Pantaulai Aku Dengan Emailmu:

Total Pageviews

Ramai Yang Meminati: Anda bagaimana pula?

Pages

Kenalilah dunia ciptaan sahabat-sahabatku:

Jika langit di duniamu runtuh, berhijrahlah ke duniaku.

Salam segunung rindu untuk kekasih di hujung talian:

Kasih manusia sering bermusim, madah helahnya tiada bertepi;
Dengan harapan kubina impian,
kau sentuh runtuh tinggal kenangan.
Biarpun hatiku retak seribu,
kau tetap kukunci di dalam hatiku.

Love me but, leave me not,
Kiss me but, miss me not,
Hit me but, hate me not,
Remember me but, forget me not.

Teman!
Di taman ini aku menantimu bersama segunung rindu yang sarat. entahkan bila ketemu penawarnya. Aku kehilangan, yang tinggal hanyalah kerinduan.
Di sini, akumengukir syair di atas air, meniti buih mengejar pelangi. Beralaskan mimpi syahdu kelmarin, kini menjadi igauan siangku. rindu ini di manakah noktahnya? Cinta ini bilakah ajalnya?
Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang. seucap janji membuat kita percaya. sekecil luka akan membuat kita kecewa. tetapi, sebuah persahabatan akan selamanya bermakna."
rinduku padamu tak bisa pudar, kasihku padamu belum tercemar.

Pelangi! Kau ciptaan Allah yang sungguh istimewa.

Terimalah madah pujangga dari: Michael Jordan Quotes

There was an error in this gadget

Apakah yang anda cari?

Loading...

Thursday, February 2, 2012

Lada/Cili?

Assalammualaikum!

Lada/cili sememangnya pedas, tapi, kurang pedas, ada yang merasakan kurang sedap. Di sini ada cerita/berita tentang lada/cili. Apa itu lada? dan pertangingan memakan cili hantu yang terpedas di dunia.

 

Kita tahu lada sebagai bahan biasanya kita lihat di dalam makanan harian kita. Walau bagaimanapun, berapa banyak yang kita tahu tentang lada dan seumpamanya? Sekarang biarlah saya memberitahu anda bahawa lada bukan sahaja merah dan pedas tetapi ia lebih banyak lagi untuk tawaran daripada itu.

Sebuah merah savina lada, pada tumbuhan

Hari ini saya akan berkongsi dengan anda 20 jenis lada tetapi sebenarnya masa ini terdapat lebih dari tiga puluh berbeza dikenali spesis cili lada. Majoriti ini sebenarnya "liar" lada spesies (ditemui tumbuh terutamanya di Amerika Selatan), termasuk C. cardenasii, C. eximium dan C. chacoense.

Marilah kita mulakan dengan Medusa Lada

Medusa Lada (- adalah hiasan lada cili yang mempunyai warna yang sangat terang dari kuning dan oren kepada warna merah mendadak apabila masak sepenuhnya Ia adalah panjang dan nipis menghasilkan rambut ~ ular yang dikaitkan dengan mitos Yunani dewi Medusa..

Serrano Lada (Kapsikum annuum) - adalah sejenis lada yang berasal dari negeri-negeri Mexico Puebla dan Noor. Jika masih tidak masak, ia adalah warna hijau bagaimanapun; warna berbeza di tahap kematangan yang berbeza. Kadang-kadang ia adalah hijau, merah, coklat, oren atau kuning. Ia juga panas dan rangup rasa

Rocotillo Lada (

Baccatum Kapsikum) - ini adalah sejenis lada yang berasal dari Peru. Warna-warna berwarna hijau atau kuning jika tidak masak tetapi warna kematangan berbeza. Ia adalah sfera dalam bentuk, biasanya 2.5 cm panjang dan lebar 2.5cm.

Malagueta Lada (

Kapsikum frutescens var. malagueta, Solanacease) - ia adalah satu lada kecil tirus dan hijau yang bertukar merah kerana ia matang. Ia adalah 5cm panjang pada tempoh matang. Ia adalah lada sangat panas dengan pelbagai sebanyak 60,000 hingga 100,000 unit scoville.

Kimia Lada

- Adakah pelbagai jenis lada cili daripada frutescens Kapsikum. Ia mempunyai pertumbuhan lebat, ia adalah 4cm panjang pucat kekuningan hijau dan kuning dan oren sebelum masak ke merah cerah. Ini jenis lada sangat pedas kerana kadar dari 30,000 kepada 50.000 Scoville.

Lada hitam

(Piper Nigrum) - buah-buahan ini juga dikenali sebagai lada apabila kering. Ia adalah 5 milimeter diameter mempunyai warna merah gelap apabila matang sepenuhnya dan ia hanya mengandungi biji tunggal.

Naga Bhut Jolokia-adalah lada terhangat dan spiciest memukul tempat teratas dalam Skala Scoville itu. Biasanya ia berlaku dalam hibrid yang interspecific dari rantau Assam dari timur laut India. Ia adalah 5,95-8,54 cm panjang dan 2,5-2,95 lebar.

Merah Savina Lada -

ini adalah jenis kedua spiciest lada, ia terpilih diternak untuk menghasilkan yang jenis kehangatan rempah, dan buah-buahan yang berat. Kaedah bagaimana buah-buahan ini adalah menghasilkan tidak diketahui umum. Frank Garcia dari GNS Spices, di Walnut, California, adalah dikreditkan dengan menjadi pemaju Merah Savina habanero.

Habanero Lada-

habaneros belum masak berwarna hijau dalam warna tetapi apabila matang ia ternyata oren, merah dan kadang-kadang putih, coklat dan merah jambu warna. Ia adalah 2-6 cm panjang. Ia kadar 100,000-350,000 di Scoville skala.

Bonnet-Scotch juga dikenali sebagai Bonet Scotch, ia tergolong dalam keluarga yang sama seperti Habaneros. Ini buah pedas boleh dilihat dengan banyaknya di Caribbean, Maldives dan Guyana. Segar memberantas masak bonnets berubah dari hijau kepada warna dari jingga labu untuk kirmizi merah.

Itulah terutamanya ia, ingat bahawa ini adalah hanya beberapa jenis Lada kita hari ini. Persamaan spesies ini berbeza dengan kompaun yang dipanggil Capsasicin. Hari ini, Capsaicin telah didapati membawa banyak faedah kesihatan kepada tubuh badan manusia. Satu penemuan kompaun ini adalah keupayaannya untuk membantu membakar lemak.

Source: http://my.hicow.com/rocotillo-lada/kapsikum/scoville-skala-2095852.html

 

WANITA CIPTA REKOD DUNIA MAKAN 51 CILI PALING PEDAS DI DUNIA!

 

 

Seorang wanita India melumurkan matanya dengan sebiji cili hantu yang paling pedas di dunia sebelum memakan 51 cili dalam tempoh dua minit sekali gus mencipta rekod baru dunia, kata penganjur Guinness World Records.


Wanita itu, Anandita Dutta Tamuly melakukan aksi tersebut kelmarin sambil menerima sorakan hangat chef selebriti, Gordon Ramsay yang berada di Jorhat, Assam, timur laut India bagi menyertai satu program televisyen mengenai sajian dunia.

Cili hantu sebesar ibu jari itu diterima Guinness World Records sebagai yang paling pedas di dunia pada tahun 2007.

Ia dimakan oleh penduduk timur laut India untuk menyembuhkan sakit perut dan sebagai cara untuk menahan diri daripada kesan buruk akibat cuaca panas.

Cili hantu jauh lebih pedas daripada sos Tabasco dan lada Jalapeno.

No comments: