Total Pageviews

Ramai Yang Meminati: Anda bagaimana pula?

Pages

Kenalilah dunia ciptaan sahabat-sahabatku:

Salam segunung rindu untuk kekasih di hujung talian:

Kasih manusia sering bermusim, madah helahnya tiada bertepi;
Dengan harapan kubina impian,
kau sentuh runtuh tinggal kenangan.
Biarpun hatiku retak seribu,
kau tetap kukunci di dalam hatiku.

Love me but, leave me not,
Kiss me but, miss me not,
Hit me but, hate me not,
Remember me but, forget me not.

Teman!
Di taman ini aku menantimu bersama segunung rindu yang sarat. entahkan bila ketemu penawarnya. Aku kehilangan, yang tinggal hanyalah kerinduan.
Di sini, akumengukir syair di atas air, meniti buih mengejar pelangi. Beralaskan mimpi syahdu kelmarin, kini menjadi igauan siangku. rindu ini di manakah noktahnya? Cinta ini bilakah ajalnya?
Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang. seucap janji membuat kita percaya. sekecil luka akan membuat kita kecewa. tetapi, sebuah persahabatan akan selamanya bermakna."
rinduku padamu tak bisa pudar, kasihku padamu belum tercemar.

Apakah yang anda cari?

Monday, December 27, 2010

Santau? Apakah ubatnya?

 

Cara elak santau..

artikel dibawah diambil daripada sember-sumber tertentu. bukan dikarang oleh saya.

sedikit sebanyak yang saya tau berkenaan santau.
santau nie ada beberapa jenis yang terkenal santau air dan santau angin dan ada beberapa santau lain yang paling bahaya santau angin.  benda nie dihantar melalui medium angin jer manakala santau air pula dihantar melalui medium air minuman dan makanan.
selalunya orang yang kena santau nie tak sedar diri nya disantau hanya apabila orang tersebut terlanggar pantang santau seperti contoh menghisap rokok terminum air asam lebih lebih lagi asam jawa dan makan cuka maka dengan serta merta santau yang tak aktif dalam tubuhnya akan aktif.
dalam satu kes dikampung saya seorang nie kena santau dia rasa panas badan dia ingat dia demam dia minum air asam jawa bila terminum jer air asam jawa santau tersebut terus aktif dan dalam masa 4 jam dia meninggal. bila doktor buat bedah siasat ternyata jantung, peparu, buah pinggang, penuh dengan kaca. dan usus nya hancur dengan kaca.
kadang kadang orang menggunakan santau nie sebagai pelaris macam mana caranya tidaklah diketahui,     tapi syaratnya setahun sekali dia mesti mencari mangsa untuk makanan santaunya. kalau  tak santau itu akan makan dirinya.
orang yang sudah terkena santau sekali seumur hidup akan menanggung kesannya sekalipun telah diubat. antara kesannya dia akan mudah sakit dan tubuh nya akan menjadi lemah.
seperti arwah ayah saya akibat diserang santau akhirnya beliau telah mengalami penyakit lelah yang berpanjangan sekalipun telah berjaya diubati.
beberapa ubat santau:
antaranya cari daun pepulut barang segenggam kemudian tumbuk halus. ambil airnya lepas tu ambil sesudu minyak lenga dan sebiji gula batu campurkan adunan tersebut, minum selama 3 pagi.
lepas tu pada paginya ambil pucuk pisang emas cuba buang air besar di atas pucuk pisang tersebut akan kelihatan kaca pada najis mangsa.
cara kedua ambil akar som boleh dibeli dikedai ubat cina. ikat akar tersebut dengan tali kemudian telan akar tersebut kemudian tarik kembali.
akan kelihatan kaca melekat pada akar som tersebut sesuai untuk santau yang melekat pada tekak.
cara nak elak santau:

berhati hati dengan makanan dan minuman yang hendak dimakan. seringkali baca bismilllah dan doa sebelum makan. jika disyakki kuih tu beracun cuba beri makan dulu pada ayam selalunya ayam tidak akan makan kuih yang dah diletakkan santau.

jika minuman lihat dulu jika wujud sesuatu yang tak kena jangan minum. contoh kita minta air kopi panas tapi bila kita pegang bawah buntut cawan tu rasa sejuk itu tanda minuman tu dah diletak racun.
sebab tu kita selalu lihat orang akan letak jari kelingking nya dibawah buntut gelas atau cawan ketika minum sebab mereka nak kesan santau yang mungkin berada pada minuman.
selain itu biasakan sebelum makan atau minum, gengam tangan letakkan pada dahi. gengaman tangan kita tu selalunya kebiasaan nya kita akan dapat lihat tangan kita melalui air atau pinggan.  kalau tak nampak memang sahih makanan yang kita hadap tu memang beracun.
walau apapun selalulah minta perlindungan tuhan dari racun macam nie sebab ini semua adalah sihir melalui bantuan jin.

namun demikian seringkali wujud kekeliruan dalam masyarakat berkenaan santau dengan tenung.
kalau tenong iaitu satu cara sihir yang digunakan untuk memasukkan paku atau barang lain kedalam tubuh manusia. beberapa kes yang pernah saya dengar berlaku kepada orang tua sahabat saya. terdapat kuali pecah dalam perut ayahnya. ada separuh kes memuntahkan pucuk keris. ada kes lain ada masuk skru, paku karat didalam tubuh. simnangsa itu dikatakan melalui santau tenong.

http://cornerzz.blogspot.com/2010/01/cara-elak-santau.html -

 

Limau nipis ubat santau

 

KUALA LUMPUR: Limau nipis ubat paling mujarab bagi mematahkan tindak balas santau ‘angin’ yang dikenakan kepada seseorang melalui kaedah belah atau memotong limau itu daripada tangkai atas ke bawah.

Pengasas Pusat Rawatan Islam Darul Ruqiyyah, Ustaz Mohd Suhaimi Rozali (gambar) berkata, selain digunakan untuk memulihkan pesakit santau, limau nipis juga boleh digunakan untuk mengesan sama ada seseorang itu sudah terkena racun santau atau tidak.

“Apabila orang yang terkena santau angin memakan limau atau nanas bersama kicap mereka akan muntah darah kerana santau itu berlawanan dengan bahan berkenaan, malah, pesakit juga berasa sakit pada seluruh anggota badan seperti dicucuk dengan benda tajam,” katanya.

Menurut Suhaimi, santau angin yang turut dipanggil ‘tuju’ itu dihantar dari jauh oleh individu tertentu dengan niat mengkhianati seseorang atau memenuhi syarat pemilikan santau.

“Pengamal santau perlu membuang santau itu setiap tahun bagi memastikan ia tidak ‘memakan’ diri sendiri atau keluarga terdekat mereka,” katanya.

Katanya, santau angin boleh berlaku melalui dua cara iaitu secara manual iaitu penghantar meletak bahan santau ke dalam makanan atau minuman orang yang ingin disantau dengan meletakkan serbuk santau itu pada hujung kuku dan ditabur dengan cara merenjis.

Manakala cara kedua, melalui upacara pemujaan yang dilakukan bomoh menggunakan perantaraan makhluk halus atau jin. Ia dilakukan dari jauh tanpa pengetahuan mereka yang ditujukan santau berkenaan.

Semalam, Harian Metro melaporkan lima anggota polis yang menderita sakit perut dipercayai akibat ditujukan ‘santau katak puru’ dan ‘santau angin’ oleh seorang dalang sindiket mencuri motosikal.

Mengulas kejadian itu, Suhaimi berkata, ada beberapa panduan boleh digunakan orang ramai untuk mengenal pasti kehadiran santau di kedai makan atau sesebuah restoran.

“Ketika mengambil makanan, jangan mencampurkan kuah lauk dalam nasi, tetapi kedua-duanya hendaklah diasingkan dalam bekas yang berbeza. Pastikan kuah lauk yang dihidang tidak berbau basi kerana kemungkinan ia mengandungi racun santau.

“Bagi minuman pula, pegang gelas seperti biasa manakala jari kelingking ditekan pada bawah gelas jika rasa sakit seperti digigit semut api maka ia mengandungi santau,” katanya.

Beliau berkata, antara tanda-tanda awal seseorang itu terkena racun santau ialah mulut berbau busuk, kuku menjadi hitam dan batuk berpanjangan.

www.hmetro.com.my/myMetro/.../Limaunipisubatsantau/.../index_html -

1 comment:

Anonymous said...

Ust suhaimi ni cakap jer lebih tp mengarutt tahap dewa.tuduh org tu org ni santau.sampai memecah belah kan umat islam kerana terlalu percaya dgn ust bahlol ni