Total Pageviews

Ramai Yang Meminati: Anda bagaimana pula?

Pages

Kenalilah dunia ciptaan sahabat-sahabatku:

Salam segunung rindu untuk kekasih di hujung talian:

Kasih manusia sering bermusim, madah helahnya tiada bertepi;
Dengan harapan kubina impian,
kau sentuh runtuh tinggal kenangan.
Biarpun hatiku retak seribu,
kau tetap kukunci di dalam hatiku.

Love me but, leave me not,
Kiss me but, miss me not,
Hit me but, hate me not,
Remember me but, forget me not.

Teman!
Di taman ini aku menantimu bersama segunung rindu yang sarat. entahkan bila ketemu penawarnya. Aku kehilangan, yang tinggal hanyalah kerinduan.
Di sini, akumengukir syair di atas air, meniti buih mengejar pelangi. Beralaskan mimpi syahdu kelmarin, kini menjadi igauan siangku. rindu ini di manakah noktahnya? Cinta ini bilakah ajalnya?
Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang. seucap janji membuat kita percaya. sekecil luka akan membuat kita kecewa. tetapi, sebuah persahabatan akan selamanya bermakna."
rinduku padamu tak bisa pudar, kasihku padamu belum tercemar.

Apakah yang anda cari?

Sunday, November 29, 2009

Pengajaran Dari Satu Penampar

Bertemu seorang pemuda yang baru kembali ke tanah air daripada melanjutkan pelajarannya di luar negara dengan seorang Imam tua di kampungnya.

Pemuda : Pak imam apakah boleh menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?

Pak Imam : Saya akan mencuba sejauh pemahaman dan kemampuan saya, insya’ Allah,

Pemuda : Pak imam yakin? Sedangkan banyak profesor dan ramai cerdik pandai yang telah saya temui pun tak dapat memberikan jawapannya.

Imam : Saya hamba Allah dan dengan izinnya saya akan menjawab pertanyaan yang akan saudara tanyakan kepada saya.

Pemuda : Saya ada 3 pertanyaan

1. Kalau benar Tuhan itu ada, tunjukkan kewujudan Tuhan kepada saya?

2. Apakah yang dinamakan TAKDIR?

3. Kalau syaitan diciptakan dari api, kenapa mereka dimasukkan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan?

Sebaik sahaja mendengar ketiga-tiga soalan itu dikemukakan, Pak Imam menampar pemuda itu dengan sekuat-kuat hatinya.

Pemuda : Saya amat tidak faham...??

Pak Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda : Tentu saja saya merasakan sakit dan pedih...!!

Pak Imam : Tunjukkan pada saya ujudnya sakit itu atau macam mana rupanya?

Pemuda : Tak boleh Pak Imam.

Pak Imam : Itulah jawapan kepada pertanyaan pertama awak, kita semua merasakan kewujudan Tuhan itu tanpa mampu melihat kewujudannya.

Pak Imam : Apakah awak pernah terfikir akan menerima sebuah tamparan dari saya hari ini?

Pemuda : Tidak....!!!?

Pak Imam : Itulah yang dinamakan TAKDIR!

Pak Imam : Terbuat dari apakah tangan yang saya gunakan untuk menampar awak ini?

Pemuda : Kulit dan daging.

Pak Imam : Diperbuat dari apakah pipi awak?

Pemuda : Kulit dan daging....!!!??

Pak Imam : Apa rasanya penampar saya?

Pemuda : Tentulah sakit.

Pak Imam : Itulah...! Walaupun Syaitan terbuat dari api dan Neraka terbuat dari api. Jika Tuhan berkehendak maka Neraka akan jadilah ia tempat yang menyakitkan untuk syaitan.... walaupun sama unsur asalnya.!

Pemuda : Allahuakbar!

No comments: