Total Pageviews

Ramai Yang Meminati: Anda bagaimana pula?

Pages

Kenalilah dunia ciptaan sahabat-sahabatku:

Salam segunung rindu untuk kekasih di hujung talian:

Kasih manusia sering bermusim, madah helahnya tiada bertepi;
Dengan harapan kubina impian,
kau sentuh runtuh tinggal kenangan.
Biarpun hatiku retak seribu,
kau tetap kukunci di dalam hatiku.

Love me but, leave me not,
Kiss me but, miss me not,
Hit me but, hate me not,
Remember me but, forget me not.

Teman!
Di taman ini aku menantimu bersama segunung rindu yang sarat. entahkan bila ketemu penawarnya. Aku kehilangan, yang tinggal hanyalah kerinduan.
Di sini, akumengukir syair di atas air, meniti buih mengejar pelangi. Beralaskan mimpi syahdu kelmarin, kini menjadi igauan siangku. rindu ini di manakah noktahnya? Cinta ini bilakah ajalnya?
Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang. seucap janji membuat kita percaya. sekecil luka akan membuat kita kecewa. tetapi, sebuah persahabatan akan selamanya bermakna."
rinduku padamu tak bisa pudar, kasihku padamu belum tercemar.

Apakah yang anda cari?

Thursday, November 19, 2009

Haron Ahmad, Komposer Muzik Buta Berbakat

Haron Ahmad, Komposer Muzik Buta Berbakat
Oleh:
Mohd Fekkeri bin Mat Jusoh

Dipetik dari: Majalah SBM Januari-April 2008

Bila mendengar lagu Jasnita” nyanyian Kumpulan Exists, ramai yang mengetahui bahawa komposernya ialah Sdr Haron Ahmad. Namun tidak ramai yang mengetahui bahawa Haron Ahmad adalah seorang OKU Penglihatan. Pada awal kelahirannya, Haron adalah seorang yang normal berpenglihatan normal. Namun setelah mencapai usia remaja, dalam lingkungan usia 15 tahun, daya penglihatannya semakin berkurangan secara perlahan-lahan sehinggalah pada akhirnya dia kehilangan penglihatan sepenuhnya. Sejak itu, keindahan alam semesta dan wajah-wajah setiap ahli keluarga serta sahabat-handai, sudah tidak dapat dilihatnya lagi. Dia terpaksa meneruskan pelajarannya di Sekolah Pendidikan Khas Cacat Penglihatan, Setapak Kuala Lumpur.

Haron merupakan anak ke-8 daripada 12 orang adik-beradik dan berasal dari Ulu Tiram, Johor. Sememang sejak dari kecil lagi Haron minat menyanyi namun sekadar mengisi masa lapangnya sahaja. Latar belakang keluarga tidak menggalakkan Haron untuk mengembangkan bakat dan minatnya. Kemasukannya ke sekolah pendidikan khas memberi peluang kepada Haron untuk mula mengasah bakatnya apabila ramai dalam kalangan rakan-rakannya yang pandai bermain gitar telah memberi peluang kepada Haron untuk turut sama belajar bermain gitar secara tidak formal.

Seperti insan lain, Haron, 39, mengaku pada awalnya dia berasa sedih dengan nasib yang menimpa dirinya. Namun setelah ditempatkan di sekolah bersama-sama dengan rakan-rakan yang senasib, Haron mula menginsafi bahawa bukan dirinya seorang yang menimpa nasib sedemikian malah ramai lagi yang lebih tidak bernasib baik jika dibandingkan dengan dirinya. Dia insaf dan bersyukur kerana Allah masih lagi memberinya peluang untuk menghirup udara di bumi ini biarpun dalam keadaan buta.

Setelah menamatkan alam persekolahannya, Haron telah mula merancang masa depannya dengan mendaftarkan diri untuk mengikuti Kursus Urutan Tradisional di Pusat Latihan Gurney, bagi orang-orang Buta, Brickfields Kuala Lumpur pada tahun 1988. Selain daripada menumpukan sepenuh perhatian kepada kursus yang diikutinya, Haron juga melibatkan diri secara aktif sebagai pemain gitar dan penyanyi dengan beberapa buah kumpulan pancaragam yang ditubuhkan oleh rakan-rakannya. Mulai dari sinilah Haron mula sedar bahawa dia sebenarnya mempunyai bakat dalam mencipta lagu apabila mampu mencipta beberapa buah lagu bagi kumpulan pancaragam yang dianggotainya dan untuk nyanyian sendiri. Padahal sebelum itu dia tidak pernah terfikir untuk menjadi komposer selain minat menyanyi.

Mengimbas kembali bagaimana beliau mula mendapat tempat di dalam dunia hiburan, Haron memaklumkan bahawa dengan mendapat populariti lagu Langkah Seiringan Ciptaan beliau, dendangan Kumpulan Exists memberi peluang kepadanya untuk menyumbang lagu kedua kepada Exists iaitu Janji Padamu yang dimuatkan dalam album kedua kumpulan tersebut. Dia kemudian turut mencipta lagu untuk kumpulan Mega menerusi lagu Suara Cinta dan Cinta untuk kumpulan Diana. Haron juga turut mencipta lagu untuk Ashira.

Ternyata lagu ciptaan Haron sentiasa membawa tuah kepada Exists. Kali ini Exists popular dengan lagu Jesnita pula. Lagu lain yang turut menjadi siulan ramai ialah Hadirlah Mustika (Spin), Bicara Kasih (Elly Mazlein), Satu Kenangan (Kristal), Lafaz Cinta (Khai), Alya Mysara (Mamat) dan Wanita (Leez AF4) serta Rebah (Ina Naim). Hingga kini haron telah berjaya mencipta lebih daripada 50 buah lagu.

Walaupun buta, namun Haron tetap aktif seperti orang lain. Selain mencipta lagu, suami kepada Fauziah Hashim dan bapa kepada Fatin Nurhalika, 10, Fatin Nurhidayah, 7 dan Mohd Faisla 4 tahun itu juga bertugas sebagai Pengurus Promosi di beberapa buah syarikat rakaman. Sebelum ini Haron pernah menjawat jawatan yang sama di syarikat Music Valley dan Zezz Entertainment. Beliau memaklumkan bahawa beliau mampu melakukan tugas-tugas yang dipertanggungjawabkan kepadanya kerana beliau mempunyai ramai kenalan dalam bidang ini. Selebih itu dorongan dan sokongan, dorongan dan bantuan daripada isterinya membuatkan Haron lebih yakin dalam pekerjaan yang dilakukannya.

Selain daripada berbakat dalam bidang ciptaan lagu, Haron juga berkemahiran dalam bidang urutan tradisional dan refleksologi. Namun, disebabkan masa yang terhad, bidang urutan tradisional dan refleksologi hanyalah sebagai aktiviti sampingan. Terkini, Haron sedang sibuk membuat rakaman untuk menghasilkan albumnya sendiri yang mana di dalam album tersebut akan dimuatkan beberapa buah lagu baru hasil ciptaannya dan juga beberapa buah lagu nyanyian S. Jibeng yang akan dinyanyikan semula oleh beliau sendiri. Selain daripada itu, Haron juga sedang sibuk membuat audition bagi membentuk sebuah kumpulan muziknya sendiri. Kepada mereka yang berbakat dalam bidang muzik dan berminat, bolehlah menghubungi Sdr haron untuk mencuba bakat. Akhirnya, Haron ingin memaklumi kepada peminat-peminatnya bahawa antara lagu-lagu terbaru ciptaannya adalah “Tiara Cinta” dan “Pasrah Rindu”. Nantikan kehadirannya.

No comments: