Total Pageviews

Ramai Yang Meminati: Anda bagaimana pula?

Pages

Kenalilah dunia ciptaan sahabat-sahabatku:

Salam segunung rindu untuk kekasih di hujung talian:

Kasih manusia sering bermusim, madah helahnya tiada bertepi;
Dengan harapan kubina impian,
kau sentuh runtuh tinggal kenangan.
Biarpun hatiku retak seribu,
kau tetap kukunci di dalam hatiku.

Love me but, leave me not,
Kiss me but, miss me not,
Hit me but, hate me not,
Remember me but, forget me not.

Teman!
Di taman ini aku menantimu bersama segunung rindu yang sarat. entahkan bila ketemu penawarnya. Aku kehilangan, yang tinggal hanyalah kerinduan.
Di sini, akumengukir syair di atas air, meniti buih mengejar pelangi. Beralaskan mimpi syahdu kelmarin, kini menjadi igauan siangku. rindu ini di manakah noktahnya? Cinta ini bilakah ajalnya?
Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang. seucap janji membuat kita percaya. sekecil luka akan membuat kita kecewa. tetapi, sebuah persahabatan akan selamanya bermakna."
rinduku padamu tak bisa pudar, kasihku padamu belum tercemar.

Apakah yang anda cari?

Tuesday, November 16, 2010

Tips: Elakkan Kereta Meragam.

Assalammualaikum!
Selamat menyambut hari raya aidil adha kepada sesiapa yang terbaca artikel ini. Sebelum kita memulakan perjalanan yang jauh, Akak ingin kongsikan artikel di bawah mudah-mudahan bermanfaat.   
Akak tidak ada pengalaman langsung mengenai kereta, kerana Akak tidak pernah memiliki kereta.

 

Petua Elak Kereta Meragam.

Balik kampung adalah rutin warga kota setiap kali menjelang musim perayaan. Selain pengangkutan awam, kenderaan persendirian merupakan pilihan utama bagi majoriti mereka yang tinggal di kota-kota besar.

Jom kita lihat serba sedikit tip yang mungkin berguna sebagai persediaan sebelum memandu pulang ke kampung halaman.

Anda tentu sahaja tidak mahu tersangkut di tengah perjalanan ketika orang lain sedang bersemangat untuk pulang ke pangkuan ibu dan ayah di kampung. Ramai orang akan memberi kepercayaan kepada mekanik untuk memeriksa kenderaan mereka.

Namun begitu, mekanik lazimnya lebih memberi perhatian kepada perkara yang bersifat fizikal dan visual. Selain servis pelinciran dan kotak gear, bahagian lain yang lazimnya diperiksa ialah cecair bateri, brek dan juga tekanan tayar.

Dalam banyak situasi, ramai yang terlepas pandang bahagian yang tidak kurang pentingnya. Ia mungkin tidak menyebabkan anda tersangkut di tengah perjalanan, tetapi menyusah, melambat atau membahayakan perjalanan itu sendiri.

Berikut adalah beberapa peringatan yang mungkin berguna untuk kita semua.

Lampu

Jarang yang memeriksa keadaan lampu kenderaan sebelum memulakan perjalanan. Periksa semua posisi lampu supaya berfungsi dalam keadaan yang baik.

Ia bukan sekadar lampu hadapan/utama, isyarat membelok dan brek. Lampu yang anda jarang gunakan seperti lampu undur, lampu kecemasan, lampu kabus (jika ada), bahkan lampu nombor pendaftaran kenderaan.

Pengelap cermin

Amat berguna ketika hujan. Pastikan pengelap cermin anda berfungsi dengan baik. Jika durasi penggunaannya telah terlalu lama, lebih baik tukarkannya kepada yang baru.

Jangka hayat terbaik adalah sekitar enam bulan. Adalah lebih baik menukar pengelap dengan kerap berbanding pengelap mahal untuk jangka masa yang lama.

Cuaca tropika mengehadkan jangka guna pengelap. Walaupun getah/silikon pengelap nampak masih elok, ia sebenarnya mungkin telah keras dan memerangkap kotoran seperti debu dan pasir.

Secara tidak langsung ia akan merosakkan cermin hadapan, akan lebih menyukarkan pemandangan apabila pengelap calar (wiper scratch) ini menjadi semakin teruk.

Pemanas cermin

Pemanas cermin perlulah dalam keadaan baik. Terutamanya bagi kereta sedan yang tidak mempunyai pengelap cermin belakang. Pemandangan anda akan terhalang sekiranya memandu dalam hujan lebat dengan pemanas belakang yang tidak berfungsi.

Ketika hujan lebat, cermin sisi kenderaan (lazimnya tanpa pemanas) akan mengehadkan pandangan belakang kerana titisan hujan dan jarak pandangan kabur antara mata dan juga cermin kenderaan.

Tayar ganti/peralatan

Ramai orang memeriksa tayar kenderaan sebelum perjalanan, tetapi ramai juga yang terlupa untuk memeriksa keadaan tayar ganti. Seperti biasa, tayar ganti ini perlulah dalam keadaan baik dan juga cukup tekanan anginnya.

Untuk tayar ganti bersaiz penuh, tidak perlu khuatir kerana jarak perjalanannya sama dengan tayar biasa, namun bagi tayar ganti bersaiz kecil, ia mempunyai had yang tertentu.

Jadi jika anda terpaksa menggunakan tayar ini, pastikan kelajuan dan jarak perjalanan dipatuhi. Sekiranya terpaksa menggunakan tayar ganti dalam keadaan kecemasan, amalkan untuk terus ke kedai tayar berhampiran untuk memastikan anda mengganti/menampal tayar yang rosak/bocor.

Selain itu, pastikan alatan untuk membuka tayar mencukupi. Tidak guna mempunyai tayar ganti tetapi anda tiada alat untuk memasangnya.

Alat-alat seperti sepana pembuka tayar atau sepana T dan jek perlulah dalam keadaan baik dan berfungsi sepenuhnya. Jika ia tidak digunakan dalam tempoh yang lama, ada baiknya meletakkan sedikit gris atau menyembur bahan anti karat pada bahagian bunga (thread) supaya jek tersebut senang digunakan.

Peralatan tambahan

Perjalanan yang sempurna harus bermula dengan peralatan yang lengkap. Selain daripada pemeriksaan terhadap komponen asal kenderaan seperti yang disebutkan di atas, anda boleh mengambil inisiatif sendiri membawa peralatan yang berguna sewaktu perjalanan.

Ia termasuklah pemadam api bersaiz kecil, kotak perkakasan pembaikan yang ringkas, lampu suluh, segitiga kecemasan dan juga kotak bantuan kecemasan (first aid kit).

Oleh Irwan Asri Mohd Nor
irwan@majalahkereta.com.my

--

No comments: