Total Pageviews

Ramai Yang Meminati: Anda bagaimana pula?

Pages

Kenalilah dunia ciptaan sahabat-sahabatku:

Salam segunung rindu untuk kekasih di hujung talian:

Kasih manusia sering bermusim, madah helahnya tiada bertepi;
Dengan harapan kubina impian,
kau sentuh runtuh tinggal kenangan.
Biarpun hatiku retak seribu,
kau tetap kukunci di dalam hatiku.

Love me but, leave me not,
Kiss me but, miss me not,
Hit me but, hate me not,
Remember me but, forget me not.

Teman!
Di taman ini aku menantimu bersama segunung rindu yang sarat. entahkan bila ketemu penawarnya. Aku kehilangan, yang tinggal hanyalah kerinduan.
Di sini, akumengukir syair di atas air, meniti buih mengejar pelangi. Beralaskan mimpi syahdu kelmarin, kini menjadi igauan siangku. rindu ini di manakah noktahnya? Cinta ini bilakah ajalnya?
Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang. seucap janji membuat kita percaya. sekecil luka akan membuat kita kecewa. tetapi, sebuah persahabatan akan selamanya bermakna."
rinduku padamu tak bisa pudar, kasihku padamu belum tercemar.

Apakah yang anda cari?

Monday, October 25, 2010

Percayakah Anda Pada Bomoh Ini?

Assalammualaikum!

Akhir-akhir ini, banyak sekali kes yang dirujukkan pada bomoh. Apa nak jadi dengan masyarakat kita hari ini? Apakah amalan bomoh sudah mula dikagumi?

 

GAMBAR yang bertarikh 16 Ogos lalu menunjukkan seorang bomoh yang dikenali sebagai Pak Su menjelaskan rawatan yang digunakannya untuk memulihkan penyakit di pinggir Kuala Lumpur.

KUALA LUMPUR – Pada siang hari, dia memeriksa e-mel pada telefon BlackBerry tetapi pada waktu malam Mazlan Hakim memusnahkan ‘hantu jahat’ dengan menggunakan al-Quran.

Mazlan merupakan salah seorang bomoh generasi baru di negara ini.

Seperti di kebanyakan kawasan di Asia, kepercayaan kuasa ghaib tersebar luas di Malaysia.

Namun, amalan itu mempunyai kelainan di negara yang didiami majoriti penduduk Islam yang mencampuri perkara ghaib yang dilarang Islam.

Mazlan merupakan salah seorang generasi baru bomoh yang berpendidikan tinggi, memasuki dunia moden dan menghalau hantu dan melakukan pemulihan dengan menggunakan peraturan Islam berbanding menggunakan pendekatan animisme atau teknik lain.

Dia yang berusia 56 tahun telah menjadi bomoh selama 30 tahun.

Mazlan tidak seperti rakan-rakan sejawatannya yang tidak Islamik yang menyatakan mereka menggunakan jin untuk menurut arahan.

Sebaliknya, dia menggunakan ayat-ayat al-Quran untuk memulihkan dan ‘memandu’ keluar hantu jahat.

Dengan memakai baju mendedahkan leher dan seluar berwarna coklat, Mazlan memeriksa e-mel di telefonnya.

Dia seperti seorang eksekutif perniagaan tetapi perbualannya mengenai perbuatan hariannya.

“Terdapat dua jenis jin, jin Islam dan bukan Islam,” katanya.

“Yang paling jahat ialah jin Islam semasa jin-jin lain keluar dari tubuh apabila saya membaca ayat-ayat dari al-Quran tetapi jin Islam kebal al-Quran menyebabkan saya perlu menggunakan kemampuan telekinetik untuk mengeluarkannya,” tambahnya.

Mazlan menyatakan, dia telah melihat makhluk ghaib sejak berusia 15 tahun.

Namun, selepas belajar dengan pakar-pakar agama, dia menajamkan kuasa mindanya dan menguasai teknik telekinetik.

Dia menunjukkan cara penggunaan teknik itu dengan menggerakkan bola ping pong.

Semasa dia menutup kedua-dua matanya dan mukanya berkerut memberikan tumpuan, sebiji bola ping pong di sebuah meja mula untuk bergetar sebelum bergerak secara perlahan ke arah bola lain.

< jQuery1287856943828="6">

“Ini bukannya satu muslihat, saya menggunakan minda saya untuk menangkap hantu yang merasuk manusia. Ini dan al-Quran memberikan kejayaan kepada saya,” katanya.

“Saya mempunyai hampir 100 peratus kejayaan dan ramai pelanggan saya telah dijauhkan daripada hantu atau sumpahan yang menimpa mereka,” tambahnya lagi.

Dakwaan seperti itu mungkin dianggap ganjil manakala pihak berkuasa agama di Malaysia terkenal dengan penguatkuasaan keras undang-undang moral dan kerohanian.

Bagaimanapaun, bomoh-bomoh Islam diberikan tolak ansur malah diluluskan sebagai salah satu alternatif kepada amalan ilmu hitam yang masih menjalankan urus niaga yang bercampur dengan jampi.

Majalah-majalah tempatan dipenuhi dengan iklan ubat pengasih dan air jiwa untuk menghentikan pasangan yang menyimpang dan masalah jiran.

Seorang penyelidik kuasa ghaib, Azizah Ariffin menyatakan penduduk Melayu telah lama mengamalkan seni ilmu hitam.

Menurutnya, pada asalnya, ilmu hitam itu berasal dari amalan animisme yang diperkukuhkan dengan kepercayaan Hindu sebelum kedatangan agama Islam di rantau ini.

“Ilmu hitam merupakan sebahagian daripada kehidupan penduduk Melayu selama berabad-abad dengan bomoh kampung masih mengamalkan kepercayaan animisme dan upacara agama terdahulu untuk memulihkan orang ramai,” katanya.

“Semasa kedatangan Islam, imam mengambil berat isu kerohanian penduduk.

“Hanya kebelakangan ini, ramai bomoh menggunakan ayat-ayat al-Quran untuk memulihkan orang ramai,” katanya.

Menurutnya, teknik lama seperti membakar kemenyan untuk memanggil jin dan berhubung dengan hantu serta membuat ubat-ubat ajaib kini sudah kurang menjadi pilihan.

“Bomoh-bomoh Islam menggunakan ayat-ayat al-Quran dan mereka tidak merosakkan tetapi membantu memulihkan penyakit serta memindahkan serangan ilmu hitam. Bomoh-bomoh yang tidak menggunakan ayat al-Quran yang menjadi kebimbangan kerana sebahagian sahaja yang melakukan amalan baik manakala yang lain adalah pengamal sebenar ilmu hitam dengan menggunakan amalan animisme,” tambahnya.

Seorang ulama terkenal, Mohammad Tamyes Abdul Wahid meminta kerajaan memperkenalkan undang-undang bagi menentang amalan penggunaan ilmu hitam yang menggunakan kemahiran mereka untuk tujuan jahat. – AFP

kredit : kosmo.com.my

MANDI...Abu Samah memandikan Ila kerana mendakwa jin yang berada dalam badannya enggan keluar meninggalkan badan.
MANDI…Abu Samah memandikan Ila kerana mendakwa jin yang berada dalam badannya enggan keluar meninggalkan badan.

KULAIJAYA: Seorang gadis sengsara akibat gangguan histeria yang dikatakan berpunca daripada tindakannya menggunakan jin dan amalan ilmu hitam bagi menundukkan lelaki supaya memenuhi kemahuannya memiliki barangan berjenama.

Gangguan histeria dialami gadis berusia 18 tahun itu berlaku jam 10.30 malam pada 14 Oktober lalu memaksa keluarga remaja berkenaan memanggil pengamal perubatan tradisional bagi memulihkan keadaan.

Hasil rawatan, bomoh berkenaan memberitahu kejadian berpunca daripada jin belaan gadis berkenaan mengamuk apabila dia yang mahu dikenali sebagai Ila tidak menunaikan janji dalam mengamalkan ilmu hitam.

Bapa mangsa yang enggan dikenali mendakwa, ilmu penunduk yang diamalkan anak gadisnya diperoleh remaja itu daripada bapa saudaranya yang juga seorang bomoh di Negeri Sembilan.

Anak perempuan saya itu dibela abang ipar saya sejak kecil lagi sebelum saya mengambilnya semula empat tahun lalu selepas dia melakukan pelbagai kesalahan di sekolah.

Saya menyedari dia mengamalkan ilmu hitam selepas isteri menjumpai sehelai kertas bertulis ayat mantera yang tidak difahami dalam simpanannya, katanya.

Menurutnya, akibat tidak sedap hati, dia dan isterinya membakar kertas berkenaan sebelum bertanya kepada anaknya mengenai ayat di atas helaian kertas itu.

Dia menggelengkan kepala dan mengatakan itu kertas conteng biasa tapi kami yakin ia mantera dibekalkan bapa saudaranya.

< jQuery1287857453109="6">

Saya berani berkata demikian kerana saya sendiri pernah melihat abang ipar (bapa saudara gadis berkenaan) menggunakan bara api ketika menjalankan proses perubatan, katanya.

Ibu Ila pula berkata, gangguan histeria dialami anak gadisnya makin kerap berlaku dan minggu lalu kali ketiga menimpanya sepanjang tempoh dua bulan lalu.

Katanya, sebelum tubuh Ila dimasuki jin, dia duduk diam di satu sudut menangis sambil diiringi gelak tawa yang menyeramkan dan memarahi sesiapa yang cuba menenangkannya.

Ila mengaku dia mengamalkan ilmu yang diberi bapa angkatnya selepas gangguan kali pertama berlaku pada pertengahan bulan lalu.

Dia menggunakan ilmu itu bagi membuatkan semua lelaki yang dikenalinya menurut perintah dan meminta apa saja barangan mewah dikehendakinya.

Tahap kesabaran kami sekeluarga sampai ke kemuncak apabila dia menggunakan ilmu penunduk itu ke atas anak angkat kami yang juga seorang mualaf bagi memenuhi kehendaknya memiliki barangan berjenama.

Walaupun kami berulang kali menasihatinya supaya membuang ilmu itu, dia tetap berdegil dan mengamalkan ilmu hitam itu, katanya.

Wanita itu berkata, walaupun tiga kali diubati, Ila belum pulih sepenuhnya dan dia percaya gangguan histeria itu boleh berulang lagi.

Jika perkara ini berlaku di rumah, kami masih boleh mengawasinya tapi jika ia berlaku di luar, saya bimbang ia boleh mendatangkan kemudaratan kepada orang lain, katanya.

Sementara itu, pengamal perubatan tradisional, Abu Samah Ahmad yang merawat Ila berkata, apa yang dialami gadis berkenaan kesan buruk apabila seseorang manusia mengamalkan ilmu hitam.

Inilah akibatnya jika mengamalkan benda terlarang kerana ia bukan saja memudaratkan diri, malah boleh membawa kita kepada syirik kerana meminta pertolongan selain daripada Allah SWT, katanya.

Katanya, ketika tubuh Ila dimasuki jin, tindak-tanduknya juga berubah kerana akal fikirannya dikawal jin.

Sumber : Harian Metro

 

TIF (Arab Saudi): Seorang wanita dan suaminya memohon mahkamah menjatuhkan hukuman mati ke atas seorang penipu yang memeras ugutnya supaya mengadakan hubungan seks, lapor akhbar al-Yaum, semalam.

Sebelum ini, sebuah mahkamah di Qatif menghukum lelaki terbabit dengan penjara enam bulan dan sebat 60 kali atas kesalahan itu.

Bagaimanapun, wanita terbabit berharap lelaki berusia 50-an itu dikenakan hukuman lebih berat.

Mangsa berkata, ketika dia dan adiknya bertemu lelaki terbabit untuk berubat lapan tahun lalu, tertuduh menyihirnya dan memberikan satu tangkal.

< jQuery1287857751031="5">

Sejak itu saya menghadapi masalah dengan suami, manakala tertuduh pula sering menghubunginya.

Dalam satu daripada insiden itu, katanya, lelaki terbabit menghubunginya dan bercakap mengenai sesuatu rahsia yang tidak diketahui sesiapa.

Misalnya, kata mangsa, lelaki itu tahu dia hamil.

Selepas beberapa ketika, saya terjebak dalam perangkapnya tanpa disedari.

Dia juga mengancam untuk menjadikan saya botak jika enggan melayan nafsunya, katanya.

Mangsa juga menghadapi masalah seksual dengan suaminya selama enam tahun sehinggalah dia berjaya berubat. – Agensi

Sumber : Harian Metro

 

Sessi Ghaib Jadi Nyata.

 

AKU tahu perbuatan ini dosa besar. Tapi aku tak kisah nak santau dia sampai mati pun. Aku sanggup tanggung segala dosa!”

Demikian ungkapan kesumat seorang wanita Melayu yang nekad mensantau bekas teman lelakinya seperti yang diceritakan rakan penulis, Suhaila.

Suhaila mengimbas kata-kata yang pernah berdesing di cuping telinganya itu sekitar empat tahun lalu.

“Aku dengar-dengar, lelaki itu sudah pun mati,” cerita Suhaila.

Sihir atau ilmu hitam bukan perkara baru. Menurut sejarahwan, amalan melakukan sesuatu menerusi bantuan makhluk halus seperti jin dan syaitan telah berakar umbi sejak sekitar 5,000 tahun Sebelum Masihi.

Dalam tamadun Mesopotamia, pengaruh ilmu sihir begitu kuat dan mereka yang mahir dalam bidang ini digelar asipu.

Dalam tamadun Rom dan Yunani, ahli-ahli sihir mereka mampu melumpuhkan seseorang dengan bacaan mantera manakala dalam tamadun Mesir, ahli-ahli sihir yang hebat digaji menjadi pengawal peribadi.

Di Malaysia kini, cabang-cabang sihir didapati pada amalan santau, pukau, tuju-tuju, ubat guna-guna dan sebagainya.

Seorang lelaki dari Pulau Pinang, Salman (bukan nama sebenar) berusia 40 tahun menderita penyakit misteri selama setahun.

Berat badannya susut secara mendadak daripada 80 kilogram (kg) menjadi 40 kg dalam tempoh yang agak singkat.

Setiap kali menjelang Maghrib, dia tidak boleh mengangkat kakinya untuk berjalan sehingga perlu berpaut pada tembok dinding di rumah.

Dia mendakwa doktor tidak mempunyai penjelasan tentang penyakitnya.

“Setelah doktor sendiri hairan dengan penyakit saya, saya berjumpa bomoh. Bomoh menyuruh saya membasuh muka kemudian dia memberikan saya cermin.

“Saya lihat ada benang, duri, serpihan kaca dan sekam menempel pada muka saya.

“Saya menyentuhnya dan memang terasa ia ada di situ.

PERBUATAN menyihir hingga menyebabkan mangsa menderita bahkan menemui ajal perlu dianggap satu jenayah. – Gambar hiasan


Santau

“Bomoh itu memberitahu, saya telah disantau. Katanya, mujur saya berjumpanya cepat kerana jika tidak, dalam tempoh sebulan lagi, saya mungkin akan menemui ajal,” kata Salman kepada Jurnal.

Ceritanya, daripada gambaran rupa yang diberikan bomoh itu, orang yang berniat menyantaunya ialah seorang kawannya. Salman kini sudah pulih.

Mangsa santau tidak mengenal usia. Seorang remaja berusia 14 tahun turut terkena santau. Abangnya, Mohd. Sharul Nizam Sharuddin, 29, berkongsi cerita.

“Sangat menyayat hati melihat keadaan adik saya pada masa itu. Dah macam mayat hidup.

“Dah jumpa doktor dan lakukan imbasan sinar X, doktor kata ada tompok-tompok hitam mungkin tibi. Tapi keadaan adik masih tidak baik.

“Kami akhirnya jumpa seorang bomoh di Perak. Selepas dirawat, adik saya muntahkan serpihan kaca, dawai besi dan rambut.

“Bomoh beritahu, adik saya telah disantau. Tetapi siapa yang santau kami sendiri tidak pasti,” katanya.

Namun, jauh di sudut hati Sharul Nizam, dia bersyukur kerana adiknya dapat disembuhkan, tidak seperti seorang rakannya yang mati kerana santau.

“Kawan saya itu disantau dengan teruk sampai segala organ dalam badannya hampir hilang.

“Dikatakan ia penangan santau Orang Asli. Difahamkan, dia disantau oleh kawan baiknya yang sukakan isterinya,” katanya.

Justeru, apa yang membezakan perbuatan sihir ini dengan perbuatan mencederakan atau membunuh mangsa menggunakan pisau atau senjata lain?

Sebenarnya, jika dihalusi kedua-duanya adalah perbuatan jenayah iaitu membunuh atau mendatangkan kecederaan.

Cuma, sihir senjatanya ialah makhluk halus dan kerana itu ‘penjenayah’ sering terlepas. Mahkamah lazimnya tidak mengambil kira hal-hal berbaur metafizik dan di luar logik akal.

SIHIR biasanya bermatlamatkan negatif seperti melampiaskan rasa dengki dan cemburu.


Jenayah

Namun, keadaan ini mungkin akan berubah. Baru-baru ini, seorang pensyarah universiti mengusulkan supaya kerajaan mewujdkan Akta Jenayah Sihir bagi mengekang amalan itu daripada terus berleluasa dan membawa penjenayah sihir ke muka pengadilan.

Pensyarah Undang-Undang Kolej Antarabangsa Institut Kemajuan Iktisas Pahang (IKIP), Dr. Mahyuddin Ismail menggambarkan jenayah sihir adalah sesuatu yang bersifat realistik dan bukan retorik.

< jQuery1287857927109="8">

Beliau cuba mengetengahkan satu formula yang mampu membawa persamaan antara jenayah sihir dan jenayah biasa.

“Banyak perkara jenayah di negara ini yang turut dikaitkan dengan perbuatan sihir.

“Jenayah membabitkan sihir boleh berlaku dalam kes bunuh, mendatangkan kecederaan, rogol, penipuan, kecurian, kes orang hilang, kes cerai dan poligami.

“Daripada kajian saya juga terdapat 13 kes di mahkamah sivil dan mahkamah syariah yang membabitkan jenayah ini termasuk kes Mona Fandey.

“Maklumat daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM) menunjukkan hanya 55 peratus kes orang hilang diketahui puncanya sedangkan bakinya tidak diketahui.

“Terdapat juga kekerapan mangsa santau yang kembali mendapat santau selepas beberapa bulan dirawat.

“Semua ini mendorong kita untuk segera membanteras masalah ini,” katanya yang turut mempunyai pengalaman merawat gangguan makhluk halus.

Mahyuddin menjelaskan undang-undang berkenaan sihir juga bukan perkara baru. Ia pernah wujud di England dan Australia.

Ia juga masih wujud di negara-negara Afrika, India, China dan Arab Saudi.

Namun, kebanyakannya hanya bertumpu pada aspek tertentu misalnya, di China, peruntukan undang-undang jenayah yang diluluskan pada tahun 1979 berkisar tentang mendapatkan wang dengan helah sihir.

Di Arab Saudi pula penjenayah sihir dikenakan hukuman pancung. April lalu, seorang lelaki Lebanon dijatuhi hukuman pancung di Arab Saudi atas dakwaan mengamalkan ilmu sihir.

Cedera atau kecederaan parah yang terjadi akibat sihir juga tidak bercanggah dengan maksud cedera yang terdapat dalam Seksyen 319, Kanun Keseksaan.

Ini bermakna sihir yang menyebabkan kecederaan atau kesakitan termasuk lumpuh, tuli, buta, bisu dan sebagainya dianggap satu jenayah.

Bagaimana hendak membuktikan perkara yang dianggap ghaib ini?

Mahyuddin menjelaskan, walaupun dianggap perkara ghaib namun hal-hal sihir biasanya hanya akan berlaku menerusi peralatan dan alat-alat itu boleh menjadi bahan bukti di mahkamah.

“Sihir berlaku kerana perjanjian antara manusia dengan makhluk halus dan perjanjian itu biasanya menghendaki manusia melakukan pemujaan dan menyediakan bahan-bahan sihir.

“Secara asasnya terdapat dua kategori bahan iaitu bahan luaran (bahan yang bukan berasal dari tubuh mangsa atau orang yang menyihirnya) atau bahan dalaman (bahan yang berasal dari diri mangsa dan penyihirnya).

Bukti

“Antara contoh bahan luaran yang biasa digunakan ialah darah, najis, tengkorak, abu mayat, simpulan kain, air lipan bara, katak puru bertanduk, hati kura-kura, kaca, paku, ranting bunga kertas, benang, tanduk kerbau, tanah liat, lilin atau jerami yang dibentuk menjadi patung.

“Bahan dalaman pula seperti apa-apa yang menjadi identiti mangsa atau orang yang hendak melakukan sihir seperti pakaian, pakaian dalam, kuku, rambut, bulu roma dan tuala,” katanya.

SIHIR boleh menyebabkan sakit pada anggota badan tertentu.


Elemen penting dalam penentuan terdapat jenayah atau tidak seperti mens rea (niat) dan actus rea (tindakan) juga boleh dikenal pasti.

“Tukang sihir juga boleh dianggap sebagai pembunuh upahan atau penceroboh seperti dalam kes jenayah biasa.

“Pengamal sihir akan didakwa bersama-sama kerana bersubahat dalam jenayah.

“Bahan bukti juga boleh menyatakan niat mereka yang menyantau sama ada untuk membunuh atau sekadar mencederakan.

“Misalnya, jika jarum dicucuk pada otak atau jantung patung itu menandakan tujuan bunuh dan jika dicucuk pada anggota lain seperti tangan dan kaki, ia mungkin sekadar mahu mencederakan,” ujarnya.

Jelasnya, dalam hal penyiasatan, satu badan perlu diwujudkan, misalnya menubuhkan Jabatan Siasatan Jenayah Sihir.

Siasatan turut dilakukan dengan kerjasama antara pakar forensik dan pakar rawatan sihir yang terbukti kredibilitinya dan boleh dipercayai.

“Akta Jenayah Sihir perlu ada. Selama ini orang mungkin memilih kaedah sihir untuk membunuh atau mencederakan kerana fikir ia tidak meninggalkan bahan bukti lalu mereka terlepas.

“Mereka hanya menyerahkan kepada makhluk halus untuk ‘mengerjakan’ mangsa.

“Sedangkan apa yang dilakukan juga jenayah dan patut dibawa ke muka pengadilan,” ujarnya sambil memetik kata-kata sarjana Barat, Emmet V. Mittlebeeler:

“Kalau undang-undang jenayah itu digubal bertujuan menjaga kepentingan awam, maka jenayah sihir ialah jenayah paling utama yang perlu dibanteras.”

kredit : kosmo.com.my

 

 

 

Masih Ramai Taksub Bomoh.

DAK ada satu kajian yang membuktikan peralatan ini boleh menyembuhkan penyakit kanser atau buah pinggang.


DALAM satu kes pada tahun 1974, Halimah (bukan nama sebenar) mengadu berasa kebas di lengan kirinya. Rasa kebas itu kemudian merebak ke seluruh tangan hingga menyebabkan ia mengalami kelumpuhan.

Halimah walau bagaimanapun tidak mendapatkan rawatan di hospital sebaliknya pergi berjumpa bomoh yang mengatakan masalah itu disebabkan gangguan makhluk halus. Bomoh itu kemudian membekalkannya ‘air jampi’ dan ubat-ubatan.

Beberapa bulan selepas itu, sakit Halimah bertambah teruk dan dia terpaksa dikejarkan ke hospital. Doktor kemudian mengesahkan kepada anggota keluarganya bahawa Halimah menghidap kanser payu dara peringkat akhir. Tidak banyak yang dapat diselamatkan dan tidak lama selepas itu Halimah meninggal dunia.

Pada tahun 2004, Mohamad (bukan nama sebenar), mengadu sakit dada dan sukar bernafas. Dia dikejarkan ke sebuah pusat pakar di Damansara seterusnya dirujuk ke Institut Jantung Negara (IJN) Kuala Lumpur bagi menjalani pemeriksaan angiogram.

Mohamad kemudian diberitahu doktor tentang tiga arteri koronari di jantungnya yang tersumbat dan dinasihatkan agar segera menjalani pembedahan pintasan koronari.

Namun, kerana takut menjalani pembedahan, Mohamad lebih rela mendapatkan rawatan tradisional. Pada tahun yang sama, dia meninggal dunia kerana serangan jantung.

Faktor percaya

Walaupun mengetahui implikasi perkara ini, masih ramai rakyat negara ini membelakangkan rawatan profesional di klinik dan hospital. Mereka lebih percaya kepada bomoh bagi menyelesaikan masalah perubatan yang mereka alami. Malangnya, golongan pesakit itu termasuklah mereka yang berpelajaran tinggi.

Dr. Florence Lim, seorang pakar perubatan di hospital awam, menghuraikan beberapa faktor tentang isu ini.

“Ada yang lebih suka jumpa bomoh kerana rawatan yang disediakan bomoh lebih murah daripada kos rawatan di hospital. Contohnya bagi kes kanser, rawatannya mahal kerana pesakit pesakit perlu menjalani sesi kemoterapi, radioterapi dan juga pembedahan,” ujar Florence.

DALAM masyarakat moden hari ini, masih ramai yang lebih mempercayai bomoh berbanding pakar perubatan dalam merawat penyakit mereka.


Menurut beliau, mereka yang tidak mampu akan mencari rawatan yang kosnya lebih murah, seperti mendapatkan rawatan tradisional. Ada juga pesakit yang tidak menyenangi keadaan sesak di institusi kesihatan awam terutama di hospital kerajaan.

Lazimnya, apabila pesakit datang ke hospital dan mengadu tentang sesuatu masalah yang mencurigakan, mereka dikehendaki menjalani prosedur pemeriksaan lengkap selain beberapa ujian yang diperlukan.

< jQuery1287858329875="7">

Ini termasuk pemeriksaan oleh pegawai perubatan di klinik sebelum dirujuk kepada pakar atau konsultan. Ujian seperti profil darah dan juga air kencing perlu dilakukan.

Begitu juga dengan pemeriksaan radiograf (sinar X dan juga pemeriksaan imbasan) yang dijalankan bagi membantu doktor mengenal pasti penyakit yang dialami.

“Tetapi ada pesakit yang tidak suka diminta pergi atau dirujuk dari satu jabatan ke jabatan yang lain. Bagaimanapun, ujian-ujian ini penting dan diperlukan untuk mengetahui sebab sebenar penyakit mereka,” kata beliau sambil menambah bahawa ada pesakit yang tidak gemar menghadiri pemeriksaan lanjutan kerana dianggap memakan masa.

Menolak hakikat

“Ada juga pesakit yang menolak hakikat (tentang penyakit yang dihidapi). Kami memahami perkara ini. Kami tahu reaksi sesetengah pesakit apabila mereka diberitahu tentang penyakit kronik yang mereka alami seperti penyakit kegagalan ginjal.

“Ada yang tidak boleh terima. Ada pula yang berharap penyakit ini akan pulih selepas beberapa waktu. Situasi ini adalah suatu ‘tahap penolakan’.

“Itulah sebabnya ada pesakit yang tidak mahu mendapatkan rawatan di hospital kerana takut berhadapan dengan kenyataan. Jadi, mereka lebih selesa dengan mendapatkan rawatan bomoh,” terang Florence.

Ada juga pesakit yang menghadapi kesukaran dan tidak mahu pergi jauh ke hospital kerana dianggap rumit.

Hal itu ketara bagi mereka yang tinggal di luar bandar, sedangkan pada masa yang sama rumah mereka berdekatan dengan kediaman bomoh kampung.

RAWATAN di hospital atau klinik dijalankan mengikut prosedur.


“Dalam kemungkinan lain, ada juga yang takut pada wad di hospital dan peralatan yang digunakan seperti mesin radiograf dan mesin imbasan. Mereka juga takut pada prosedur pengambilan darah, infusi intravena atau pun pengambilan cecair tulang sum sum yang menyakitkan,” kata beliau.

Tiada bukti

Seorang lagi pakar perubatan yang hanya mahu dikenali sebagai Dr. Tan memberitahu bahawa tiada bukti kukuh mengenai rawatan tradisional boleh merawat penyakit kronik seperti kegagalan buah pinggang dan hati.

“Pengamal perubatan tradisional mengatakan mereka ada ubat bagi penyakit kronik termasuk juga yang boleh membawa maut seperti kanser. Pesakit tidak sedar ubat tradisional hanya boleh memburukkan keadaan.

“Terdapat pesakit kanser yang lebih suka berjumpa bomoh daripada mendapatkan rawatan doktor di hospital tidak menyedari keadaan mereka menjadi lebih teruk,” jelas Tan.

Tan juga mendedahkan tentang pesakit yang mengatakan bahawa mereka mahu pulang dulu untuk berbincang dengan keluarga apabila didiagnosis menghidap kanser. Sebenarnya, mereka berjumpa bomoh untuk dapatkan rawatan.

“Malangnya, apabila situasi bertambah buruk, ahli keluarga akan membawa pesakit ke hospital tetapi akhirnya keadaan mungkin sudah terlambat,” tambah Tan. – Bernama

kredit : kosmo.com.my

 

 

Bomoh ekor Perdaya warga emas RM62,000

 

ALA LUMPUR: Taksub untuk kaya, seorang warga emas sanggup meminjam daripada along dan rakan sebanyak RM62,000 bagi diberikan kepada seorang bomoh ekor tanpa menyedari sebenarnya diperdaya bomoh berkenaan.

Mangsa, Lim Choon Leong, 50, berkata semua bermula apabila isterinya menerima risalah yang menyiarkan cara mengubah nasib dan menjadi kaya dengan cara membeli nombor ekor yang diberikan seorang bomoh, awal Ogos lalu.

Beliau yang taksub mempercayai cerita itu selepas membaca testimoni yang terkandung dalam risalah berkenaan kemudian menghubungi menelefon nombor telefon tertera bagi mengetahui lebih lanjut bagaimana cara mengubah nasib keluarganya kerana dia hanya bekerja sebagai pengurus stor.

Difahamkan, mangsa terpedaya dengan pulangan yang dijanjikan sebanyak RM1.5 juta sekiranya mendapatkan bantuan bomoh berkenaan.

< jQuery1287859058093="5">

Difahamkan, Tan menghubungi mangsa menggunakan nombor telefon dari Thailand menyebabkan dia mempercayai lelaki itu adalah bomoh Siam.

Beliau yang menetap di Balakong, Cheras, di sini mendakwa perlu memasukkan sekurang-kurangnya RM1,000 setiap hari kepada bomoh terbabit sebagai bayaran upacara sembahyang yang perlu dilaksanakan setiap hari sekiranya mangsa mahu cepat memperoleh kekayaan.

Saya mula memasukkan wang itu ke dalam akaun bank yang diberikan mulai 13 Ogos hingga 14 September lalu. Tan mendakwa perlu melakukan upacara itu setiap hari selain berdoa kepada tuhan supaya permintaan saya cepat tertunai.

Akibat terlalu percaya dengan lelaki itu, saya kini terpaksa berhutang dengan along sebanyak RM30,000 selain berhutang dengan kawan-kawan dan keluarga, katanya.

Sumber : Harian Metro

3 comments:

PESUGIHAN MBAH SURO said...

Rawatan pengasih ilmu putih jarak jauh/jarak dekat

-tunang/kekasih berpaling hati
-minyak pengasih
-pelaris niaga
-pelet
-pemikat
-buka aura
-santau sum power
-pelaris dalam galian
-santau angin
-santau tepuk bantal
-santau patung
-santau Siam
-santau di Kedah
-ilmu pengasih
-ilmu penunduk
-buka aura

Insha allah semua masalah bole selesai berkat ridho dan izin maha kuasa amin...

WhatsApp +62 822 4631 1483




Unknown said...

Aku hampir2 gila bila teman lelaki aku aku memberitahu dia ingin memutuskan hubungan sama dgn Ku dua tahun yg lepas...tapi aku bersyukur sbb di temukan dengan seorang tok batin Dari ulu tembeling berkat Dari rawatan tok batin alhamdulillah saya dah bergelar isteri..sesiapa ada masaalah cinta boleh call tok batin 01125601995

Unknown said...

blh msg saya