Pantaulai Aku Dengan Emailmu:

Total Pageviews

Ramai Yang Meminati: Anda bagaimana pula?

Pages

Kenalilah dunia ciptaan sahabat-sahabatku:

Jika langit di duniamu runtuh, berhijrahlah ke duniaku.

Salam segunung rindu untuk kekasih di hujung talian:

Kasih manusia sering bermusim, madah helahnya tiada bertepi;
Dengan harapan kubina impian,
kau sentuh runtuh tinggal kenangan.
Biarpun hatiku retak seribu,
kau tetap kukunci di dalam hatiku.

Love me but, leave me not,
Kiss me but, miss me not,
Hit me but, hate me not,
Remember me but, forget me not.

Teman!
Di taman ini aku menantimu bersama segunung rindu yang sarat. entahkan bila ketemu penawarnya. Aku kehilangan, yang tinggal hanyalah kerinduan.
Di sini, akumengukir syair di atas air, meniti buih mengejar pelangi. Beralaskan mimpi syahdu kelmarin, kini menjadi igauan siangku. rindu ini di manakah noktahnya? Cinta ini bilakah ajalnya?
Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang. seucap janji membuat kita percaya. sekecil luka akan membuat kita kecewa. tetapi, sebuah persahabatan akan selamanya bermakna."
rinduku padamu tak bisa pudar, kasihku padamu belum tercemar.

Pelangi! Kau ciptaan Allah yang sungguh istimewa.

Terimalah madah pujangga dari: Michael Jordan Quotes

There was an error in this gadget

Apakah yang anda cari?

Loading...

Sunday, May 30, 2010

Cerpen: Penjual Roti Canai.

Cerpen: Penjual Roti Canai
Oleh
Roslan Bidin.

Dipetik dari Majalah SBM: Januari - April 2005

“SUDAH banyak kali kau minta maaf dengan aku … Dan alasan yang sering engkau berikan tetap sama saja Eh! Kawan engkau tu dah tak boleh pergi sendiri ke, nak kena hantar pula?” Encik Haris nampak begitu marah sekali hari itu. Serentak dengan itu beberapa orang pelanggan datang ke mejanya untuk menjelaskan bayaran harga makanan serta minuman yang mereka pesan. Ada beberapa pelanggan yang marah-marah sebab tak dapat menikmati roti canai yang menjadi sarapan mereka tiap-tiap pagi sebelum masuk kerja.

Biasalah kerja di bandar ini yang banyaknya bekerja makan gaji sama ada di pejabat kerajaan atau swasta. Yang pentingnya kerja makan gaji. Lantas keadaan lokasi Gerai Makanan Special Haris yang terletak di Taman Wangsa Indah di Kuala Lumpur menjadi penuh sesak di waktu pagi-pagi begini kerana ingin menikmati roti canai. Kalau tak ada pembantu sepertinya, tentulah Encik Haris pening kepala dengan karenah pelanggannya. Menyedari keadaan itu, lantas minatnya menjadi seorang pembuat roti canai timbul sedikit demi sedikit. Kenapa tidaknya bila dilihatnya roti canai sangat laris.

“Saya kasihan dia Encik Haris … dia tak nampak. Kalau saya tak tolong dia siapa lagi,” balasnya mempertahankan dirinya dan kawannya Fazli.

“Hari ni aku boleh maafkan kau … Tapi esok kalau kau datang lambat lagi … aku tak akan teragak-agak lagi untuk memberhentikan kau kerja,” tegas Encik Haris.

Tenang sahaja dia menerima berita itu. Amin menganggap bahawa itu adalah ujian Allah. Sejak Fazli yang ditemuinya hampir setahun lalu ketika baru berhijrah di Kuala Lumpur ini, tidak sedikit pun dia menyesali kehadirannya kerana Fazli bukannya menyuruhnya menghantarnya percuma. Fazli membayarnya. Kalau pendapatannya lebih, Fazli sanggup membayar sehingga RM 50.00 ringgit. Tapi yang sebenarnya dia bukannya mengharapkan bayaran itu.

“Abang Fazli duduklah dengan saya. Lagi pun rumah sewa kat Kuala Lumpur ni mahal,” demikian katanya ketika mempelawa lelaki cacat penglihatan itu.

“Abang ni mungkin akan menyusahkan kamu. Segala pergerakan abang … ialah abang nak pergi main muzik pun nak kena sewa teksi,” balas Fazli. Fazli ditemuinya ketika dia sedang berjalan tidak ketentuan arah di Pudu Raya ketika itu.

“Saya sanggup menghantar abang ke mana sahaja,” entah kenapa dia begitu mudah membuat tawaran itu sedangkan dia belum mengenali Fazli lebih mendalam. Entah-entah dia berpura-pura buta. Benar begitu? Lantaran keadaannya yang nampaknya dia benar-benar buta, Lamin memegang tangannya menuju ke arah kereta warna merah, yang diletakkan di tempat meletak kenderaan di kawasan perhentian bas yang kian sibuk sekitar jam 9.00 pagi.

“Itulah … saya dah cakap jangan susah-susahkan kerana saya, awak tak pedulikan cakap saya ni,”demikian marah Fazli malam itu setelah dia menceritakan masalahnya ketika itu. Seperti biasa, selepas habis kerja di dalam kedai makan Haris, dia akan mengambil Fazli yang sedang menghiburkan pengunjung di pasar malam serata kawasan bandar raya ini. Asalkan peniaga di situ sudi memberikan sedikit ruang untuknya menumpang cari rezeki.

“Mulai esok awak jangan hantar dan ambil saya lagi. Saya tak mahu awak susah kerana saya,” tegas Fazli.

“Tapi …,”

“Tak ada tapinya,” sahut Fazli. Mi goreng di hadapannya yang berbaki sedikit itu dihabiskannya. Suasana di kedai makan yang disinggahinya agak sibuk walau pun usia di malam itu semakin lanjut. “Kalau awak akan diberhentikan kerja, apa awak nak buat nanti?” soalnya.

“Nak balik Perlis … Tapi ….”

“Tak habis dengan tapinya … Tapi apanya?” tanya Fazli. Habis Mi gorengnya dimakan, Fazli menyedut teh ais di hadapannya pula.

“Hasrat saya nak buka kedai makan … Termasuk kedai roti canai sekali,” katanya. “Tapi saya tak tau nak buat roti canai … Hanya minat saja yang ada,” sambungnya lagi.

Fazli hanya ketawa kecil bila mendengar kata-kata dari sahabatnya itu. “Minat saja kalau tanpa usaha, nak buat apa,” balasnya.

“Maksud awak?”

“Kalau awak dah berminat nak usahakan bisness membuat roti canai, usahalah untuk mempelajarinya,”

“Saya dah cuba usahakan untuk mempelajarinya … Tapi gagal,”

“Kenapa gagal? Awak tak boleh anggap sekali kita gagal, kita akan gagal selama-lamanya,” tegas Fazli.

“Tapi Encik Haris tu tak mahu ajarkan saya,” jawab Amin.

“Awak belajar dengan dia? Hmm! Orang kita … macam tulah. Kalau dah ada ilmu, tak mahu curahkan kepada yang memerlukan,” sungut Fazli. Lama juga mereka membisu. Membiarkan kebisingan di kedai makan itu mencelah di antara perbualan mereka berdua. “Kenapa tak minta aje tepung mentah dari Haris tu?” tanya Fazli. Lantas suaranya memeranjatkan lamunannya.

“Ya! … Betul juga! Dengan tepung itu, aku akan belajar sampai aku berjaya membuat roti canai,”

“Macam dalam filem SENARIO!” kata Fazli berseloroh.

Mereka ketawa terbahak-bahak. Dan suara tawa itu akhirnya dia bawa pulang ke Perlis. Menjadi kenangan sehingga ke hari ini. Lalu, entah kenapa sejak dua tiga minggu ini Amin asyik rindukan Fazli. Tambahan pula dia terbaca dalam akhbar tentang berita Fazli yang berjaya menjadi artis Orang Kurang Upaya terbaik di Kuala Lumpur. Dalam kenyataan berita tersebut menyatakan kisah kejayaannya. Bagaimana dia ditolak mentah-mentah seperti binatang oleh seorang tauke restoran terkemuka di Kuala Lumpur
kerana meragui kebolehannya walau pun suaranya sesekali tenggelam timbul.

“Abang! Ada orang buta datang makan di sini. Semua pelanggan abang di belanjanya … Ini duitnya,” suara pembantunya memeranjatkan lamunannya.

“Orang buta! Siapa dia?”

“Tu! Di penjuru sana,” katanya,”

Amin menghampiri lelaki berbadan gempal bercermin mata biru gelap itu.

“Fazli!”

“Awak Amin bukan?” tekanya.

“Awak dah berjaya … Dah lupakan saya … sampainya hati awak,”

Mereka berpelukan sesama sendiri. Perlakuan mereka membuatkan semua pelanggan di situ melihat ke arahnya.

“Kami semua minta maaf di atas sikap kami tadi,” tiba-tiba kedengaran suara
seorang di antara pelanggan di dalam kedai itu.

“Awak semua tak bersalah dengan saya. Tapi awak semua mesti berjanji kepada
diri awak yang awak nak ubah perangai buruk awak tu. Jangan anggap orang buta macam kami ni semuanya peminta sedekah. Kami juga ada perasaan macam kalian juga,”
tegas Fazli.

Mereka yang ada dalam kedai itu tercengang bila mendengar kata-kata dari Fazli,
terutama dua tiga orang yang buat tak peduli dengan kehadirannya.

No comments: