Total Pageviews

Ramai Yang Meminati: Anda bagaimana pula?

Pages

Kenalilah dunia ciptaan sahabat-sahabatku:

Salam segunung rindu untuk kekasih di hujung talian:

Kasih manusia sering bermusim, madah helahnya tiada bertepi;
Dengan harapan kubina impian,
kau sentuh runtuh tinggal kenangan.
Biarpun hatiku retak seribu,
kau tetap kukunci di dalam hatiku.

Love me but, leave me not,
Kiss me but, miss me not,
Hit me but, hate me not,
Remember me but, forget me not.

Teman!
Di taman ini aku menantimu bersama segunung rindu yang sarat. entahkan bila ketemu penawarnya. Aku kehilangan, yang tinggal hanyalah kerinduan.
Di sini, akumengukir syair di atas air, meniti buih mengejar pelangi. Beralaskan mimpi syahdu kelmarin, kini menjadi igauan siangku. rindu ini di manakah noktahnya? Cinta ini bilakah ajalnya?
Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang. seucap janji membuat kita percaya. sekecil luka akan membuat kita kecewa. tetapi, sebuah persahabatan akan selamanya bermakna."
rinduku padamu tak bisa pudar, kasihku padamu belum tercemar.

Apakah yang anda cari?

Wednesday, June 8, 2011

Rahsia Landskap Menawan.

Assalammualaikum! Ramai yang tidak percaya, di dalam banyak keadaan, mata kita sebenarnya tertipu dengan kekreatifan seorang pembina landskap. Berikut adalah tips untuk mendapat landskap menawan dipandang mata. 1. Sepadukan antara binaan dan taman Apabila membina landskap, perancangan hendaklah mengambil kira penyepaduan sebarang binaan dan taman dari segi bentuk, skala, warna dan bahan. 2. Pertimbangan saiz pokok apabila matang Perlu mengambil kira saiz pokok atau tumbuhan terutamatumbuhan yang boleh membesar untuk melindungi tingkap, balkoni, pendawaian elektrik, atau pemandangan. 3. Kos pembinaan landskap Kira dan tetapkan harga setiap bahan dan kos luar jangka. Pastikan ia mengikut bajet kewangan anda. 4. Bina lorong laluan yang luas Bina lorong laluan sekurang-kurangnya satu meter supaya orang dewasa boleh berjalan beriringan. Lebihkan ruang untuk tumbuhan yang rendang. Sediakan ruang untuk meletakkan bangku di sepanjang lorong jika taman luas. 5. Buat lengkungan Bentuk lengkungan dan bentuk bebas dapat menarik perhatian. Menjadi amalan kebiasaan menanam pokok tinggi di belakang dan yang rendah di hadapan. 6. Gambarkan taman secara keseluruhan Rancang pembinaan landskap secara keseluruhan walaupun kita hanya membina sebahagian saja pada satu-satu masa. Tanpa pelan keseluruhan, bahagian tertentu tidak nampak bersepadu. 7. Bina jalan masuk Landskap bermula di tapak kediaman atau bangunan bukan di kawasan kediaman. Binaan elemen seperti pintu pagar, tempat yang redup, pagar kecil, pagar tumbuhan atau sempadan taman untuk membentuk jalan masuk dari hadapan atau sisi halaman amat penting. 8. Pilih tumbuhan yang betul Pilih tumbuhan taman yang sesuai dengan suhu dan cuaca, keamatan cahaya matahari dan teduhan, jenis tanah dan kelembapan. Wang dan masa dapat dijimatkan, tumbuhan hidup segar, kurang memerlukan perhatian dapat mengelakkan ia tidak subur dan mati. 9. Keserasian antara sayur-sayuran dan tumbuhan lain Tidak perlu kebun sayur berasingan. Lebih menarik jika ada penggabungan tanaman sayur-sayuran dan tumbuhan landskap termasuk yang berbunga dalam satu kelompok di tengah kawasan landskap atau laman. 10. Beri pencahayaan kepada taman Kita tidak perlu tergesa-gesa ke taman sebelum matahari terbenam untuk menikmati keindahan landskap. Berikan pencahayaan untuk keselamatan dan keseronokan pada ketika malam. Beri pencahayaan pada patio, dek, lorong, kolam dan kawasan lain.

No comments: