Pantaulai Aku Dengan Emailmu:

Total Pageviews

Ramai Yang Meminati: Anda bagaimana pula?

Pages

Kenalilah dunia ciptaan sahabat-sahabatku:

Jika langit di duniamu runtuh, berhijrahlah ke duniaku.

Salam segunung rindu untuk kekasih di hujung talian:

Kasih manusia sering bermusim, madah helahnya tiada bertepi;
Dengan harapan kubina impian,
kau sentuh runtuh tinggal kenangan.
Biarpun hatiku retak seribu,
kau tetap kukunci di dalam hatiku.

Love me but, leave me not,
Kiss me but, miss me not,
Hit me but, hate me not,
Remember me but, forget me not.

Teman!
Di taman ini aku menantimu bersama segunung rindu yang sarat. entahkan bila ketemu penawarnya. Aku kehilangan, yang tinggal hanyalah kerinduan.
Di sini, akumengukir syair di atas air, meniti buih mengejar pelangi. Beralaskan mimpi syahdu kelmarin, kini menjadi igauan siangku. rindu ini di manakah noktahnya? Cinta ini bilakah ajalnya?
Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang. seucap janji membuat kita percaya. sekecil luka akan membuat kita kecewa. tetapi, sebuah persahabatan akan selamanya bermakna."
rinduku padamu tak bisa pudar, kasihku padamu belum tercemar.

Pelangi! Kau ciptaan Allah yang sungguh istimewa.

Terimalah madah pujangga dari: Michael Jordan Quotes

There was an error in this gadget

Apakah yang anda cari?

Loading...

Monday, December 6, 2010

Makanan Untuk Otak.

Top 5 Otak Makanan Untuk Sertakan Dalam Diet Anda!

Mendapatkan agak lambat akhir-akhir ini? Mungkin itu adalah diet anda. Menggabungkan jumlah yang tepat otak makanan atau makanan yang salamku kegiatan otak dapat mengurangkan kelesuan mental dan membuat anda waspada. Ringkasnya, hak otak jenis makanan yang boleh membuat anda Einstein selepasnya. Yah, mungkin bukan Einstein tapi makanan otak yang lebih cerdas bisa menjamin anda! Berikut adalah senarai daripada 5 atas makanan otak!

Brain Makanan 1 – Kafein

Kafein hanya perlu berada di sana dalam senarai makanan otak ini. Kerana kebanyakan of kita tahu kafeina membantu dalam tenaga dan tumpuan. Meskipun tingkat meningkatkan konsentrasi anda, terlalu banyak kafeina boleh membuat anda lebih terganggu dan gelisah! Moderasi ada trik! Kafein ditemui dalam kopi resep, coklat dan minuman tenaga. Cuba kopi hitam jika anda diet!

Brain Food 2 – Gula

Ini adalah Brain rumit lagi makanan! Dengan gula kami maksudkan glukosa dimetabolisme oleh tubuh kita daripada gula dan karbohidrat. Ini bertindak sebagai sumber bahan bakar untuk yotak kita. Jadi secangkir jus manis boleh membantu untuk meningkatkan kemampuan mental anda. Terlalu banyak gula di sisi lain boleh mempengaruhi memori anda negatif dan tentu saja konsekuensi terhadap dimensi tubuh anda boleh diam menyedihkan!

Brain Food 3 – Ikan

Dua porsi ikan per minggu bermanfaat memberikan tubuh anda sihat jumlah protein dan omega 3 asid lemak. Ini memberikan otak anda dengan set yang menakjubkan kekuatan super. Makanan otak ini dikatakan memainkan peranan vital dalam boomemori menyengat kuasa dan menurunkan risiko demensia dan juga stroke. Jadi jangan lupa untuk menyertakan beberapa resep ikan dalam rancangan diet mingguan anda!

Brain Makanan 4 – Nuts

Kacang-kacangan dan biji mempunyai jumlah mengesankan antioksidan Vitamin E yang memperlambat kognitif penurunan dengan usia! Dark chocolate juga merupakan pilihan! Salah satu kacang yang terkenal menjadi makanan otak Walnut! Pastikan bahawa anda mempunyai hingga satu ons kacang dan coklat setiap hari. Untuk semuamereka yang mengasihi kacang dan coklat kira ini merupakan melayan!! br!! br! Brain Food 5 – Blueberry! br!! br! Blueberry membantu dalam melindungi otak daripada oksidaan stres. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa makanan otak ini dapat meningkatkan kemampuan belajar dan keterampilan motorik! Anda boleh menyemak link ini untuk beberapa resep blueberry lazat

Efektivitas suplemen ubat-ubatan dan belum terbukti, sehingga dianjurkan untuk menempel pada makanan otak alam yang termaktub dalam sebuahd mengembangkan beberapa resep makanan otak untuk diri sendiri Cuba dan memperkenalkan top 5 otak ini makanan di diet anda menggunakan beberapa resep makanan otak. Juga, pastikan bahawa anda mengekalkan diet yang sihat dan seimbang serta sukan standard regim dan tidur jam.

 

Pemakanan Dan Kekuatan Otak

Oleh Admin pada 17 Apr, 2008 dalam kategori Kesihatan. Anda boleh ikuti komen bagi artikel ini melalui RSS 2.0. Anda boleh menulis komen dan trackback kepada entri ini dari laman web anda.

Salah satu cara untuk meningkatkan dan mengekalkan kesejahteraan atau kekuatan akal ialah melalui pamakanan yang berkhasiat dan mengelakkan sumber makanan yang boleh memberi kesan yang tidak baik kepada otak. Di sini diberikan sedikit panduan pemakanan untuk membantu dalam kesihatan otak dan sekaligus membantu dalam perkembangan daya pemikiran yang cerdas.

Makanlah makanan otak (brain food)

Makanan yang baik untuk otak termasuklah buah avokado, pisang, daging tanpa lemak, brokoli. beras perang, kobis Brussels, sayuran hijau, tembikai Cantaloupe, telur, kekacang, makanan bersumberkan gandum, oren, mentega kacang, kacang pea, kentang, kacang soya, ikan salmon, ikan tuna, kismis, kurma, badam dan madu lebah. Semua makanan ini kaya dengan anti-oksida, vitamin dan mineral, juga mengandungi nisbah karbohidrat, protin dan lemak yang membantu mengekalkan fungsi badan dan mental yang sihat. Rasulullah pernah memberitahu bahawa akal yang sihat itu terdapat pada badan yang sihat. Lebih-lebih lagi semua jenis makanan di atas adalah sumber semulajadi yang mana sudah tentu tidak mengandungi bahan-bahan tiruan yang mendatangkan kesan sampingan.

Makan makanan yang kaya dengan anti-oksida

Fungsi anti-oksida adalah melindungi sel-sel badan, termasuk sel-sel otak. Sesetengah makanan seperti prune, kismis, strawberi, blueberi, raspberi, bawang putih, kailan dan bayam mengandungi anti-oksida yang sangat tinggi. Tanpa anti-oksida, daya pemikiran akan merosot kerana sel-sel otak akan merosak akibat dari pemusnahan oleh radikal bebas. Oleh kerana itulah kita harus mengambil makanan yang tinggi khasiat anti-oksida dalam diet harian.

Pengambilan serat

Gizi makanan yang seimbang mestilah mengandungi serat. Ia bukan sahaja menyingkirkan toksin dalam badan malah menjauhkan brain fog atau hilang ingatan secara tiba-tiba yang disebabkan oleh toksin dalam badan.

Elakkan lemak berlebihan

Kebanyakan lemak adalah kaya dengan Omega-6. Lemak tepu telah terbukti membantutkan pertumbuhan sel-sel otak, manakala asid lemak Omega-3 merupakan unsur yang menyeimbangkan asid-asid lemak dalam badan juga otak.

Elakkan makanan yang mengandungi bahan tiruan

Terdapat bukti yang menunjukkan bahawa bahan-bahan tiruan seperti pewarna, perasa atau pemanis, kola, sirap jagung, makanan sejuk beku, minuman segera bergula tinggi, makanan mengandugi MSG dan sebagainya, memberikan kesan tidak baik kepada otak. Secara asasnya makanan-makanan segera atau tiruan mempunyai kesan-kesan negatif jangka pendek dan jangka panjang. Walau sedikit sahaja pengambilan makanan jenis ini, ia akan memberika kesan kepada otak dalam masa 24 jam, lalu menyebabkan mental menjadi bengap, keliru dan kekurangan kuasa penumpuan.

Elakkan gula dan karbohidrat berlebihan

Gula dan juga karbohidrat berlebihan akan menjadikan minda menjadi mengantuk, lemah dan kurang bertenaga, juga boleh menyebabkan terjadinya brain fog, dengan kerana itu minda tidak dapat menjalankan proses berfikir dengan jelas dan lancar. Jadi elakkanlah makanan yang mengandungi glukos atau karbihidrat yang tinggi sebelum melakukan tugas-tugas yang banyak menggunakan proses berfikir, seperti kerja-kerja penulisan, kreativiti, penyelesaian masalah dan decision making.

Jangan tinggalkan sarapan pagi

Kajian menunjukkan bahawa, apabila kanak-kanak yang tidak makan sarapan pagi telah mula mengambilnya, didapati markah ujian matematik mereka mengalami peningkatan. Tetapi harus diketahui bahawa kita di Malaysia ramai orang suka mengambil nasi lemak sebagai sarapan. Nasi lemak boleh menyebabkan minda menjadi mengantuk, dan kepala ikan bilis yang terkandung dalam sambalnya itu menyebabkan daya ingatan menjadi lemah. Jangan makan nasi lemak pada sebelah pagi. Pastikan ikan bilis dibuang kepalanya sebelum dibuat sambal.

Kepala ikan ni ada kisahnya. Lama dahulu ada seorang tuan guru yang mengajar kelas ugama kepada kanak-kanak di sebuah sekolah pondok. Setiap hari tuan guru terpaksa melayan pertanyaan anak-anak muridnya, sehinggakan selalu tidak sempat menghabiskan sukatan pelajaran. Pening kepala tuan guru lantaran pertanyaan genius yang bertalu-talu setiap hari datang dari anak-anak murid yang mana kepala otak mereka itu semuanya masih segar belaka. Lalu pada suatu hari si tuan guru telah membawa sup kepala ikan untuk dijamu kepada anak-anak muridnya. Apa lagi, berebut-rebutlah sekelian anak murid mndapatkan sup kepala ikan yang di bawa oleh guru mereka. Setelah pengajaran bermula keesokan harinya, tuan guru pun dapatlah mengajar sukatan pelajaran dengan aman sekali tanpa serangan pertanyaan dari anak-anak murid yang telah menjadi beku otak mereka akibat menghirup sup kepala ikan..

Jangan makan dengan berlebihan

Kesan makan berlebihan untuk jangka masa singkat, darah dalam badan ditumpukan kepada proses penghadaman, maka darah akan berkurangan pada bahagian otak. Untuk jangka masa panjang, oleh kerana lemak yang berlebihan (karbohidrat yang berlebihan akan disimpan sebagai lemak) saluran darah akan menyempit akibat penempelan lemak di sekitar pembuluh darah. Ini menjadikan darah akan kurang mengalir pada bahagian otak, lalu menyababkan otak menjadi lemah.

Alkohol – Elakkan sama sekali

Sebagai muslim, alkohol atau arak adalah haram, malah diberitahu oleh Rasulullah arak itu ibu segala maksiat. Maksudnya arak itu akan menjadi sebab kepada berlakunya perbuatan dosa yang lain seperti zina dan sebaginya. Dari segi kesihatan mental pula, arak atau alkohol akan membunuh sel-sel otak yang mennyebabkan kewarasan dan kecedersan fikiran merosot. Ramai yang mengadu bahawa alkohol telah menjadikan memori dan daya intelek mereka melemah akibat pengambilan alkohol.

Sebagai kesimpulan, marilah kita sama-sam mengingatkan apa yang telah diucapkan Rasulullah lebih dari 1400 tahun dahulu. Rasulullah berpesan supaya kita jaga perut kita (hati-hati dengan makanan) untuk menjaga kesihatan, maksudnya menjaga kesihatan secara seluruhnya, termasuklah kesihatan mental.Maka sains hari ini telah membuktikan kebenaran sunah Rasulullah. Sedangkan sains membenarkan apa yag dibawa Rasulullah, tetapi mengapa kita hari ini memandang lapuk akan sunnah rasul..?

No comments: