Total Pageviews

Ramai Yang Meminati: Anda bagaimana pula?

Pages

Kenalilah dunia ciptaan sahabat-sahabatku:

Salam segunung rindu untuk kekasih di hujung talian:

Kasih manusia sering bermusim, madah helahnya tiada bertepi;
Dengan harapan kubina impian,
kau sentuh runtuh tinggal kenangan.
Biarpun hatiku retak seribu,
kau tetap kukunci di dalam hatiku.

Love me but, leave me not,
Kiss me but, miss me not,
Hit me but, hate me not,
Remember me but, forget me not.

Teman!
Di taman ini aku menantimu bersama segunung rindu yang sarat. entahkan bila ketemu penawarnya. Aku kehilangan, yang tinggal hanyalah kerinduan.
Di sini, akumengukir syair di atas air, meniti buih mengejar pelangi. Beralaskan mimpi syahdu kelmarin, kini menjadi igauan siangku. rindu ini di manakah noktahnya? Cinta ini bilakah ajalnya?
Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang. seucap janji membuat kita percaya. sekecil luka akan membuat kita kecewa. tetapi, sebuah persahabatan akan selamanya bermakna."
rinduku padamu tak bisa pudar, kasihku padamu belum tercemar.

Apakah yang anda cari?

Saturday, March 26, 2011

Elizabeth Taylor - Ikon Feshen Terkini.

Kejelitaan abadi Elizabeth Taylor

ELIZABETH TAYLOR. Nama yang cukup popular dan berpengaruh dalam industri lakonan Hollywood. Memiliki sepasang mata berwarna ungu, raut wajah jelita dan bertahi lalat di pipi kanan antara pelengkap kehadiran Elizabeth di persada perfileman Hollywood yang masyhur.

Dia antara pelakon yang memulakan karier dalam bidang lakonan pada usia sembilan tahun. Filem There's One Born Every Minute ialah filem pertamanya bersama syarikat pengeluar filem Universal Pictures.

Kejelitaannya sering diperkatakan apatah lagi pada usia remaja Elizabeth atau nama glamornya Liz terkenal dengan bentuk badan langsing dan ideal. Berikan apa jua busana semuanya tampak anggun membaluti tubuhnya itu.

Namun, kini nama Elizabeth Taylor hanya kenangan manis yang terus melekat dalam jiwa penggemar filem Hollywood. Tiada lagi kelibat wanita berambut ikal, kembang dan bergincu terang itu pada majlis anugerah atau program kebajikan.

Pada 23 Mac lalu, Liz yang pernah menggunakan kerusi roda telah pergi buat selamanya. Siapa sangka masalah jantung yang dihidapi selama bertahun-tahun telah meragut nyawa anak kelahiran Hampstead, England itu di Hospital Cedars-Sinai, Los Angeles, California, Amerika Syarikat (AS) biarpun selama ini dia lebih dihantui dengan kanser.

Tahap kesihatan Liz sering menjadi perhatian ramai. Selain masalah jantung, sekitar tahun 1997, Elizabeth pernah menjalani pembedahan tumor otak selain, pernah didakwa menghidap Alzheimer.

Mengikuti kelas balet

Menyoroti liku-liku kehidupan Elizabeth, dia yang dilahirkan pada 27 Februari 1932 merupakan anak kepada pasangan suami isteri Francis Lenn Taylor dan Sara Viola Warmbrodt. Bapanya memiliki perniagaan barangan seni yang pernah beroperasi di London, manakala ibu Liz pula seorang pelakon yang popular dengan nama pentas Sara Sotherm.

DUNIA pasti akan merindui Elizabeth, seorang ikon filem dan fesyen yang sarat dengan jiwa murni.


Pernah menetap di London sehingga usia tujuh tahun, ibu bapa Liz cukup menitikberatkan soal masa depan dan sosial anak-anak. Enggan membiarkan Liz terlalu asyik bermain, pada usia tiga tahun dia dihantar ke kelas balet.

"Zaman kanak-kanak antara momen manis dalam hidup saya. Seperti kanak-kanak lain saya turut melakukan pelbagai aktiviti yang menyeronokkan," jelas Elizabeth yang juga pernah memberitahu selepas dilahirkan matanya mengambil tempoh lapan hari untuk dibuka.

Kehidupan Liz sekeluarga di London tidak kekal lama. Sewaktu Perang Dunia Kedua meletus ibu bapa Liz mengambil keputusan menetap Los Angeles.

Ternyata menetap di tempat baru sedikitpun tidak menjejaskan kehidupan Liz sekeluarga. Semuanya berjalan lancar dan mudah kerana faktor status elit mereka yang berlatarbelakangkan dunia glamor dan seni.

Menyentuh tentang status elit, pemerhati fesyen menyifatkan ia merupakan salah satu faktor yang menyebabkan Liz menyukai dunia kecantikan. Sejak memulakan karier pada usia kanak-kanak, melangkah alam remaja sehinggalah dewasa, Liz yang memiliki sepasang mata bak buah badam dan berkening tebal itu sentiasa tampil menawan dan jelita.

Tolak baju T dan jean

Tidak kira sama ada ketika bersantai, menghadiri majlis formal mahupun anugerah hiburan berprestij, Liz cukup berhati-hati dan mementingkan aspek pemakaian dan tata rias diri.

ELIZABETH tidak pernah gagal dalam bab berfesyen dari zaman remaja hingga ke usia emas.


Hampir kesemua koleksi pakaian pilihannya menepati cita rasa dan mengikut trend semasa. Nenda kepada 10 cucu dan empat cicit itu menolak baju T dan seluar jean. Barangkali item fesyen berkenaan terlalu santai dan ringkas buatnya. Pereka fesyen Elizabeth, Emanuel pernah memberitahu Liz cukup meminati busana yang menampilkan elemen lipatan dan tindihan.

"Dia merupakan individu yang memiliki kecantikan dan aura tersendiri. Perwatakannya kelakar, bijak dan glamor. Biarpun melalui transisi imej mengikut peningkatan usia tetapi, gaya penampilannya tidak pernah mengecewakan.

"Buktinya dapat dilihat menerusi perbezaan imej Liz sewaktu remaja dalam filem National Velvet yang berambut kerinting. Sementara dalam filem Cleopatra, Liz yang pada ketika itu sudah melangkah ke alam dewasa diberi tanggungjawab melakonkan watak wanita seksi dan menggoda. Bagi saya, imej remaja atau dewasa, aura glamor Liz tetap terserlah," jelas pereka fesyen Michael Kors.

Kors turut menyatakan sehingga ke hari ini bintang pesona Liz masih belum mampu dirampas oleh mana-mana bintang baru. Elizabeth yang meninggal dunia pada usia 79 tahun itu dianggap satu dalam sejuta.

Sementara itu, Pengarah Kecantikan Allure, Amy Keller Laird menjelaskan, Liz memiliki kecantikan yang tiada tolok bandingnya biarpun pernah berumah tangga sebanyak lapan kali.

"Dia seksi dan sentiasa mengekalkan personaliti feminin yang anggun," tuturnya dalam satu temu bual.

Pengarah Fesyen majalah InStyle, Hal Rubenstein pula memberitahu, dalam kebanyakan fesyen yang pernah digayakan Liz, penampilannya pada tahun 1951 antara yang terbaik dan memukau pandangan orang ramai.

Memiliki pinggang bersaiz 48 sentimeter pada waktu itu, Liz tampil bergaya dengan dres tanpa tali di bahu berasaskan fabrik tulle. Enggan membiarkan busana rekaan Edith Head itu kelihatan kosong, Liz menghiasi bahagian leher dengan aksesori bunga. Menariknya, busana berkenaan antara pakaian popular yang digayakan wanita sewaktu menghadiri majlis tari-menari bertemakan gaya 50-an.

"Bukan itu saja, aplikasi solekan seperti pembayang mata dan celak hitam sewaktu membawa watak Cleopatra turut menjadi ikutan golongan wanita," ulas Rubenstein memuji kebijaksanaan Liz menyuntik elemen elegan pada busana kaftan yang pernah dipakainya pada era 70-an.

Pencinta aksesori

SOLEKAN pembayang mata dan celak hitam ketika Elizabeth membawa watak Cleopatra menjadi ikutan ramai.


Selain berfesyen dan solekan, Liz yang menduduki ranking ketujuh dalam senarai Pelakon Legenda Wanita oleh Institut Filem Amerika turut obses pada koleksi barangan kemas.

"Saya cukup meminati aksesori yang dihiasi batu-batu permata. Ia memberi kepuasan dan seri yang sukar untuk dilafazkan dengan kata-kata," akui Liz yang memiliki tiga orang anak kandung dan seorang anak angkat.

Kecenderungan Liz pada barangan kemas tersemai sejak remaja dan minatnya itu didokumentasi dalam buku terbitannya iaitu My Love Affair with Jewelry pada tahun 2002. Ini termasuklah menghasilkan aksesori rekaan sendiri bagi koleksi The Elizabeth.

Dia juga merupakan pelanggan tetap barang kemas rekaan Shlomo Moussaieff. Pihak media pernah melaporkan Liz antara individu memiliki koleksi barang kemas yang menjadi rebutan ramai wanita. Antaranya berlian Krupp 33.19 karat dan berlian berbentuk buah pir 69.42 karat jenama Taylor-Burton Diamond.

Tidak ketinggalan dia memiliki 50 karat mutiara La Peregrina Pearl, yang dihadiahkan oleh bekas suaminya yang kelima, Richard Burton, pada sambutan Hari Kekasih tahun 1969.

"Elizabeth ikon fesyen yang tampil mengikut imaginasi dan kreativitinya yang unik. Dia memiliki visi fesyen yang sukar untuk diramal tetapi hasilnya cukup memukau," kata Pengarah Pusat Informasi Berlian, Jamie Cadwell.

No comments: