Pantaulai Aku Dengan Emailmu:

Total Pageviews

Ramai Yang Meminati: Anda bagaimana pula?

Pages

Kenalilah dunia ciptaan sahabat-sahabatku:

Jika langit di duniamu runtuh, berhijrahlah ke duniaku.

Salam segunung rindu untuk kekasih di hujung talian:

Kasih manusia sering bermusim, madah helahnya tiada bertepi;
Dengan harapan kubina impian,
kau sentuh runtuh tinggal kenangan.
Biarpun hatiku retak seribu,
kau tetap kukunci di dalam hatiku.

Love me but, leave me not,
Kiss me but, miss me not,
Hit me but, hate me not,
Remember me but, forget me not.

Teman!
Di taman ini aku menantimu bersama segunung rindu yang sarat. entahkan bila ketemu penawarnya. Aku kehilangan, yang tinggal hanyalah kerinduan.
Di sini, akumengukir syair di atas air, meniti buih mengejar pelangi. Beralaskan mimpi syahdu kelmarin, kini menjadi igauan siangku. rindu ini di manakah noktahnya? Cinta ini bilakah ajalnya?
Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang. seucap janji membuat kita percaya. sekecil luka akan membuat kita kecewa. tetapi, sebuah persahabatan akan selamanya bermakna."
rinduku padamu tak bisa pudar, kasihku padamu belum tercemar.

Pelangi! Kau ciptaan Allah yang sungguh istimewa.

Terimalah madah pujangga dari: Michael Jordan Quotes

There was an error in this gadget

Apakah yang anda cari?

Loading...

Saturday, January 23, 2010

Balik Kampung.

23 Januari, 2010

Jam 01.30 tengah hari:

"Chek sakit kuat. Kaki tangan tak stabil, mungkin stroke. Tadi Chek nak

jatuh. Nasib baik Ina sambut. Mek tak dan nak sambut." Innalillahi

waainna ilaihirajiun! Chek sakit kuat! Chek stroke! Begitulah bunyi SMS

Adik Ina yang dikirimkan pada jam 2.18 pagi tadi. Kak Ai sebenarnya

sedar ketika SMS diterima pagi tadi, tapi terlalu malas untuk

menghiraukannya. Tabiat baru Kak Ai di tahun baru 2010 ialah kurang

mempedulikan handphone. Mentang-mentanglah tiada panggilan atau SMS

dari yang tersayang. Urusan yang lain semuanya 'tak penting'. Mentelah

lagi SMS Kak Ai tersangat sibuk sejak menceburi "mylife.smartms.net."

Bunyi handphone macam tak didengari oleh Kak ai lagi. Tapi SMS dari

Adik Ina, di Kelantan benar-benar mencemaskan dan membuat Kak Ai rasa

resah gelisah. Adik Ina adalah anak ke-8 dari 10 orang adik beradik.

Walaupun usianya belum lagi mencecah 30 tahun, Adik Ina telah pun

mempunyai 3 orang anak. Oleh kerana abang dan kakaknya banyak berhijrah

ke luar Kelantan, Adik Inalah yang menjaga "Mek" dan "Chek" di kampung,

walaupun tidak tinggal serumah. Bagi kami, Adik Ina adalah sumber

rujukan berita. "chek" adalah panggilan untuk ayah, dan "mek" adalah

panggilan untuk ibu, dalam family  Kak Ai.

tanpa disedari Kak Ai terus mendail nombor handset Adik Ina. Sekali! 2

kali! 3 kali! 4 kali! Berdering panjang tiada jawapan. Dengan berat

hati, Kak Ai mendail nombor suaminya, Rosli. Sebenarnya, KakAi tidak

pernah bercakap dengan Rosli, tapi dalam hal kecemasan, Kak Ai tiada

alternatif. Nombor Rosli disambungkan ke voicemail. Kak Ai berastighfar

beberapa kali menenangkan fikiran. Kali ini handset Adik Zaki mejadi

mangsa, tapi sayang, handsetnya off! Berderau juga rasa darah!

Beginilah rasanya orang yang fras menghubungi seseorang. Kak Ai insaf

mengenangkan dirinya yang suka menutupkan talian. Kak Ai cuba

mengingati nombor telefon Abang asri, lalu mencuba. Perasaan menyesal

kerana tidak mempedulikan SMS pagi tadi menyelubungi hati. Kak Ai

terlebih kesal, kerana tidak lagi memeriksa telefon di setiap pagi.

Apakah anggapan family terhadap Kak Ai yang lambat response kepada SMS

Adik Ina? Tidak cukup seriuskah apa yang diwartakan olehnya? Kak Ai

dapat bayangkan wajah dan perasaan Mek yang sugul dan berkecil hati

dengan Kak Ai. Oh tuhan! Ampunilah aku! Lindungilah keluargaku di bawah

rahmatmu!        

"Asri!" Handset Abang Asri bersuara. Kak Ai tergamam dengan jawapan

Abang Asri terlalu oficial. Oh ya! Kak Ai baru perasan. Abang Asri

tidak mungkin mengetahui bahawa dia sedang menerima panggilan dari

adiknya, Kak Ai. Selalunya Kak Ai menghubungi famili dengan nombor yang

satu lagi. Untuk nombor yang ini, hanya Adik Ina, Adik Noor dan Adik

Ijah saja yang tahu kerana mereka adalah rakan 15pax Kak Ai. Dalam

kekalutan, Kak Ai telah tersilap mendail handset Abang Asri yang tidak

termasuk di dalam senarai rakan 15pax.

"hello!" Handset Abang Asri bersuara lagi sekaligus mengembalikan Kak

Ai ke dunia nyata. Kak Ai segra menjawab, kerana menyedari panggilannya

itu mahal harganya.

"Abang!" Kak Ai kehilangan punca untuk berkata. skrip yang ada di dalam

mindanya ialah untuk Adik Ina.

"assalammualaikum! Betulkah Chek kena stroke?" Kak Ai separuh menangis.

"What! Pardon?" Abang Asri benar-benar terkejut, maka terkeluarlah

bahasa inggerisnya yang berbau budu. Mungkin untuk matching dengan

jawatannya, Abang Asri suka berbahasa inggeris walaupun berperisa budu.

Dalam kedhaifan hidup, Chek sempat juga menghantar Abang Asri ke

sekolah inggeris, mujurlah pengorbanan Chek tidak sia-sia. Abang Asri

adalah anak kebanggaan!

"Tengah conduct training di Penang. Sudah beberapa hari di sini." Jelas

Abang Asri. No wonderlah dia tidak tahu-menahu tentang Chek.           

"Abang balik naik flight pertama, esok." Janji Abang Asri dengan penuh

tanggungjawab tanpa menyiasat kesahihan berita yang dibawa oleh Kak Ai.

Tanpa berputus asa, Kak Ai menghubungi Adik Ina untuk ke sekian

kalinya.

"Kak! Bila nak balik?" Adik Ina menjerit di dalam berbisik.
"Balik, Kak. Kita baca Yasin, ramai-ramai. Abang Zaki baru sampai dari

sempadan Perak. Halim, mungkin petang ni, sampailah." Adik Ina

bercerita. Suasana bacaan Yasin sudah tidak kedengaran lagi. Mungkin

Adik Ina berpindah lokasi.

"Kenapa tak dihantar ke hospital?" Tanya Kak Ai, agak kecewa.
"Chek tak nak. Dia suruh semua orang baca Yasin, lepas tu, berurut

secara tradisional. Dia makan ubat doktor."
"Sudah lamakah Chek sakit?" Nampak benar Kak Ai tidak tahu menahu

tentang berita familynya. Kali terakhir Kak Ai bertemu Chek ialah pada

4 Januari yang lalu, hari perkahwinan Adik Noor di FLDA Jelai Negeri

Sembilan. Kak Ai ke sana dari KL bersendirian. Zarawi dan Zaini

berkereta dengan family masing-masing dari Johore Baru terus ke rumah

Adik Zul yang tinggal di Senawang, Negeri sembilan. Dari Senawang, kami

konvoi ke Jelai.  Chek, mengepalai rombongan sebuah bas telah ke sana.

Tuan rumah telah menyewakan 2 buah rumah untuk rombongan pengantin dari

Kelantan. Apabila Chek mendengar berita akan ketibaan Kak Ai, Chek

bergegas ke rumah kaum wanita. Chek menemui Kak Ai yang sedang

disolekkan oleh Adik Ina. Kak Ai dapat rasakan tubuh Chek menggigil

ketika memeluk Kak Ai. Kerana terharu, Kak Ai langsung tidak terlintas

kemungkinan Chek tidak sihat.

"Chek. Abang kirim salam. Dia minta maaf tak dapat datang. Dia tak

sihat. Tak boleh berjalan jauh. Tak boleh makan sembarangan." Mudah-

mudahan penjelasan Kak Ai itu membuat Chek mengerti mengapa kami tidak

balik ke Kelantan menghadiri majlis perkahwinan Adik Noor pada 19

Disember yang lalu. Merak adalah salah satu sebab, dan Kak Ai juga

mempunyai sebab yang lain. Kak Ai telah diamanahkan untuk menjaga Mawi,

kucing Adik Noor di Bangsar. Yalah, Adik Noor kan bercuti seminggu!

"Suami kau sakit apa?" Tanya Chek. Kali terakhir kami bertemu Chek

sebelum ini ialah kira-kira 3 tahun yang lalu, ketika Chek menghantar

Adik Ijah ke kolej. Chek sempat juga bermalam beberapa hari di rumah

kami.

"Abang sakit darah tinggi, kencing manis dan sekarang ada penyakit

baru, gastric. Itulah yang tak boleh makan sembarangan." Jelas Kak Ai.

"Chek tahu. Suami kamu bukannya muda, cuma muda sikit dari Chek. Umur

macam tu memang tak sihat. Kasihan anak Chek."

"tapi, Chek sihat saja. Orang kampung banyak udara bersih." Kak Ai

membuat andaian sendiri.

"Chek sihat sebab anak-anak Chek. Chek sihat jumpa kamu. Chek sihat

tengok Adik Noor kahwin, macam dalam TV! Chek sebenarnya nak semua anak

perempuan Chek kahwin macam tu. Ini kamu semua kahwin dengan orang

bukan-bukan. Ina kahwin dengan budak sekolah lepas SPM! Kau kahwin

dengan suami orang!" Aduh! Itukah suara hati Chek yang sebenar? Chek

menangis, mungkin terkenang nasib anak-anaknya. Kak Ai terkenangkan

majlis perkahwinannya di hari raya aidil fitri, 14 tahun yang lalu.

"Chek dah sakit lama. Masa kenduri Noor, pun, Chek dah sakit. Tapi Chek

kuat semangat. Tapi, yang tubuh dia macam mati sebelah, baru pagi

tadi!" Adik Ina menangis.

Menyampaikan berita Chek kepada Merak, tidaklah susah. Namun untuk

meminta kebenaran balik ke kampung, itu adalah masalah yang besar bagi

Kak Ai. Kak Ai buntu apakah bentuk skrip yang patut dipersembahkan. Kak

Ai tidak mahu Merak melenting, nanti darah tingginya naik!

"Ai dah lama tak balik, Bang. Kali ni, Ai mesti balik. Chek sakit

teruk." Cerita Kak Ai.

"Hari tu kenduri awak kata orang tua tu sihat? Macam mana pula boleh

sakit teruk?" Merak ragu. Maka Kak Ai menyerahkan handsetnya kepada

Merak.

"Ai balik tak lama, Bang. 2 hari saja. Sebelum balik, Ai janji, Ai

siapkan makanan Abang, makanan kucing." Pujuk Kak Ai. Dalam keterpaksaan, Merak memberi kebenaran.

Tanpa melengahkan masa, Kak Ai merebus sekilo ikan tongkol untuk Kiting dan Bolong. Termenung juga memikirkan apakah jenis makanan yang patut ditinggalkan untuk Merak. Kak Ai menguli roti labu. Jarang sekali orang membuat roti dari labu. Labu adalah makanan berkhasiat, ini telah dibuktikan oleh ayat alquran Surah Al-anbiak yang menceritakan tentang Nabi Yunus yang lumpuh dari perut Ikan Nun, telah memakan buah labu untuk mengembalikan keupayaan tubuhnya. Sementara menanti adunan roti kembang, Kak Ai memasak kari ayam, kari ikan dan masak lemak sardin. Apabila makanan itu sejuk, Kak Ai akan menyendukkannya ke dalam bekas-bekas kecil untuk disimpan di dalam freezer. Langkah seterusnya, sedikit berat. Kak Ai dimestikan menunjuk-ajar Merak cara mengendalikan microwave!

Selepas Asar, barulah Kak Ai sedikit lega dengan melayari Skype. Tiba-tiba Kak Ai terperasan Madi. Kampung Madi tidak berapa jauh dari kampung Kak Ai. Setelah chatting beberapa soalan dengan Madi, Kak Ai mula menelefon KTMB. Kak Ai bercadang untuk balik ke Kelantan dengan menaiki train, agar mudah ke tandas. Kata Madi, train bertolak pada 8.30 malam dari KL Sentral dan dijadualkan sampai ke Kelantan pada jam 9.00 pagi keesokkan harinya! Walaupun KTMB memberikan tambangdiskaun sebanyak 50 peratus untuk OKU, namun perbelanjaan dari stesen keretapi ke rumah tersangat mahal. Adik Noor mencadangkan agar Kak Ai menaiki bas direct ke Bachok, jam 12.00 malam dan dijadualkan sampai pada pukul 8.30 pagi. Kak Ai menelefon Mutiara Express dan diberitahu perjalanan jam 12.00 malam telah ditamatkan. Kak Ai dicadangkan untuk mengambil bas yang bertolak pada jam 9.30 malam. Kak Ai bersetuju. Pada hari ini barulah Kak Ai tahu bahawa Syarikat bas hanya memberi tambang diskaun sebanyak 25 peratus, bukannya 50 peratus untuk perjalanan jauh.

Merak sedikit emosi. Kak Ai faham, bukan senang untuk Merak menghadapi hari-hari tanpa Kak Ai. Kak Ai mendekatinya untuk mengulangkaji perihal sollat jamak dan qasar dalam perjalanan. Dia sedikit terhibur. Itulah Merak, suamiku, imamku, yang akan memimpinku ke syurga kelak.

Untuk mempelajari soal sembahyang jamak dan qasar sila layari :"www.hafizfirdaus.com/ebook/Jamak-dan-Qasar/tajuk2.htm"

No comments: