Total Pageviews

Ramai Yang Meminati: Anda bagaimana pula?

Pages

Kenalilah dunia ciptaan sahabat-sahabatku:

Salam segunung rindu untuk kekasih di hujung talian:

Kasih manusia sering bermusim, madah helahnya tiada bertepi;
Dengan harapan kubina impian,
kau sentuh runtuh tinggal kenangan.
Biarpun hatiku retak seribu,
kau tetap kukunci di dalam hatiku.

Love me but, leave me not,
Kiss me but, miss me not,
Hit me but, hate me not,
Remember me but, forget me not.

Teman!
Di taman ini aku menantimu bersama segunung rindu yang sarat. entahkan bila ketemu penawarnya. Aku kehilangan, yang tinggal hanyalah kerinduan.
Di sini, akumengukir syair di atas air, meniti buih mengejar pelangi. Beralaskan mimpi syahdu kelmarin, kini menjadi igauan siangku. rindu ini di manakah noktahnya? Cinta ini bilakah ajalnya?
Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang. seucap janji membuat kita percaya. sekecil luka akan membuat kita kecewa. tetapi, sebuah persahabatan akan selamanya bermakna."
rinduku padamu tak bisa pudar, kasihku padamu belum tercemar.

Apakah yang anda cari?

Friday, April 30, 2010

Biar mati anak! Selamatkanlah BMW ku!

Assalammualaikum!

Kisah ini telah dikirimkan oleh seorang kawan untuk dijadikan renungan. Walau bagaimanapun, sebelum membaca sketsa di bawah, sukalah diperturunkan sebuah sketsa menduga akal sekaligus jawapannya akan menyerlahkan salah satu daripada cabang keperibadian anda sebenar. Sketsa ini pula pernah berlegar-legar di dalam email beberapa yahoogroups, tanpa diketahui penulis asal.

5 perkara berlaku serentak. Yang mana satukah priority anda? Tuliskan priority/keutamaan anda berlandaskan tahap 1 – 5.

  1. Telefon berdering dengan kuat.
  2. Pintu rumah diketuk dari sebelah hadapan.
  3. Baby menangis.
  4. Hari hujan, dan jemuran banyak di ampaian.
  5. Tadahan air mula melimpah. Paip mestilah ditutup.

Keputusan/Jawapan melambangkan keperibadian anda. Cuba kenalilah diri anda sendiri.

  1. Telefon – kerja.
  2. pintu hadapan – kawan.
  3. baby – famili.
  4. baju – harta.
  5. air – kasih sayang.

Selamat membaca kisah ini.

Biar mati anak! Selamatkanlah BMWku!

Ini adalah sketsa keluarga seperti yang dilaporkan oleh wife aku tadi. Berlaku hari

ini (1 Feb 2008). Masa rehat jumaat tadi, wife aku pegi Shah Alam Mall.

Kereta BMW

Setelah lunch kat situ dengan member dia, depa berjalan menuju ke car park.

Car park yang mengadap DEMC tu..

Kelihatan lebih kurang 50 orang manusia sedang mengerumuni sebuah BMW. Kelihatan

di sebelah BMW seorang perempuan sedang menangis…alahai kesiannya…

Wife aku mendekati kumpulan orang ramai dan mendapati ada seorang budak lelaki berumur

1 tahun sedang menangis meronta-ronta dalam car seat kat belakang (dalam BMW tu).

Perempuan yang menangis di tepi kereta adalah mak budak tu. Depa laki bini terkunci

anak dalam kereta rupanya …

Terdengar orang sekeliling sedang memarahi perempuan tu…

Perempuan A: umpil aje la pintu kereta ni

Mak Budak tu: tak boleh …(sambil menangis)…nanti suami saya on the way balik ambil

kunci spare…

Perempuan C: Isk tengok tu, sengsaranya baby tu menangis, u sanggup biar anak u mati

ke?

Mak budak tu: (sambil menangis)…nanti suami saya marah…

Pakcik B: Isk kalau saya punya anak, kalau tertinggal kunci, saya takkan patah balik

rumah, saya pecahkan aje cermin kereta ni…

Pakcik C: “Mana bapaknya???”

Mak Budak tu: “Dia balik Meru ambil kunci”

Semua orang: “Apa! Meru!!!”

Suasana menjadi kelam kabut sebab orang ramai menjerit-jerit memaksa untuk pecahkan

cermin kereta tu. suasana gamat macam perhimpunan haram…

Tapi mak budak tu tak berani buat keputusan. Dia asyik kata…”saya takut suami saya

marah” “Tunggu suami saya datang”…Tetiba ade sorang akak tampil dan jerit: pegi ambil

kapak, pecahkan cermin kereta ni… biar saya yang jawab dengan suami awak. Awak tak

sayang nyawa anak ke?

Sambil beberapa orang pergi mencari tools utk pecahkan cermin kereta, beberapa orang

pengawal keselamatan sibuk ambil beberapa baldi air dan menyiram kereta BMW tu kerana

kasihankan anak yang sedang kepanasan dan kelemasan dalam kereta tu…

Seorang mekanik cina dari bengkel berdekatan dipanggil untuk umpil pintu. Cina mekanik

memberi komen ” aiya ini keleta tak boleh umpil, kena kasik picah cermin juga baru

boleh masuk!”

Tak lama kemudian seorang mamat tiba dengan kapak keselamatan, maka dikapak cermin

tepi sebelah pemandu…praannng….!!!! Selesai masalah…

Tak lama selepas itu baby tersebut berjaya dikeluarkan…kesian baby tu..berpeluh-peluh

dengan kulit pun pucat dah naik biru….

Seorang lagi lelaki menjerit “biar saya periksa dia…. saya doktor”. Si doktor mendukung

bayi dan bergegas ke DEMC untuk memeriksa bayi tu…

Sehingga bayi tersebut dibawa ke DEMC…bapak dia masih tak muncul-muncul …ye la Meru

tu kan jauh…. mungkin bapak dia singgah makan sate kambing dulu…

P/S: Untuk makluman pasangan tersebut adalah pasangan Melayu. Ye betul ..orang melayu

Islam yang diwar-warkan penuh budaya ketimuran, lebih compassionate berbanding orang berbangsa lain.

No comments: