Total Pageviews

Ramai Yang Meminati: Anda bagaimana pula?

Pages

Kenalilah dunia ciptaan sahabat-sahabatku:

Salam segunung rindu untuk kekasih di hujung talian:

Kasih manusia sering bermusim, madah helahnya tiada bertepi;
Dengan harapan kubina impian,
kau sentuh runtuh tinggal kenangan.
Biarpun hatiku retak seribu,
kau tetap kukunci di dalam hatiku.

Love me but, leave me not,
Kiss me but, miss me not,
Hit me but, hate me not,
Remember me but, forget me not.

Teman!
Di taman ini aku menantimu bersama segunung rindu yang sarat. entahkan bila ketemu penawarnya. Aku kehilangan, yang tinggal hanyalah kerinduan.
Di sini, akumengukir syair di atas air, meniti buih mengejar pelangi. Beralaskan mimpi syahdu kelmarin, kini menjadi igauan siangku. rindu ini di manakah noktahnya? Cinta ini bilakah ajalnya?
Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang. seucap janji membuat kita percaya. sekecil luka akan membuat kita kecewa. tetapi, sebuah persahabatan akan selamanya bermakna."
rinduku padamu tak bisa pudar, kasihku padamu belum tercemar.

Apakah yang anda cari?

Tuesday, June 21, 2011

Perkahwinan Lesbian!

Swedish lesbian bishop

Assalaamu’alaikum w.b.t……. Pada 8 November 2009, gereja Lutheran di Sweden telah mentauliahkan Eva Brunne sebagai uskup lesbian / homoseksual di sebuah upacara di Cathedral, Uppsala. Uskup-uskup Anglikan dari England dan Ireland Utara telah menolak jemputan untuk menghadiri pentauliahan itu.

Lima uskup dari berbagai tingkat di dalam gereja Anglikan termasuklah uskup besar  Canterbury Rowan Williams , telah membuat keputusan tidak mahu hadir ke upacara itu, akhbar Dagen melaporkan.

Upacara ini berlangsung hanya selepas 3 minggu gereja Sweden membenarkan perkahwinan sesama jantina.  Ini setelah cadangan itu diluluskan dari undian sebanyak 176 daripada 279 ahli-ahli yang mengundi.

Uskup besar Sweden iaitu Anders Wejryd yang mengendalikan pentauliahan terhadap Brunee berkata bahawa ura-ura yang mengatakan pihak gereja England memboikot majlis itu adalah tidak betul. Malah dia mengatakan bahawa gereja England akan diwakili oleh Reverend Karen Schmidt.

Tetapi beberapa orang uskup lain dari gereja England, Ireland , Iceland, Estonia, Latvia , Lithuania dan juga Pertubuhan Lutheran Sedunia (World Lutheran Federation) juga memilih untuk tidak menghadirinya, juga tidak menyediakan alasan tertentu.

Wejryd berkata bahawa jemputan-jemputan antarabangsa itu ramainya menolak untuk datang kerana ‘sememangnya mereka biasanya tidak datang ke sana’.

Walaupun begitu, wakil-wakil dari Afrika Selatan, Filipina, Denmark, Norway, Finland, dan Germany dijangka datang ke majilis tersebut.

Pada hari ini, sebuah pasangan lesbian telah menikah di Nepal. Mengapakah rakyat amerika ini memilih Kuil Hindu di Katmandu untuk melangsungkan upacara pernikahan mereka? Fikir-fikirkanlah.

 

Perkahwinan Lesbian Pertama di Nepal.

COURTNEY MITCHELL (kanan) menyarungkan cincin perkahwinan kepada pasangan lesbiannya, Sarah Welton dalam majlis perkahwinan sesama jantina di sebuah kuil Hindu di Katmandu, Nepal semalam.

KATMANDU - Seorang peguam wanita dan profesor wanita dari salah sebuah kolej di Amerika Syarikat (AS) merupakan pasangan lesbian yang pertama berkahwin di Nepal semalam.

Nepal baru-baru ini telah mengiktiraf hak-hak lelaki homoseksual dan menggubal undang-undang untuk menamatkan diskriminasi seksual.

Pasangan itu, Courtney Mitchell, 41, dan Sarah Welton, 48, dari Denver, Colorodo diraikan dalam persandingan tradisi Hindu di kuil Dakshinkali yang terletak di selatan Katmandu, ibu negara Himalaya.

Ahli Parlimen Nepal, Sunilbabu Pant, seorang aktivis hak gay berkata, ia merupakan perkahwinan awam pertama daripada pasangan lesbian di negara konservatif.

Di Nepal, perkahwinan sejenis tidak menyalahi undang-undang. - AP

No comments: