah batu: “HARI INI SAHABAT TERBAIKKU MENYELAMATKAN NYAWAKU”.

Orang yang menampar sahabatnya, bertanya? “Kenapa setelah saya melukai hatimu, kamu menulisnya di atas pasir, dan sekarang kamu menulis di atas batu?

Temannya sambil tersenyum menjawab, “Ketika seorang sahabat melukai kita, kita harus menulisnya di atas pasir agar angin maaf datang menghembus dan menghapus tulisan tersebut. Dan bila sesuatu yang luar biasa terjadi, kita harus memahatnya di atas batu hati kita, agar tidak hilang ditiup angin.”

Moral:

Dalam menjalani kehidupan seharian, kita sering berhadapan dengan pelbagai ragam. Disebabkan sudut pandangan yang berbeza, maka sering timbul konflik atau percanggahan pendapat. Perkara seperti ini sebenarnya adalah suatu lumrah. Justeru itu tanamkanlah sikap untuk saling memaafkan dan melupakan pertelagahan-pertelagahan kecil. Namun pada masa yang sama janganlah pula kita melupakan jasa dan bakti yang telah diterima.

Saturday, December 26, 2009

Hari Asyura

Kepangkuan anakku, Afif yang dirindui selalu.

Hari ini, 10 Muharram adalah Hari asyura. Alhamdulilah Mama masih berkesempatan mengerjakan beberapa amalan sunat yang digalakkan pada hari ini.

Seawal pagi Mama bangun untuk bersahur. Abah pun bangun juga, tapi untuk meminum oatnya. Kasihan Abah. Pada kali ini dia tidak berupaya berpuasa sunat asyura lagi krana serangan gastritisnya. abah hanya mengerjakan mandi sunat, sollat sunat dan membaca Surah Al-ikhlas seribu kali. Setiap tahun, Abah akan berpesan pada Mama untuk mengerjakan puasa sunat Asyura. Pada kali ini Abah berpesan lain pula: “nanti, kalau abang dah tak ada, Ai jangan lupa puasa sunat asyura, tau. Doakan roh abang dicucuri rahmat, tau.” Mama sedih sekali mendengarnya. Sejak Abah diserang gastritis yang kronik, dia selalu mengingati mati. Banyak sekali dia berpesan Aitu dan ini pada Mama.

Afifku, sayang! Sakit rindu Mama kehilanganmu masih belum pulih lagi. Mana mungkin Mama menghadapi kehilangan Abah pula? Siapapun Abahmu, dia telah ditaddirkan sebagai jodoh Mama. Adalah menjadi tanggungjawab Mama untuk menyayanginya.

Sayang! Kau adalah saham Mama di akhirat. Mengenangkan itu Mama akan tenang. Kau akan datang membawa minuman dari Telaga Al-kauthar untuk Mama. Bahgianya ketika itu. InsyaAllah Mama tidak akan dahaga di Padang Mahsyar!

Sayang! Mama takut sekali memikirkan hari-hari tanpa Abah nanti. Abah bukan saja suami Mama. Abah juga adalah imam dan guru mengaji untuk Mamamu yang jahil ini. tapi, seandainya masanya telah tiba, tiada siapa dapat menundakannya. Bersamalah kita mendoakan kesejahteraannya. Berikut Mama lampirkan sekali fadhilat melakukan amalan sunat pada Hari Asyura sebagai rujukan Mama apabila Abah tiada nanti.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Friday/AdDin/20091218123122/Article/indexv_html

Friday, December 25, 2009

Tahniah sekolahku! SMPK Setapak.

25 Disember, 2009:
Selamat Hari Krismas.

Seeperti hari cuti yang lain, Kak ai menyiapkan segala urusannya,

dengan tidak sabar, terus mengadap komputer. Tiba-tiba, Kak Ai terpegun

dengan kiriman Email Abang Hashim dari Melaka. Email tersebut

sebenarnya adalah petikan dari akhbar yang berbunyi:

"PMR: Pelajar Cacat Penglihatan Dapat 7A

KUALA LUMPUR, 24 Dis (Bernama) -- Pencapaian cemerlang seorang pelajar
orang kurang upaya (OKU)) mendapat 7A dalam Penilaian Menengah Rendah
(PMR) mengejutkan pengetua Sekolah Menengah Pendidikan Khas Cacat
Penglihatan di Setapak di sini Khamis.

"Saya terkejut kerana inilah pertama kali pencapaian akademik pelajar
meningkat sehinggakan seorang pelajar istimewa tahun ini mendapat A
dalam semua mata pelajaran," kata pengetua sekolah berkenaan Che
Fatimah Che Abdullah

Hanson Ang Ping Ting berjaya mendapat 7A manakala dua yang lain, Tan
Ee Beng dan Mohammad Razlan Ibrahim Mukhtar, masing-masing mendapat
keputusan 6A.

Che Fatimah turut bergembira kerana 13 daripada keseluruhan 20 pelajar
sekolah tersebut yang mengambil PMR tahun ini mencatat kejayaan
cemerlang, sekaligus menaikkan pencapaian kecemerlangan sekolah itu
kepada 60 peratus berbanding 38.5 peratus pada tahun lepas.
Di Melaka, pelajar Muhammad Syarifuddin Abu Tahir dari Sekolah
Menengah Kebangsaan Ayer Molek di sini mungkin rabun jauh tetapi
terang hatinya dan hari ini tersenyum bangga apabila memperoleh
keputusan 7A dan 1C dalam PMR."

Tahniah Cikgu! Tahniah SMPK! Inilah hadiah krismas yang paling istimewa

sekali. Kak Ai terdiam, memuji keagungan tuhan. Alhamdulilah, akhirnya,

Allah telah menurunkan Qudrat dan iradatnya untuk menutup mulut-mulut

sumbang yang selama ini berkata: "Anak aku dahlah buta, nak dihantar ke

sekolah yang banyak cikgu buta, buat apa? Kecillah dunia budak tu!"

Panas telinga Kak Ai mendengar kata-kata itu hingga ke hari ini. Namun,

tidak dapat dinafikan, ramai sekali orang OKU penglihatan yang

cenderung merendahkan kebolehan rakan senasib. Mereka akui

kebijaksanaan beberapa orang guru OKU penglihatan, namun mereka tidak

sudi membenarkan anak-anak mereka ditunjuk-ajar oleh guru-guru

tersebut.

Zaman Kak Ai bersekolah, senarionya lain pula. Ramai sekali murid-murid

yang merasa sedih jika mereka tidak dipilih untuk menyertai program

sekolah percantuman. "Sekolah percantuman" adalah sekolah normal yang

membuka peluang untuk pelajar OKU penglihatan menyertai sekolahnya.

Masing-masing mempunyai alasan tersendiri untuk bersedih. ada yang

merasakan dirinya bernasib malang kerana terpaksa berkurung dengan

jumlah rakan yang terhad di sebuah sekolah cacat. Ada yang merasakan

peluang mereka untuk mendapat pencapaian dibantutkan. Ada pula yang

merasakan kerugian kerana tidak dapat berkepak di taman yang lebih

luas. Biar apapun alasan mereka, kesalnya hanya satu: "rugilah

bersekolah SMK Setapak!"
InsyaAllah, sejarah kali ini akan menukar persepsi mereka yang

memperlekehkan SMK/SMPK Setapak selama ini. "God's plan is always the

best." Begitulah kata-kata motivasi Dr. Fadilah Kamsah yang Kak Ai

pegang selama ini. Taddir tuhan menentukan bahawa SMK/SMPK akan

mencipta sejarah pencapaiannya setelah mempunyai beberapa orang guru

OKU penglihatan mengajar di sana.

Bilakah kali terakhir Kak Ai ke sana? 27 Jun, 2009. Kak Ai ada membuat

catatan. Hari itu hari terbuka SMK/SMPK. Kak Ai telah menerima jemputan

untuk ke sana. Segala peristiwa dan pandangan Kak ai terhadap sekolah

itu telah Kak Ai abadikan di dalam sebuah email yang akhirnya

merapatkan Kak Ai dengan kawan-kawan lama. Berikut, inilah catatan

ikhlas dari Kak Ai.


SMK,oh SMK. kini kau berubah wajah, rupanya. namamu kini pun telah
ditukar kepada SMPK.
Assalammualaikum! Sabtu, 27 June, 2009.
setelah menunaikan sollat subuh, Kak Ai menjerang air dan mengeluarkan
beberapa keping "salami", 2 biji epal dan sebiji buah naga untuk
membuat sarapan. sementara menanti kepulangan Merak dari kuliah subuh,
Kak ai mengadap komputer maka terbacalah email yang dikirimkan oleh
Rosmadi. "ini sekolah aku! sudah lebih 20 tahun aku tinggalkan. aku
mesti pergi." beberapa bulan yang lalu, sekolah ini telah menubuhkan
Kelab Alumni. Kak Ai yang telah mendaftarkan nama untuk menghadiri
mesyuarat agungnya, telah tidak mengotakan janji. dengar khabar, ada
juga yang mencadangkan Kak Ai menjadi setiausaha, apakan daya, Kak Ai
tiada. Tapi, kali ini, Kak Ai benar2 rasa dipanggil oleh sekolah itu.
secara kebetulan, Kak Ai memang berhajat untuk ke pejabat pos,
brickfields. bolehlah menaiki bas yang disediakan, dari sana.
lebih kurang setengah jam dari waktu yang dijanjikan, bas dari sekolah
itu pun sampai. tidak ramai yang menaikinya. lebih kurang 15 orang,
atau lebih sikit, agaknya. oleh kerana tempat duduk banyak yang
kosong, Kak Ai memilih untuk bersendiri sambil bermenung mengenangkan
kisah lama di SMK yang kini dipanggil SMPK."bas ni SMPK buat apa?"
tanya Kak Ai kepada Kak Ngah, salah seorang penganjur. "Buat hantar
budak2 intergrated programme." "bas? kita dulu pakai ven saja.
ramaikah budaknya?" "pedulilah, Kak Ai. kerajaan malaysia bagi bas.
ada aircon pulak, tu." jawab Kak Ngah yang beberapa tahun junior dari
Kak Ai. Nampaknya, dalam bas tu, Kak Ai lah yang paling senior.
apabila sampai ke destinasi yang dituju, bas diberhentikan, dan kami
semua turun. Kak ai terpinga-pinga. mati kutu. tidak tahu nak ke
hadapankah, belakangkah, kirikah, atau kanankah. laman sekolah
dirasakan begitu asing sekali. Maklumlah, sudah 20 tahun!
seperti yang lain, Kak Ai mengikut arah bunyi bising lalu sampai ke
gelanggang, medan hari terbuka diadakan. Bisingnya! suara pengerusi
majlis membingitkan telinga. sewaktu Kak ai bersekolah dahulu,
gelanggang itu adalah "skating ring" bagi mereka yang berkasut roda.
seronok juga berkasut roda. tapi, tidak lama sebelum Kak ai
meninggalkan sekolah, gelanggang itu telah dijadikan sebuah dewan
terbuka yang dilengkapi pentas. hari ini, Kak Ai tidak pasti,
bagaimanakah rupagelanggang yang terkini.
di gelanggang Kak Ai bertemu dengan Cikgu Jais, kawan kitalah.
di sekolah SMPK ini juga, terdapat beberapa orang guru yang cacat
penglihatan. Cikgu Jais membawa Kak Ai ke gerai kawan kita, rafi. "mi
jawa ada. lontong ada, kak." tegur sarimah, isteri rafi. Kak ai
memesan lontong, sambil bersembang dengan Sarimah, kerana sudah lama
tidak berjumpa. selepas itu, Cikgu Jais datang lagi bersama seorang
pelajar lelaki. "awak bawa kakak ni keliling sekolah. mana-manalah dia
nak pergi." pesan Cikgu Jais kepada pelajar itu. "ini, auntie. bukan
kakak. masa auntie tinggalkan sekolah ni, kamu belum lahir lagi." sapa
Kak ai. maka sejak dari saat itu, Ikhwan pun menjadi anak angkat Kak
Ai. Ikhwan adalah pelajar tingkatan 2. budaknya peramah, sangat sesuai
dengan mak angkatnya! Kak ai mengajak Ikhwan ke gerai barangan
berbulu. tak satu pun yang memikat hati Kak Ai. Kak ai mengajak Ikhwan
ke gerai handbag. di situ pun, Kak ai tak beli apa-apa. banyak juga
gerai yang disediakan, terutamanya makanan. selepas itu, Kak ai
mengikut saja ke mana yang dibawa oleh Ikhwan. Ikhwan membawa Kak ai
ke bilikkoperasi sekolah. wah! bilik koperasi dilengkapi aircon!
terdapat macam2 barangan yang dijual: selipar, kasut, cadar, tuala,
kerepek, milo, nescafe, aiskrim, makanan beku seperti fish burger,
hotdog pun ada. macam supermarket! sewaktu Kak Ai bersekolah dahulu,
kantin sekolah merupakan sebuah almari dan sebiji peti ais. di bilik
koperasi, Kak ai bertemu dengan Kak Yati, yang menjadi pelayan sewaktu
Kak Ai bersekolah dulu. Kak Ai dan Kak Yati berpelukan. kami sudah
lama tidak bertemu. disaat itu, terbayang segala kenangan lama sewaktu
bersekolah. "ini Nun. pelajar tahun 80-an. pandai, tapi nakal!" Kak
Yati memperkenalkan Kak Ai kepada Cikgu Anisah dan Cikgu Chua.
"pandai? taklah. tak masuk universiti pun." "memanglah tak masuk
universiti. kau gatal nak kahwin!" usik Kak Yati. agaknya, apakah yang
Kak Yati bayangkan sewaktu mengusik Kak ai, itu? mudah-mudahan Kak
Yati tidak terkenangkan peristiwa terserempak dengan Kak Ai bercium di
bilik darjah. gatal juga mulut nak menjawab. tapi, bila teringatkan
Ikhwan disisi, Kak ai jadi malu. sewaktu bersekolah dahulu, Kak yati
adalah salah seorang pelayan yang baik. banyak rahsia pelajar yang
disimpannya. tapi, tidak satu pun yang sampai ke pengetahuan warden.
suatu peristiwa yang kami tak mungkin lupakan ialah ketika
Thanggavelloo membalingkan tray makanan kerana mengamuk. Kak ai
sewaktu itu baru di tingkatan 1, tidak berapa pasti apa yang berlaku.
tapi, yang pasti, kawan2 kata Velloo tidak bersalah. akibat dari
perbuatan Velloo itu, dia dibuang asrama selama seminggu, agaknya.
kalau tak silap, velloo di tingkatan 5, ketika itu. kami merasa
kasihan kepada Velloo. Velloo adalah pelajar Sekolah St. John's
tetapi berasrama di SMPK. setiap hari, sewaktu dalam buangan, velloo
ke sekolah seperti biasa. dalam bisik-bisik, kami diberitahu, Velloo
tinggal di rumah ibu Kak Yati. Baiknya Kak Yati. di bilik koperasi tu,
Kak Ai berbelanja besar. hampir 40 rm! nasib baik Merak tak ikut sama.
kalau tak, tentu dia ketawakan Kak Ai berbelanja di koperasi. Kak Ai
membelek-belek apa-apa yang boleh dijadikan hadiah. susah juga nak
cari hadiah untuk lelaki. apatah lagi, lelaki itu suami orang! bukan
kita kenal sangat kesukaannya! Kak Ai berkenan dengan sebuah mug
bersama sudu melamine. sudu itu bolehlah Kak Ai gunakan untuk mengacau
herba. selama ini Kak Ai menggunakan sudu nibung yang dihadiahkan oleh
kekasih di hujung talian. "siapa yang selalu berbelanja di koperasi
ni, kak?" "cikgu. budak2." "mana budak2 ada duit nak beli macam2 ni?"
"eh, kau jangan tak tau! budak2 sekarang dapat elaun 150 rm sebulan?
bukan macam kau orang dulu?" Kak Ai baru teringat tentang elaun
pelajar OKU. bertuah anak2 sekarang. sewaktu Kak ai bersekolah dulu,
yuran asrama pun berhutang. kalau nak makan sedap, mengendeng dekat
Kak CTJ, inungkiran dan Christy. mereka anak sabah, ada pocket money,
15 rm sebulan. masa tu, harga mi, meehoon, nasi lemak, 30 sen
sepinggan. roti canai, 25 sen. air ais 5 sen. sekali-sekala rasa nak
pakai baju cantik, bosan dengan baju sendiri, pinjam baju Christy.
Heh, heh, heh, kenangan lamalah!
dari bilik koperasi, Kak Ai bersama Ikhwan ke Kelantan Delight. di
sini, Kak Ai bertemu dengan Cikgu dari Kelantan. gerainya menjual
budu, keropok, serunding, dan macam2 lagi produk kelantan. dalam tak
sedar Kak ai berbelanja 20 rm di gerai kelantan. sambal bilis,
sambal tempoyak, ikan masin pun Kak Ai beli! sewaktu berjalan dengan
Ikhwan, Kak Ai berhati-hati agar tidak terlalu jiwang bercerita
tentang kenangan lama. Kak ai tercari-cari juga tempat favourite
berasmara di asrama dulu. tempat2 strategik untuk bercumbu dan merayu!
kesan kenangan sudah hilang. SMPK kini berwajah baru. ruang asrama pun
berhawa dingin. hadiah terakhir untuk Ikhwan ialah chicken wings,
setelah itu, Kak Ai minta ditinggalkan di bilik koperasi. di situ, Kak
Ai melepak bersama Rosmadi dan keluarga, cikgu Jais, Kak Ngah dan
beberapa orang lagi. bukan melepak kosong, weh! kami berbelanja lagi.
Cikgu Chua memasak nugget. entah berapa ringgit, Kak Ai makan, tak
pasti. makan macam tak boleh goreng nugget sendiri. begitulah keadaan
kami sehingga waktu pulang. sebelum menaiki bas, Kak Ai bertemu dengan
Ratu Olive bersama suami dan anaknya, Haikal. apa lagi, bisinglah bas
tu dengan riuh-rendah suara kami yang tak pernah habis merindu! rindu
kawan lamalah. rindu sekolahlah. rindu cikgu lamalah. entah apa lagi.
begitulah pengalaman Kak Ai di Hari Terbuka SMPK.

SMK/SMPK Setapak, kau tetap kusanjung. Biarpun kejayaanku tidak menggunung, namun aku yakin dengan keupayaanmu, dan akupasrah dengan keupayaanku.

Thursday, December 17, 2009

Tips: Membeli Telefon Bimbit

TIP MEMBELI TELEFON BIMBIT

handphone

Sebelum membeli:

list of 1 items
• Kenalpasti lokasi pembelian yang meyakinkan.
list end
list of 1 items
• Rancang perbelanjaan mengikut kemampuan.
list end
list of 1 items
• Mencari maklumat dan mengenalpasti ciri-ciri telefon bimbit yang diingini.
list end

Semasa membeli:

list of 8 items
1. Membuat tawar-menawar dan perbandingan harga terlebih dahulu.

2. Jangan memberitahu bulat-bulat anggaran bajet anda. Buat anggaran.

3. Fahami jaminan (warranty) yang diberi

list of 3 items nesting level 1
1. Jenis jaminan (jaminan kedai atau pengeluar)

2. Tempoh jaminan

3. Jaminan meliputi:LCD, Speaker, Software, Bateri atau kesemua set lengkap

list end nesting level 1
4. Kenal pasti telefon tersebut samada set asli (original) / set AP

5. Pastikan telefon bimbit dapat berfungsi dengan baik.

6. Pastikan terdapat cop sirim, sticker ‘void', barcode dan tarikh dikilangkan.

7. Periksa nombor  E-MEI yang terdapat pada jurujual dan telefon adalah sama.

8. Jika anda berpuas hati, barulah anda membuat pembayaran.
list end

Dipetik dari:

www.smartconsumer.my/index.php?...membeli-telefon-bimbit...

Alfatihah Untuk Yang Pergi.

Kepangkuan anakku, Afif yang sering kurindu. Mama harap kau bahagia dalam dakapan bidadari yang mencukup kan susumu. Demi Allah yang menghidupkan dan mematikan makhluknya, kau dipinjamkan sebentar cuma. Tinggallah mama di sini, merindu dan terus merindu hingga ke akhir nanti.

Afif, sayang. Sejak dua bulan akhir ini, beberapa orang ayahnda kawan Mama telah kembali ke rahmatulah. Peristiwa bermula pada oktober 12, dengan pemergian ayahnda kawan mama, Kak Azlin. Walaupun yang pergi itu ialah ayahnda Kak Azlin, mama turut merasa sedihnya. Apa tidaknya, ayahnda Kak Azlin adalah seorang yang baik hati, tapi sayang hatinya tidak terbuka untuk memeluk islam seperti Kak azlin.

Lebih kurang 10 hari selepas pemergian ayahnda Kak Azlin, seorang lagi kawan mama kehilangan ayahndanya. Kawan mama yang ini bernama, Kak Siew Lee. Nasib baik Kak Siew Lee cukup wang untuk terbang ke Sabah, menghadiri pengkebumian ayahndanya. Kak Siew Lee dan ayahndanya tidaklah berugama islam, namun, mama tetap bersimpati sebagai seorang insan. Mama dapat rasakan kasih-sayang ayahnda Kak siew Lee kepadanya. Sewaktu kami sama-sama bersekolah di Sekolah Rendah Princess Elizabeth, Johore Bahru, ayahnda Kak Siew Lee telah membelikan sebuah mini compo untuknya. Untuk pengetahuanmu, mini compo adalah alat hiburan mewah di tahun 70-an! Dan apabila Kak Siew Lee menjejakkan kakinya di menara gading, ayahndanya telah menghadiahkannya sebuah computer. Pada zaman itu, computer adalah keperluan mewah yang sememangnya mahal. Begitulah lebih kurang yang dapat Mama nilaikan secara kasar kasih-sayang ayahnda Kak Siew Lee kepadanya.

Anakku, lambakkan harta bukanlah ukuran kasih-sayang. Mama hanya menilai secara rambang. Sebenarnya, Mama pernah bersua dengan ayahnda Kak Siew Lee di pejabat SBM, brickfields, beberapa tahun yang lalu. Pada pendapat Mama, dia seorang tua yang sangat penyayang. Entah berapalah umurnya, Mama kurang periksa. Yang pasti, Kak Siew Lee akan bersara pada tahun hadapan.

Tidak berapa lama selepas itu pula, seorang lagi kawan Mama menerima nasib yang sama. Ayahnda Kak Ros menderita cancer. Itulah yang Mama fahamkan dari tulisan ‘text mood’ pada ‘skype’ Kak Ros. Beberapa hari selepas itu, Mama mendapat berita bahawa ayahnda Kak ros telahpun kembali ke rahmatullah. Mudah-mudahan rohnya dicucuri rahmat.

Semalam, 15 Disember, menambahkan satu lagi hari sedih di dalam diary Abang Joe. Kini giliran ayahndanya pula dijemput mengadap penciptanya. Syukurlah, ayahnda Abang Joe berpeluang menunaikan haji sebelum menemui ajalnya. Tidak seperti Kak Azlin, Kak Siew Lee dan Kak Ros, yang adalah kawan sekolah Mama, Abang Joe adalah kenalan cyber Mama. Mama hanya berkesempatan menemuinya sebanyak 3 kali, dan mungkin tidak akan ketemu lagi kerana Abang Joe tinggal jauh di Bumi Kenyalang. Dalam email-email Abang Jo yang sebelumnya, tidak pernah dia menceritakan tentang penderitaan ayahndanya. Ajal dan maut adalah ketentuan dari ilahi. Tentu Abang Joe terkejut menerima berita kematian itu. Betapa berat mata memandang, sudah pasti lebih berat lagi bahu yang memikul!

Dan pada 13 Disember yang lalu, adik kepada salah seorang kawan Mama bernama Cikgu Saifuddin telah meninggal dunia dalam keadaan yang amat menyayat hati. Adik Cikgu Saifuddin ialah seorang driver teksi. Dia disamun, dibelasah lalu disumbat ke dalam bonet teksinya. 2 buah motor telah mengekori teksi tersebut kerana ternampak tangan terkeluar dari bonet. Mereka menghubungi polis, tapi belum sempat polis tiba, Khairul telah berjaya meloloskan dirinya dari bonet teksi lalu terjun dan menemui ajalnya di situ juga. Kasihan ibu tiri Cikgu Saifuddin. Dia di dalam keadaan stroke sewaktu menerima berita kematiannya. Berita tentang nasib malang Khairul ini telah dilaporkan di dalam akhbar http://mstar.com.my/berita/jenayah/cerita.asp?file=/2009/12/14/...

Dan kisah yang menyayat hati ini juga banyak diabadikan di dalam beberapa blog

: http://twitter.com/mstaronline/status/6646334591 http://www.facebook.com/note.php?note_id=201128624237http://best1of4.wordpress.com/2009/12/14/

Untuk pengetahuanmu, dalam tahun 2009 ini, seramai 38 orang rakan Mama yang OKU penglihatan telah meninggal dunia. Ada juga yang kurang ajar membuat lawak jahat seperti: “Bas ke batu 2 ada lagi 2 tempat kosong! Bersiaplah untuk ke sana!” Biarpun lawak itu berupa peringatan, Mama tidak tahan telinga mendengarnya.

Di saat bersimpati dengan kesedihan kawan-kawan, Mama mula terkenangkan ayah, ibu yang jauh di Kelantan. Sudah lama Mama tidak menemui mereka. Tanpa disedari, Mama terus menghantar SMS kepada Adik Noor yang berada di kampong. Jawapan yang diterima biasa saja, tapi cukup untuk menitikkan air mata pembaca.

“ayah demam. Dia ingat Akak. Akak dah lama tak balik. Akak marah pada sesiapakah?”

Ya! Mama ingat lagi. Kali terakhir Mama bertemu dengan ayah pada 2 tahun lepas ketika dia menghantar Adik Ijah ke kolej di KL. Ayah bertamu di rumah ini untuk beberapa hari. Kali terakhir Mama bertemu ibu pula pada 3 tahun yang lalu. Ibu datang ketika Mama melahirkan kamu. Tapi sayang! Ibu terlewat untuk melihat cucu comilnya. Yang tinggal hanyalah gambar di handphone Adik Noor. Soal balik kampong adalah dilemma besar di hati Mamamu. Hati Mama berperang di antara kasih dan kewajipan. Oleh itu Mama mengenepikan perasaan sendiri, dengan berqiblatkan islam. Selaku seorang isteri solehah, syurganya terletak di telapak kaki suami. Setelah 13 tahun mendirikan rumah-tangga bersama, Abah masih tidak dapat menyesuaikan dirinya dengan keluarga dan kampong Mama. Sepanjang tempoh itu, abah ke kampong Mama Cuma 2 kali. Pertama untuk menikah. Dan pada kali ke-dua, ketika Abang Asyid terpaksa menjalani pembedahan di hospital USM Kubang Kerian, beberapa tahun yang lalu. Untuk pengetahuanmu, Abang Asyid adalah abang sebapa denganmu.

Walaupun Mama dibenarkan untuk kembali ke kampong sendirian, tapi Mama menyedari kesusahan Abah yang ditinggalkan. Abah tidak sihat, dan tidak boleh makan sembarangan. Untuk pengetahuanmu, sejak beberapa bulan yang lalu, Abah telah mengidap gastritis yang kronik akibat alahan pada ubat darah tingginya. Walaupun ubat itu telah ditukar, namun kesannya masih belum pulih lagi. Abah terpaksa makan sebelum asid di dalam perutnya membuak. Seandai pantang itu dilanggar, Abah akan muntah-muntah dan hilang selera. Dikeranakan penyakit Abah yang baru ini, pantang-larang makanan terhadap Abah mula bertambah. Abah terpaksa mengelakkan makanan berminyak dan garam kerana darah tinggi. Abah juga terpaksa menghindari makanan bergula kerana diabetic. Abah terpaksa melupakan laut kerana ghaot. Dan pada kali ini, Abah terpaksa menghindari makanan pedas dan masam kerana gastritisnya. Berat sungguh penderitaan Abah dan Mama seikhlas hati amat bersimpati dengannya. Abah bukan saja terpaksa berpisah dengan roti canai kesayangannya, Abah juga hilang ceria terhadap makanan. Dan yang amat menyedihkan lagi, Abah tidak lagi berupaya mengerjakan puasa sunatnya kerana gastritis! Di atas kesedaran itu, Mama rela memasakkan makanan Abah untuk sepeninggalan Mama berkerja.

Afif! Perjalanan dari KL ke Kelantan menggunakan bas mengambil masa 9 jam sehala. Walaupun perjalanan menggunakan kapal terbang tidaklah sebegitu lama, tapi, harga tambang kenderaan dari lapangan terbang Pengkalan Chepa ke Bachuk menyamai tambang bas separuh harga dari Kelantan ke KL. Afif! Mama rindukan ayah. Tapi Mama tidak mahu menyesal sekiranya apa-apa terjadi pada Abah! Inilah dilemma yang menghantui Mama selama ini.

Tuesday, December 15, 2009

Airmata Kehidupan

"Suatu ketika, seorang anak bertanya kepada ibunya, “Ibu, mengapa ibu menangis?”
Ibunya menjawab, “Sebab ibu adalah perempuan, nak.” “Saya tak mengerti ibu,” kata si anak. Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. “Nak, kau memang tak akan mengerti…”

Kemudian si anak bertanya kepada ayahnya. “Ayah, mengapa ibu menangis?” “Ibumu menangis tanpa sebab yang jelas,” sang ayah menjawab. “Semua perempuan memang sering menangis tanpa alasan.”

Si anak membesar menjadi remaja, dan dia tetap terus bertanya-tanya, mengapa perempuan menangis? Hingga pada suatu malam, ia bermimpi dan bertanya kepada Tuhan, “Ya Allah, mengapa perempuan mudah menangis?” Dalam mimpinya ia merasa seolah mendengar jawapannya:

“Saat Ku ciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi sangat utama. Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.

“Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan bayi dari rahimnya, walau kerap berulangkali menerima cerca dari si bayi itu apabila ia telah membesar.

“Kuberikan keperkasaan yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah saat semua orang sudah putus asa.

“Ku berikan kesabaran jiwa untuk merawat keluarganya walau dia sendiri letih, walau sakit, walau penat, tanpa berkeluh kesah.

“Kuberikan wanita perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya dalam kondisi dan situasi apapun. Walau acapkali anak-anaknya itu melukai perasaan dan hatinya. Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada anak-anak yang mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didekap dengan lembut olehnya.

“Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya melalui masa-masa sulit dan menjadi pelindung baginya. Sebab bukannya tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak.

“Kuberikan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyedarkan bahwa suami yang baik adalah yang tak pernah melukai isterinya. Walau seringkali pula kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar, saling melengkapi dan saling menyayangi.

“Dan akhirnya, Kuberikan ia air mata, agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus kepada wanita, agar dapat ia gunakan bila masa pun ia inginkan. Ini bukan kelemahan bagi wanita, kerana sebenarnya air mata ini adalah
“air mata kehidupan.”

SAYANGI LAH WANITA YANG BERADA DISISI ANDA..

Adakala

Entah kenapa jemari ini bagai merintih. Merintih dalam lautan. Lautan yang tidak berpenghujung bukan??? Terhasillah...






Adakala...
Dia datang bawa khabar gumbira,
lantas ceria,
hilang duka,
walau hanya sementara.


Adakala...
Dia hadir bawa cerita penuh luka,
meratap hiba dalam rasa,
rataplah jiwa... rataplah!!!,
moga bisa menghentikan sebak di dada.


Adakala...
Dia tak kunjung tiba,
walau di balik purnama,
ku intai,
namun tiada,
sepi sendiri,
rindu menyapa dalam penantian.


Adakala...
Dia menjelma tanpa rupa tanpa suara,
sepi,
di hijab cahaya,
tampak kelam,
bagai hanya bayang semalam..

Mungkin Aku Merindumu.

Mungkin aku merindumu
Diposkan oleh Erwin Arianto di Rabu, April 08, 2009
Sebuah pertanyaan selalu menyeruak di hati,
Ketika dada masih bergetar,
Ketika Sebersit lamunan tentang mu datang,
mengapa masih ada bayangan indah waktu lalu.

Mungkin aku merindumu,
Merindu indah bola matamu,
Merindu rambut itu yang jatuh bergerai dikeningmu,
merindu cerita-ceritamu tentang kita dan cinta.

Oh, Mengapa masih terus ada,
mengapa tak pernah sirna,
Semua makin membuat ku terlena,
dalam buaian impian semata.

mengapa mesti ada butiran air mata,
Saat namamu kembali hadir,
saat kueja namamu dalam suara tak terdengar,
Walau ku sadar kita tak akan pernah bersatu.

Tidakkah waktu bisa membantu melupa,
Ataukah aku harus terus terjaga dalam mimpi lalu,
Biar waktu itu menjadi sebuah kenangan semata,
Biar kucumbui cinta dan indahmu dalam sebuah cerita..

Monday, December 7, 2009

5 Disember, 2009

5 Disember, 2009,
kadatanganmu kutunggu bersama segunung rindu yang sarat.
mudah-mudahan hadirmu, mengorak ruang agar rinduku terubat.
Nota:
1. Mesyuarat agung Luarbiasa SBM. 2 buah Bas dari cawangan KL/Selangor akan berlepas ke ipoh pada jam 9.30 pagi. 2 orang bukan ahli dan 2 orang ahli cawangan Sarawak akan menyertai rombongan tersebut.

2. Sure heboh di Bukit Jalil. kalau ada kawan best juga. tapi semuanya pilih untuk ke Ipoh, boleh jumpa kawan-kawan jauh. tanya sama hati: "adakah orang jauh yang Kak Ai rindukan?" jawapan hanyalah airmata. perasaan adalah rahsia.

3. Hari OKU Peringkat Kebangsaan di MAB. Menerima jemputan untuk menyertai pamiran ICT. adakah orang yang akan menyaksikan pamiran itu? OKU penglihatan, semuanya ke Ipoh. yang OK pulak, tentu sekali ke Sure Heboh! seperti yang didugalah, pamiran itu nanti, tentu dilawati oleh hantu! Di sana tentu ada Atok. sudah lama tak berbalas puisi dengan atok. Masihkah atok kenal diri ini?


4. Kak Anne akan tiba dari KK hari ini. Woo! bestnya jumpa Kak anne! bolehlah bluetooth ringtone banyak-banyak!


Jam 7.20 pagi: seperti selalu, waktu sebegitu adalah terlalu awal untuk Merak meninggalkan mesjid. tentunya pada waktu ini, Merak sedang khusyuk menghadiri kuliah subuh di mesjid al-muqarabbin yang berhampiran. jadual Kak ai telah pun dimaklumkan beberapa hari yang lalu. setelah menyiapkan susu, oat dan sandwich, Kak ai harus bergegas pergi. maklumlah, transport kurang efisyen di hujung minggu. selesai saja SMS pertama untuk Merak ditulis: "No hand kiss. no goodbye kiss. i leave you in peace. assalammualaikum!" Kak ai membaca doa meninggalkan rumah sambil mengunci pintu.

Di stesen LRT, Kak Ai dikejutkan dengan berita gembira: "hari ini Rapid KL bagi tambang percuma untuk OKU bersama seorang pengiring, sepanjang hari." di dalam train, Kak ai tak cukup jari nak SMS kaum kerabat dengan berita itu. di stesen monorail pun, Kak Ai menerima kejutan lagi. berita yang sama. "Monorail beri tambang percuma untuk OKU dan seorang pengiring sepanjang hari." sekali lagi, Kak ai tak cukup jari untuk SMS kaum kerabat. tambang percuma itu telah diconvert ke bayaran SMS kepada kaum kerabat. di dalam monorail, Kak ai disapa oleh seorang wanita tak dikenali yang berkebetulan ingin ke MAB. Namanya Khairun Nisa, seorang juru bahasa OKU pendengaran. Kak Ai menjemputnya ke kafeteria untuk menikmati sarapan percuma tajaan JKM. menu terhidang ialah meehoon goreng berlaukkan ayam goreng, teh/kopi.

Jam 8.50 pagi: "Romie! you are the only one, not at the booth. where are you? the minister will arive at 9.30, arent you aware of that?" suara Mr. Yam di hujung talian.

"I will join you soon. but, I cannot find my way out. I am still having breakfast." Kak Ai buka buku temberang. hatinya sedikit cuak untuk membuat pamiran kepada hantu pada pagi hari. apatah lagi, apabila Khairun Nisah memberitahunya, bahawa "datuk Seri's arrival will be at 10.00 bukannya jam 9.30 seperti yang ditulis.

"hi! look! who is here? Hantu AGM, but is not attending AGM. What happened, girl?" Kak ai disapa dari belakang. Kak Ai pasti, hanya seorang manusia sahaja yang memanggilnya, "girl" di dalam dunia ini. di antara mereka, sudah pasti pernah ujud hubungan intim.

"Not Hantu AGM lah. Artist AGM, or AGM celebrity. remember, she used to capture the hall with her long list of 'why's?" sambung kawannya, lelaki pertama yang pernah membancuhkan kopi untuk Kak Ai. kenangan menghadiri workshop anjuran asia Pacific Blind Union, di Hotel Grand Continental, 20 tahun dahulu singgah sejenak.

"capture the hall? my goodness! well, AGM and SBM is long gone. i have no inspirations, their. my heart and spirit is here. with the 2 guys, whom i ever loved before." Kak ai menipu lalu berlalu mencari tempat duduk yang jauh ke dalam.
Hari ini adalah sambutan Hari OKU peringkat kebangsaan yang ke 16. tema sambutan pada tahun ini ialah: ‘PENDAYAUPAYAAN OKU KEARAH PEMBANGUNAN POTENSI DIRI’. Juru acara majlis perasmian ialah: Abang amin, seorang OKU penglihatan bersama Puan Hamidah, seorang cacat anggota berkerusi roda. Kak ai kenal Hamidah. mereka saling berganti katil ketika bersalin di PPUM, 3 tahun yang lalu. Juru-acara sebenar ialah Rasz adibah, tapi sayang beliau kemalangan kerana terjatuh. maka Hamidah menggantikannya.



Jam 10.20 pagi: ketibaan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, bersama Timbalan Menterinya, Datuk Paduka Chew Mei Fun dan Ketua Pengarah Kebajikan Masyarakat, Datuk Meme Zainal Rashid.

Acara bermula dengan bacaan doa oleh Fadzlin Hiezrie. dan diikuti dengan ucapan oleh datuk Meme Zainal rashid. suara datuk Meme agak perlahan. bukan salah PA system. datuk Meme tidak pandai melepaskan suaranya. begitulah pendapat Kak Ai yang telah menghadiri beberapa kursus 'toesmaster' dan 'public speaking'.
kemudian diikuti pula oleh ucapan perasmian oleh: Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil. antara lain ucapannya ialah:

1. Brickfields dipilih sebagai tapak sambutan Hari OKU peringkat kebangsaan ke 16 kerana: MAB, Wisma Harapan dan Persatuan Orang Pekak terletak di sana.

2. kabinet meluluskan 2 lagi kategori OKU: pertuturan dan mental.

3. kerajaan melalui Bajet 2010 memperuntukkan RM224 juta membantu OKU melaksanakan program pemulihan dalam komuniti dan menaik taraf empat buah institusi Taman Sinar Harapan di negara ini.

4. memberi sumbangan sebanyak rm20000 kepada MAB kerana sanggup menjadi tuan rumah sambutan hari OKU peringkat kebangsaan yang ke 16.

Acara seterusnya ialah persembahan.
majlis dimulakan dengan nyanyian dari adik Foo Hooi Yuen, seorang Downsyndrome bersama lagunya: "the moon represents my heart". acara seterusnya ialah tarian dari OKU pendengaran. di belakang terdengar disis-disis orang yang kehairanan melihat orang pekak yang boleh menari beriringan musik. artis seterusnya ialah benar-benar artis. Farah dari AF2. Farah menyanyi sambil menjemput para hadhirin menari bersamanya di atas pentas. ramai juga budak downsyndrome yang mengiringinya. dalam kebisingan lonjak tempik Farah, HP Kak Ai berdering nyaring.

"ai! kalau tak ada apa-apa awak balik cepat!" salam Merak di hujung talian. hati Kak ai berdebar kencang.

"breakfast ada dalam microwave, bang. your lunch---" Kak ai ketakutan, suaranya terputus-putus. tak cukupkah makanan yang ditinggalkan?

"bukan itulah. ini kucing punya hal! habis rak kasut terbalik. kasut awak yang berdozen tu bersepah! tingkap pecah!---"

"fitnah! kucing tak larat terbalikkkan rak kasut! kucing tak boleh pecahkan tingkap! be more realistic and sensible, please!" Kak ai seperti biasa akan mempertahankan kucingnya.

"bukan kucing yang buat! awak balik cepat! siapa nak kemas kasut-kasut awak, nih? kaca-kaca pecah bertaburan, nih?"

"keep cool, bang. take a deep breath and relax. majlis baru bermula. i cannot leave, just yet." Kak ai memohon simpati dari suaminya yang OKU kasihan. panas telinganya mendengar suara Merak sampai ke dada. Kak ai sedih mengenangkan untung nasibnya. entah lagu apa yang dinyanyikan Farah, tak sempat dicatitkan oleh Kak Ai. artis seterusnya ialah: Fazli Zainal bersama lagunya: hidup ini. lagu itu sungguh mengasyikkan. setelah itu hadirin dihiburkan dengan nyanyian Khairul azmi bersama lagu: gemuruh dengan diiringi petikkan gitar oleh ahmad Zaki. mereka berdua adalah OKU penglihatan. pada pendapat Kak ai, Khairul Azmi sememangnya berbakat besar. memang tepat sekali, bakatnya dipertontonkan kepada VIP.

acara kemuncak yang ditunggu Kak ai akhirnya tiba.
Anugerah OKU cemerlang sebanyak 4 kategori.

1. kategori OKU penglihatan:
mr. Godfrey Ooi Goat See, berusia 61 tahun. sanggup meninggalkan profession guru untuk berkhidmat kepada rakan senasib. 30 tahun bersama NGO. Godfrey memberi sedikit ucapan pendek. catitan Kak ai diganggu oleh budak lembam yang sibuk menekan Braile N Speak. yang Kak ai ingat hanyalah: "its not what you have. its what you do with what you have that really matters."

2. kategori OKU pendengaran:
En. Razali Ramli, seorang tokoh korporat dari Kelantan. memiliki Sharikat R&A Jasa Trading dan menggajikan 8 orang OKU pendengaran berkerja dibawahnya. seperti Godfrey, En. Razali pun memberi ucapan. rakan OKU penglihatan ketawa mendengarkan suara Razali yang agak merdu persis wanita. Kak ai ketawa kerana mengenali suara Khairun Nisah. takkanlah En. Razali yang berucap. tentulah juru terjemahnya!

3. kategori OKU fizikal:
Datuk Zaharul Lail Awang Latiff. memiliki 2 buah kedai baikpulih kereta dan menggajikan 7 orang OKU fizikal berkhidmat dengannya. Datuk Zaharul memulakan ucapan terimakasihnya dengan ayat yang menyentuh perasaan Kak Ai. "saya anak welfare. sejak dilahirkan lagi, saya sudah jadi anak welfare. kalau bukan kerana menjadi anak welfare, tentu saya tidak akan berdiri di sini." bunyinya ikhlas dan merendah diri.


4. kategori masalah pembelajaran:
En. Johari Jamali, seorang penceramah aktif. entah apa pencapaiannya di peringkat United Voice asia Pacific Centre dan asian Project Developement & Disability, Kak Ai tak pasti. catitan Kak Ai diganggu dengan lebih berani oleh anak yang senasib dengan En. Johari Jamali. Kak ai menangkap tangan gemuk anak itu yang dengan senang hati naik ke atas riba dan terus memeluk Braile N Speak, bagaikan mainan baru. anak itu bernama Ali, bermasalah pembelajaran. ali berumur 6 tahun, namun keupayaan mentalnya hanyalah di tahap budak berumur 2 tahun. hati Kak Ai sayu, sambil menggosok dan meniup ubun-ubun anak itu, Kak Ai berdoa untuk kesejahteraannya. akhirnya ali dengan sukarela memulangkan Braile N Speak dan meninggalkan pangkuan Kak Ai setelah seronok dengan note-note kertas plastik yang diberikan oleh Chik ai dan Chik Mastura. Kak Ai sebenarnya terpegun mendengar ucapan terima kasih dari en. Johari Jamali. struktur ayatnya tersusun kemas. gayanya professional. ya tuhan! sesungguhnya aku lebih lembam dari dia! seandainya 'lembam' dibahagikan kepada 2 kategori seperti penglihatan iaitu 'totally' dan 'partially', dan En. Johari melebihi ke-dua-dua kategori itu! dia sungguh istimewa! dia adalah ciptaan Allah yang sungguh unik dengan kecacatannya!


5. anugerah khas untuk sharikat.
Sharikat berkenaan yang terpilih ialah Giant Capital Retail Holdings BHD. Sijil penghargaan juga turut diberikan oleh kerajaan Jepun melalui JAIKA Malaysia dan disampaikan oleh En. Masatoshi Takahashi. Maaf, catatan Kak Ai kurang lengkap, kerana ali masih di atas riba.

majlis perasmian ditutup dengan nyanyian dari Jacquelin Victor, bersama lagunya, "mercy" dan "satu Malaysia."

Jam 12.20 tengah hari:
"Mr. Yam! is my seat still available? can i come, now?" Kak Ai tanpa rasa bersalah menelefon pengerusinya.

"please, come. Zubaidah will watch out for you at the gate." Zubaidah? Kak Ai menjadi excited mendengar nama itu. sambutan Hari OKU pada kali ini diraikan secara karnival yang disertai oleh 40 buah gerai pamiran/jualan. setiap pengunnjung diwaktu perasmian diberi topi tebal bertulis "JKM" Dan para peserta diberi beg cenderamata, kecuali peserta MAB. Masalah biasa, ini sudah pasti sebab pegawai MAB terlupa mendaftarkan pesertanya macam tahun-tahun yang lalu. mujurlah peserta MAB masih tidak dilupakan untuk mendapatkan T-shirt yang berkualiti itu.

Zu memeluk Kak Ai dari belakang. kami berdua dari species yang senang mesra. itulah istimewanya orang tembam, dik. mereka selalunya romantis, senang mesra, mudah terasa dan kuat cemburu. bukan Kak Ai kata, tau! pakar psikologi yang kata. dan kita bertuah tergolong di dalamnya.

"Kak Romie! mana aci. kawan sebelah ada makanan." beritahu Zu kepada Kak Ai.

"sekarang memang boleh makan, tapi kafeteria penuh." Kak Ai memberitahu. Kak ai mendekati ramalik, pengusaha bakul yang sedang makan makanan dari kafeteria yang diseludup keluar oleh anaknya, Baqir. anak Ramalik sememangnya bijak, tahu membuat decission sendiri dengan menggunakan quickthinking. Kak Ai maklum benar hal ini setelah beberapa tahun menghadiri pamiran bersama Ramalik.

Jam 1.10 tengah hari: Datuk Seri Syarizad berkunjung ke booth MAB. Atuk Endcem mempamirkan JAWS dengan mendemokan email kiriman Sawang dari Oku_Boleh. Datuk Seri tidak fokus. beliau sibuk bertanyakan Major Adzahari kepada En. George Thomas. Siapakah Major Adzahari itu? pencapaiannya sungguh istimewa. dia dikagumi oleh orang yang belum mengenalinya! Kak ai tersenyum kerana mendapat assignment baru. Major adzahari mesti dijejaki!

Setelah Datuk Seri meninggalkan booth ICT, ATUK dan Mr. Yam dengan ditemani oleh Mrs. Yam dan Zu berhenti rihat untuk menikmati makan tengah hari. tinggallah Kak Ai bersama Manoharan dan Fadzlin. Kak Ai teringin sekali mendemokan Braile N Speak kepada Manoharran, tapi sayang, keadaan terlalu bising. dalam hati Kak ai berdoa, agar jangan sesiapa datang ke booth kami. Kak Ai bermasalah mendengar screen reader di dalam suasana bising! Untuk pengetahuan semua, di tapak pamiran itu juga terdapat gerai yang mempunyai booth berserta DJ yang menghuruharakan bunyi gadget OKU penglihatan. Kak ai makan bersama Manoharran dan Maniam dan seterusnya ditemani oleh Ranee.

Setelah makan, Kak Ai kembali semula ke booth, yang keadaannya tetap bising. tiba-tiba Kak ai disapa oleh Farah, anak Rahim yang sedang berjalan bersama Nani dan anak lembamnya, Atiqah. dengan tak malu, Kak ai mengikuti rombongan mereka dengan berkata kepada Nani: "akak nak raba-raba barang-barang kraf orang cacat lain." di atas permintaan itu, Nani membawa Kak ai ke booth budak lembam atau kerdil, tak pastilah, dari Melaka. Kak ai seronok sekali meraba barang-barang kraf mereka. barang-barang crochet dan knitting, Kak Ai tahu membuatnya sendiri. cuma mengopy idea sajalah. Kak ai tertarik sekali dengan produk kraf yang dibuat dari gulungan kertas majalah. untuk seni jenis ini, Kak Ai hanya tahu membuat bakul sahaja. tetapi, mereka sungguh kreatif. mereka boleh menganyam hiasan kecil berbentuk ikan, cili, bakul dan bermacam-macam lagi yang disangkutkan kepada keychain! tanpa berfikir panjang, Kak Ai membeli kesemua bentuk yang ada, dengan warna mengikut citarasa Nani. mereka juga berupaya membuat bouquet bunga dengan menggunakan gulungan kertas majalah. harganya tidak mahal. cuma rm70, tapi terlalu clumsy untuk naik train. jadi, Kak ai cuma mengambil nombor telefonnya. bouquet bunga kertas! suatu hari nanti, kau mesti kumiliki. Kak Ai berazam. seterusnya Kak ai tertarik dengan keychain yang diperbuat dari karangan jalinan getah pengikat rambut berbentuk cartoon. Kak ai membeli 2 biji teddybear dan Doraemon. hingga ke saat ini, Kak ai masih tidak berjaya membongkar rahsia penjalinannya! Masyaa Allah! kemudian Kak Ai membeli mitten pengangkat periok panas. kraf ini pasti disukai oleh kesemua tukang masak OKU penglihatan! di gerai seterusnya, Kak ai memborong produk kraf manik dari Sarawak. manik semamangnya kegemaran Kak Ai, dan Kak ai juga tahu menjalinnya. tapi, kraf mereka sungguh istimewa. selama ini, Kak ai hanya tahu menjahit bekas tisu, beg, rantai berlapis, gelang atau bakul telur saja. tapi mereka, menganyam kerongsang berbentuk rama-rama dan pelbagai lagi. mereka juga menganyam patung-patung kecil berbentuk cicak, robot, ikan yang disangkutkan kepada keychain. seperti yang diduga, Kak ai terus jatuh hati dan membeli beberapa produk dengan alasan konon nak belajar membuatnya. tapi kau tahu, aku pun tahu. Kak Ai tidak akan sampai hati untuk merombak hatta sebiji manik pun, demi untuk mencari rahsianya. Kak Ai juga membeli sebuah kipas tangan yang sungguh istimewa. kipas ini diperbuat dari jalinan bulu ayam berwarna-warni dan jalinan manik sebagai bingkainya. Masyaa allah!
seterusnya, Kak ai menyerang booth yang membuat kraf dari dawai/wire. pembikinannya sungguh halus dan lembut. Kak Ai langsung tidak tahu menahu tentang seni jenis ini. Kak ai hanya tahu mengkaguminya. seterusnya Kak Ai membeli table runner dan penudung teko/tea port's cover yang diperbuat dari tali. Kak Ai takut mencongak billnya. mujurlah lokasi seterusnya ialah tangga monorail. Kak Ai dengan berat hati dan beg sarat bersama kraf tangan, menaiki monorail percuma. di rumah, berbagai agenda sedang menanti. almari kasut yang terbalik, tingkap ruang hadapan yang pecah, Merak yang forever marah, aduh! tolong! tolong! Kak Ai tak nak balik!

Saturday, December 5, 2009

Wanita dan Bantal.

Rahsia Perwatakan Wanita Melalui Bantal


Tahukah anda watak wanita dapat dikenali melalui cara mereka tidur menggunakan bantal ? Ini adalah kerana setiap wanita mempunyai cara dan posisi tidur yang berbeza-beza. Ada yang suka tidur tanpa bantal, ada yang suka memeluk bantal dan ada yang mempunyai tabiat meletakkan bantal di bawah kakinya. Inilah cara para pengkaji menilai sifat wanita berdasarkan cara memanfaatkan bantal:

Terdapat beberapa kategori dan perwatakan wanita:


1)Memeluk Bantal
Mereka yang suka memeluk bantal biasanya berjiwa seni. Mereka mempunyai penghargaan yang tinggi terhadap lukisan,muzik dan sastera. Perasaan mereka halus dan jiwa mereka romantik.Kadangkala ada yang boleh membaca peristiwa yang akan berlaku melalui mimpi. Mereka juga sangat prihatin terhadap kesusilaan dan kesopanan hidup.Wanita kategori ini juga cenderung untuk memiliki badan yang kurus.

2)Menggunakan Banyak Bantal
Mereka biasanya kurang keyakinan diri .Dalam kehidupan seharian mereka memerlukan banyak pendamping atau teman-teman yg dapat membantu mereka. Mereka jarang membuat keputusan sendiri, sebaliknya mendapatkan pandangan orang lain. Mereka sukar berdikari dan suka bergantung kepada orang lain.

3)Tidur Dengan Satu Bantal
Mereka bukan jenis mengada-ngada dan boleh menerima keadaan seadanya. Mereka juga membuat keputusan berdasarkan fikiran dan bukan nafsu semata-mata.

4)Meletakkan Bantal Di Bawah Kaki
Mereka mempunyai sifat kurang baik.Mereka jarang bergaul dengan orang ramai,malah kaku dalam pergaulan. Ini menyebabkkan mereka cenderung bersifat egois.Mereka juga gemar menempuh jalan pintas untuk mencapai cita2. Mereka tidak suka berusaha.

5)Tidur tanpa Bantal
Mereka memiliki sifat percaya diri yang sangat tinggi. Kadangkala sifat percaya diri ini akhirnya akan membawa kepada sifat ego. Terlalu over-confidence juga menyebabkan mereka selalu memandang rendah pada orang lain.

Tuesday, December 1, 2009

Rahsia Di Sebalik Baju T.

Rahsia di sebalik Baju T


Tahukah kamu bahawa lukisan pada baju T yang kamu pakai sehari-hari mengandungi pelbagai rahsia di sebaliknya? Pada kamu biasa atau untuk suka-suka. Tetapi bagi yang melihatnya, ia secara tidak langsung menterjemahkan imej atau peribadi sebenar kamu. Namun ini semua tidaklah seratus peratus betul. Kalau betul pun, anggaplah ia sebagai kebetulan sahaja.

Gambar Tempat-tempat Yang Menarik Dan Unik
Kamu gemar memakai baju T yang mengambarkan tempat-tempat yang menarik seperti menara KLCC, jambatan Pulau Pinang, Kuala Terengganu. Ini menunjukkan kamu sukakan kegiatan pengembaraan yang adventure. Di samping itu kamu juga diterjemahkan mempunyai peribadi yang berani dan tegas. Bersesuaian dengan kegemaran yang suka mengembara, kamu memang tidak suka mendiami sesuatu tempat dalam masa yang lama. Kamu juga seorang yang sangat aktif dan tidak boleh duduk diam.

Gambar Personaliti Yang Disanjungi Atau Kumpulan Rock
Sudah menjad perkara biasa bagi remaja memakai baju T dengan gambar personality atau artis popular sama ada dari dalam atau luar negara seperti Limp Bizkit,Nsync, XPDC dan sebagainya. Kamu digambarkan sebagai seorang yang suka bergaul bersama dengan golongan-golongan yang tertentu sahaja. Kamu juga tidak pernah gentar atau peduli apa orang lain fikir mengenai kamu. Kalau kamu gemar memakai baju T dengan gambar heavymetal, kamu merupakan seorang yang nakal dan degil. Kamu megah dengan sikap demikian. Kalau kamu suka gambar kumpulan baru yang popular, ia menggambarkan kamu sukakan sesuatu yang baru. Lain pula kalau kamu suka gambar personaliti yang terkenal menunjukkan kamu seorang yang sombong dan adakalanya bangga tidak menentu.

Gambar Iklan
Ini menggambarkan kamu seorang yang mudah mesra dan peramah. Dalam kehidupan seharian pula, kamu seorang yang terlalu cerewet dan behati-hati terutama dalam soal kewangan dan perbelanjaan. Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa kamu seorang yang kedekut. Dalam soal berfesyen, kamu merupakan seorang yang simple dan tidak suka warna-warna kilat yang gemerlapan. Jangan kecewa jika ada yang menterjemahkan kamu sebagai seorang yang ketinggalan zaman.

Gambar Logo Dan Lambang Perniagaan
Seseorang yang memakai baju yang mengandungi logo atau lambing perniagaan, kamu dianggap seorang yang angkuh atau suka menunjuk-nunjuk kepada orang lain dalam pelbagai hal. Kamu juga sangat mementingkan status dan sangat pemilih terutama dalam memilih rakan untuk bergaul. Namun tertanam juga sifat positif iaitu kamu juga sebenarnya sangat berbudi bahasa dan suka tolong menolong, tetapi sesama lingkungan kamu sahaja.

Gambar Kolej Atau Universiti
Jika kamu seorang pelajar di kolej tersebut, menunjukkan kamu benar-benar menghargai kolej kamu. Sesuailah sekiranya kamu menjadi pelajar kolej tersebut kerana ia menandakan kamu seorang yang sangat menghargai ilmu pengetahuan. Kamu juga sangat menghargai status dan taraf sosial.

Lukisan Tangan
Kamu digambarkan sebagai tergolong dalam masyarakat yang sangat mementingkan rumah dan keluarga. Kamu juga seorang yang sangat artistik, peramah dan suka mendapat perhatian. Malah kamu mempunyai citarasa yang tinggi dan tidak suka berahsia.

Gambar Dengan Warna Neon
Kamu sebenarnya ingin menjadi tumpuan. Kamu mahu masyarakat di sekeliling sentiasa mengambil berat tentang diri kamu. Individu yang gemar memakai baju T seperti ini digambarkan seorang yang banyak bercakap, periang, popular dan sentiasa mahu menjadi tumpuan. Rakan-rakan sekeliling kamu juga begitu memerlukan kamu. Tapi berhati-hati. Jangan sampai ada yang cuba mengambil kesempatan dari kamuTertulis Dengan Kata-kata Jenama Atau Kartun
Kamu digambarkan sebagai seorang yang murah hati dan sentiasa bersedia menolong mereka yang amat memerlukan. Kamu tidak pandai menyimpan rahsia dan sering bersikap terbuka. Kamu juga sangat menggemari dunia hiburan, sentiasa berusaha memberi kesenangan pada orang lain dan suka mengkaji kehidupan yang penuh kegembiraan. Dari segi pergaulan, kamu senang diajak bergurau dan berjenaka. Tak mudah ambil hati atau merajuk.

Kemeja T Yang Ketat ((gelenya!! Hehehe))
Jika kamu suka memakai kemeja T jenis ini, kamu digambarkan sebagai seorang yang sentiasa dahagakan pujian dari orang lain, seorang yang out-going dan sukakan kehidupan yang happy go lucky. Kamu jarang menunjukkan imej kamu yang sebenarnya. Walaupun demikian, dalam urusan kerja kamu lebih suka untuk melakukan dengan sempurna.Kemeja T Kamu Longgar Dan Koyak
Kamu benci sikap hipokrit. Kamu seorang yang emosional tetapi tidak terpengaruh pada sesiapa pun. Apa yang dilihat itu yang sebenarnya mementingkan keselesaan dan kesejahteraan dalam hidup kamu.

Baju T Kosong
Jika kamu sukakan kemeja T kosong tanpa sebarang gambar hiasan atau berwarna lembut, ia menunjukkan kamu suka bersendiri dan berahsia. Apa sahaja rahsia yang kamu terima, hanya kamu sahaja yang mengetahuinya. Walaupun demikian, sikap kamu sangat terbuka dan sentiasa menerima teguran dari sesiapa sahaja.