Total Pageviews

Ramai Yang Meminati: Anda bagaimana pula?

Pages

Kenalilah dunia ciptaan sahabat-sahabatku:

Salam segunung rindu untuk kekasih di hujung talian:

Kasih manusia sering bermusim, madah helahnya tiada bertepi;
Dengan harapan kubina impian,
kau sentuh runtuh tinggal kenangan.
Biarpun hatiku retak seribu,
kau tetap kukunci di dalam hatiku.

Love me but, leave me not,
Kiss me but, miss me not,
Hit me but, hate me not,
Remember me but, forget me not.

Teman!
Di taman ini aku menantimu bersama segunung rindu yang sarat. entahkan bila ketemu penawarnya. Aku kehilangan, yang tinggal hanyalah kerinduan.
Di sini, akumengukir syair di atas air, meniti buih mengejar pelangi. Beralaskan mimpi syahdu kelmarin, kini menjadi igauan siangku. rindu ini di manakah noktahnya? Cinta ini bilakah ajalnya?
Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang. seucap janji membuat kita percaya. sekecil luka akan membuat kita kecewa. tetapi, sebuah persahabatan akan selamanya bermakna."
rinduku padamu tak bisa pudar, kasihku padamu belum tercemar.

Apakah yang anda cari?

Tuesday, January 19, 2010

Norimah Ahmad, Usahawan Wanita SBM Yang Berjaya

Norimah Ahmad, Usahawan Wanita SBM Yang Berjaya
Oleh Mohd Fekkeri bin Mat Jusoh

Dipetik dari: Majalah SBM: Januari-april 2005

Menjadi seorang isteri, ibu dan mempunyai kerjaya, adalah satu lumrah kehidupan dalam mengejar keperluan penghidupan hari ini. Segala penat lelah tidak begitu dirasakan apabila ada suami tempat bergantung. Tak kurang juga ramai wanita yang menjadi ibu, dan pada masa yang sama mengambil alih tugas seorang bapa. Terpaksa bekerja keras demi untuk meneruskan penghadapan dan menyara keluarga. Lebih malang lagi kiranya ibu itu adalah seorang OKU penglihatan. Inilah realiti yang terpaksa dilalui oleh Norimah Ahmad dalam membesarkan dua orang anaknya.
Berkat usaha gigih, kesabaran dan semangat luar biasa yang ditunjukkan oleh Norimah Ahmad, seorang yang berpenglihatan terhad, beliau adalah seorang usahawan wanita yang berjaya dalam perniagaannya menyediakan perkhidmatan urut dan refleksologi. Kini corak penghidupannya jauh berbeza dengan suatu masa dahulu.
Kekurangan diri bukan penyebab kepada wanita ini menyisihkan diri untuk mengejar kemajuan dan kejayaan setanding dengan orang normal yang lain. Biarpun cacat penglihatan, Norimah Ahmad, pemilik Pusat Rawatan Nuri Refleksologi tidak pernah menganggapnya sebagai satu alasan untuk berpeluk tubuh atau mengharapkan belas ihsan daripada orang lain.
Norimah, sebelum ini adalah merupakan seorang tenaga pengajar dalam bidang urut tradisional untuk wanita dan mengajar pelatih-pelatih cacat penglihatan di Pusat Latihan Gurney, Brickfields, Kuala Lumpur. Hasil usahanya, ramai golongan cacat penglihatan telah menjadikan bidang ini sebagai kerjaya tetap golongan ini.
Norimah terus mempertingkatkan pengetahuannya dalam bidang urut samada secara persendirian iaitu melalui bacaan dan tidak melepaskan peluang untuk mempelajarinya dari sesiapa sahaja yang lebih berkemahiran daripadanya. Selain berkemahiran dalam bidang urut, Norimah juga adalah merupakan seorang guru kraf tangan yang sebelum ini pernah bertugas di Taman Harapan, Temerloh Pahang, mengajar pelatih-pelatih membuat anyaman, khususnya anyaman rotan.
Walaupun telah mempunyai pekerjaan tetap sebagai instraktor dan telah bekerja hampir 10 tahun, namun penghidupannya tidak banyak berubah malah beban tanggungan makin bertambah. Anak-anak makin membesar dan berbagai keperluan persekolahan yang diperlukan. Keperitan makin dirasai apabila salah seorang daripada anaknya terpaksa berjauhan dan tinggal di asrama, di Johor Baru.
Bagi memenuhi keperluan ini Norimah nekad untuk mencari pendapatan sampingan dengan membuat perkhidmatan refleksologi di salun-salun kecantikan dan kelab-kelab sukan di ibu kota malah sanggup datang ke rumah bagi memenuhi permintaan mereka yang mengundangnya.
Apabila pendapatan daripada memberi perkhidmatan refleksologi di salun-salun dan kelab sukan melebihi daripada gaji setiap bulanan yang diterima daripada kerja tetapnya, mula timbul hasrat dalam diri Norimah untuk membuka perniagaannya sendiri. Bagi merealisasikan hasratnya itu, Norimah telah bercuti tanpa gaji selama enam bulan bagi mengikuti berbagai kursus persediaan keusahawanan. Norimah nekad untuk berhenti kerja dan menumpukan sepenuh perhatian membuka perniagaannya sendiri. Pada Januari 1995, menamatkan perkhidmatannya dan membuka perniagaannya sendiri, bertempat di Medan MARA, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur.
Kini usia perniagaannya telah mencecah usia 10 tahun dan semakin maju dari setahun ke setahun sehingga berkemampuan untuk menggaji seramai 7 orang pekerja cacat penglihatan bagi memenuhi keperluan dan permintaan pelanggannya. Norimah turut mengambil peluang untuk mendalami pengetahuannya sehingga sanggup merantau ke negara China dan Jepun bagi memantapkan seni urutannya.
Pernah suatu ketika, Norimah melebarkan perniagaannya dengan membuka beberapa rangkaian Pusat Urut Nuri iaitu di Plaza Warisan, di Pandan Jaya dan di Kg. Baru. Sambutannya juga menggalakkan namun akhirnya terpaksa ditutup disebabkan kurang kemampuan dari aspek pengurusan dan diluar jangkauan. Norimah bangga kerana perkhidmatannya diterima baik. Setelah lebih 20 tahun berkecimpung di bidang ini, Norimah kini boleh dianggap pakar dalam kerjayanya. Beliau sering dijemput sebagai tenaga pengajar dan penasihat dalam kursus-kursus yang sering diadakan oleh pelbagai pihak.
Berkat dengan usaha gigihnya juga, Norimah berjaya mendidik dua orang anaknya untuk mencapai kejayaan dalam bidang pendidikan dengan tanggungannya sendiri. Anaknya yang sulung kini dalam tahun akhir di salah sebuah universiti tempatan manakala anaknya yang seorang lagi dalam tahun 2, di salah sebuah universiti di Jepun.
Apabila ditanya tentang rancangan masa depannya, beliau menyatakan hasratnya untuk membuka satu lagi perniagaan yang berkaitan dengan percetakan buku-buku braille. Kewujudannya nanti bukan sahaja dapat membantu mengatasi masalah kekurangan buku-buku braille yang diperlukan oleh para pelajar, malah pada masa yang sama juga akan membuka peluang pekerjaan kepada golongan ini.
Menurut Norimah, untuk sampai ke tahap kejayaannya sekarang, beliau mengakui banyak masalah yang terpaksa dihadapi dalam menjalani kehidupan akibat kekurangan diri, namun ia sebenarnya menjadi pemangkin kepada segala usaha diri untuk berjaya. “Saya rasa semua manusia patut dilayan sama rata. Walaupun menjadi OKU mempunyai banyak masalah, tetapi jika mereka diberi layanan secara sama rata dan diberikan hak yang sama seperti insan-insan normal, golongan ini mampu pergi jauh dan mendapatkan kejayaan yang cemerlang,'' katanya.

No comments: